مکمل بنزین
رپورتاژ

بهترین خاور ایران را بشناسید

خاور به خودروی سنگینی گفته می‌شود عمدتا برای حمل بار به کار گرفته می‌شوند. این وسیله نقلیه را امروزه به نام «کامیونت» نیز می‌شناسند. کامیونت‌ها دارای اتاق بار و اتاق راننده جدا هستند، اما هر دوی این محفظه‌ها بر روی یک شاسی قرار می‌گیرد. از نظر حمل بار، خاور به دو دسته زیر 5 تن و 5 تا 6 تن تقسیم می‌شود.(البته در حال حاضر بعضی از کامیونت‌ها تا 8 تن را پوشش می‌دهند.) بنابراین خرید خاور برای کسانی مناسب است که به دنبال حمل اسباب و اثاثیه منزل یا لوازمی با وزن نه چندان بالا هستند.

خاور از کجا آمد؟

سال 1338، صمد سودآور و برادرانش تصمیم به تولید و واردات کامیون گرفتند، آن هم با سرمایه‌ای کم. برادران سودآور بر آن شدند نام گروه خود را «گروه صنعتی خاور» بگذارند. این گروه کامیون‌هایی سبک و جمع و جور طراحی می‌کرد که به یمن نام گروه، به خاور معروف شدند. بعد از انقلاب، شرکت ایران خودرو سهام گروه صنعتی خاور را خرید و شرکت ایران خودرو دیزل به میدان آمد. به مرور خاور، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و دیگر انواع ماشین‌های سنگین زیر سلطه این شرکت درآمدند. با این وجود انحصار تولید و واردات خاور تنها در مشت ایران خودرو دیزل نیست. بهمن خودرو نیز از شرکت‌هایی است که از دیرباز در زمینه مونتاژ خودروهای سنگین دستی بر آتش دارد.

کامیونت ایسوزو

خاور را به چه برندی می‌شناسیم؟ بی قید و شرط پاسخ این سوال «ایسوزو» است. ایسوزو یک شرکت ژاپنی است که در زمینه خودروهای سنگین نام خوشی دارد. بهمن لیزینگ یکی از زیرمجموعه‌های بهمن خودرو دیزل، شرکتی بود که با انعقاد قرارداد با ایسوزو کار واردات و مونتاژ خاورهای این شرکت را به عهده گرفت و به نماینده رسمی ایسوز در ایران تبدیل شد. حالا این برند برترین برند صنعت خاور در ایران به حساب می‌آید. کامیونت‌های تولید شرکت ایسوزو در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که  جهت خرید خاور ایسوزو و مشاهده و مقایسه مدل‌های مختلف آن می‌توانید سری به سایت دیوار بزنید. البته برای این کار، از واژه کامیونت به جای خاور نیز استفاده کنید تا در هنگام جست‌و‌جو گزینه‌های بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال در این سایت اینترنتی یک خاور ایسوزو 5200 تولید سال 1387 با 300 هزار کارکرد و بیمه کامل به قیمت 87 هزار تومان به فروش می‌رسد. فروشنده در آگهی قید کرده با شرط سلامت این خودرو را به فروش می‌رساند. همچنین اگر به دنبال خاور شاسی هستید، یک خاور با چنین مشخصاتی، تولید سال 1389 و با 340 هزار کارکرد به قیمت 107 میلیون تومان در سایت دیوار آگهی شده است. این کامیونت یخچال حمل می‌کرده است و تا برج 10 بیمه بدنه و ثالث دارد. وزن تخمینی حمل بار این خاور در حدود 6 تن اعلام شده است.

چنانچه به دنبال خاوری با وزنی حدود 8 تن هستید، در سایت دیوار یک کامیونت ایسوزو 8 تنی تولید سال 1396 با 200 هزار کارکرد به قیمت 147 میلیون تومان آگهی شده است. با همین حدود پول، می‌توانید خرید خاور ایسوزو 6 تنی را با 230 هزار کارکرد به قیمت 145 میلیون تومان انجام دهید. فروشنده در آگهی فروش می‌گوید در هنگام معامله تخفیفی جزئی نیز خواهد داد.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا