مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هر آن‌چیزی که از گیربکس دو کلاچه تر و خشک باید بدانید

این روزها خودروهای لوکس با آپشن‌هایی شناخته می‌شوند که تفاوت هر کدام شاید همان چیزی است که صرفا رانندگان حرفه‌ای متوجه می‌شوند و بسیاری از رانندگان معمولی حتی تفاوت بسیاری از آپشن‌ها و ویژگی‌های خاص خودروهای خارجی و لوکس را متوجه نمی‌شوند ولی قطعا خودروسازان خارجی با عرضه محصولاتی با ویژگی‌های خاص می‌توانند در دید رسانه‌ها و منتقدان خود نمایی کنند که از جمله آنها استفاده از گیربکس دو کلاچه و خشک در این محصولات است.

قطعا استفاده از تکنولوژی‌های جدید در تولیدات خودرویی خارجی برای خریداران داخلی نیز مهم بوده و همان‌طور که در بازار این خودروها شاهد هستیم خودروهای قدیمی و حتی صفر نیز از استقبال کمتری نسبت به خودروهای کارکرده ولی جدیدتر برخوردار هستند و سلیقه خریداران ایرانی نیز به این سمت و سو رفته است.

خودروهای لوکس زیادی با مشخصات جدید و فناوری‌های به روز وارد کشور شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به بعضی از برندهای تازه وارد چینی اشاره کرد که توانسته‌اند با حفظ ارزانی و قیمت متناسب با قدرت خرید ایرانی‌ها، امکانات خوبی را در اختیار مشتریان ایرانی قرار بدهند.

خودروهای جدیدی که وارد بازار خودروهای داخلی می‌شوند، در کنار آپشن‌های جدیدی که به متقاضیانش ارائه می‌کنند، از مصرف سوخت بسیار پایین‌تری نسبت به خودروهای داخلی برخوردار بوده و به همین دلیل در بلند مدت از نظر مصرف نیز به صرفه‌تر از تولیدات داخلی محسوب می‌شوند حتی اگر افزایش قیمت آنها همراه با افزایش قیمت ارز در کشور را نادیده بگیریم!

یکی از مولفه‌های بسیار مهم در خودروهای لوکس که مورد توجه اهالی حرفه‌ای بازار خودرو قرار می‌گیرد، سیستم انتقال نیرو آن است که به شدت با راحتی و آسایش سرنشینان و راننده ارتباط مستقیم داشته و در صورت عدم استفاده از سیستم و تکنولوژی مناسب، قطعا چیزی جز خستگی مفرط را برای راننده و سرنشینان به همراه نخواهد داشت و بالعکس در صورت استفاده از تکنولوژی‌های روز، آسایش این اتفاق بی نظیر است.

از جدیدترین سیستم‌های انتقال نیرو می‌توان به گیربکس DCT (گیربکس دو کلاچه) اشاره کرد که بعضی از خودروهای تازه وارد چینی از این تکنولوژی بهره مند شده‌اند که قیمت‌هایی در حدود 150 تا 200 میلیون تومان دارند. همان‌طور که از اسم این سیستم بر می‌آید، این تکنولوژی از دو کلاچ استفاده می‌کند که یکی از این کلاچ‌ها وظیفه تعویض دنده‌های فرد را داشته و دیگری وظیفه تعویض دنده‌های زوج را برعهده گرفته است که به شدت به بهتر شدن فرایند تعویض دنده و انتقال قدرت در خودرو کمک می‌کند.

گیربکس دو کلاچهاین نوع در بازار به دو صورت عرضه می‌شود که اولی از نوع تر بوده و دومی نیز به صورت خشک در صنعت خودرو تولید می‌شود که بازهم گفتنی است که اغلب برندهای معتبر چینی تازه وارد از نوع تر این سیستم استفاده می‌کنند. از مزیت‌های این سیستم انتقال نیرو می‌توان به عدم اتلاف انرژی و سوخت در خودرو اشاره کرد که باعث می‌شود عملیات انتقال به راحتی و با سرعت بیشتری انجام شود و از پروسه‌های کندکننده در سیستم‌های انتقال نیرو ساده خبری نیست.

اما در مقابل گیربکس دوکلاچه خشک قرار دارد که کارشناسان فن می‌گویند این سیستم ذاتا ناقص است و دارای اشکالاتی است که اصولا هدف از ساخت این سیستم‌های جدید انتقال قدرت را زیر سوال می‌برد و مشخص نیست چرا و چگونه این سیستم انتقال قدرت با این ویژگی در خودروهای مختلف قرار داده می‌شود.

یکی از اشکالاتی که گیربکس دوکلاچه خشک دارد این است که هزینه استهلاک بسیار بالایی داشته و بسیاری از شرکت‌هایی که از این سیستم انتقال قدرت در محصولاتشان استفاده می‌کنند، با مشکل هزینه‌هایی روبرو شدند که لزوما به دلیل همین خاصیت خشک بودن آن‌هاست و در مقابل گیربکس دوکلاچه‌ تر مشکلات کمتری درباره هزینه استهلاک و هزینه‌های نگهداری دارد.

به همین دلیل بسیاری از خودروسازان بین المللی در حال حاضر گیربکس دوکلاچه خشک را از پروسه تولید محصولاتشان حذف می‌کنند و هم اینک تولیدکنندگان عمده خودرو در دنیا محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند که از نوع تر این سیستم انتقال قدرت بهره می‌برد ولی کماکان محصولات قدیمی این شرکت‌ها بی بهره از گیربکس دوکلاچه تر است.

گیربکس اتوماتیکشاید بپرسید چرا با وجود اشکالات یادشده در مورد گیربکس دوکلاچه خشک بازهم از آن استفاده می‌شود، پاسخ این است که یک تصور غلط در بین مردم و حتی سازندگان وجود دارد و آن عدم وجود محفظه روغن است که به گمان کارامدتر بودن سیستم انتقال قدرت از آن استفاده می‌شود ولی این تصور غلط به این دلیل رد می‌شود که مصرف کلاچ در این نوع گیربکس‌ها بالاتر بوده و در دفعات بیشتری می‌بایست اقدام به خرید کلاچ و تعویض آن کرد که هزینه‌های نگهداری بالا که در مقدمه مطلب گفتیم پیش می‌آید.

اما در مقابل به این دلیل که کلاچ در صفحه روغن غوطه‌ور بوده و خوردگی کمتری نسبت به حالت خشک در آن وجود دارد، هزینه نگهداری نیز بسیار پایین بوده و مالک خودرو حتی در رانندگی نیز احساس بهتری دارد و در بلند مدت تفاوت هزینه نگهداری خودروهای جدید و قدیمی را لمس می‌کند.

گیربکسدر بسیاری از محصولات واردشده از دو سه برند جدید چینی که قطعا نام‌های آنان را در یکسال اخیر بسیار شنیده‌اید، از جدیدترین نوع گیربکس دوکلاچه تر استفاده شده که به گواه اکثریت استفاده کنندگان از این نوع خودروها، هزینه نگهداری این محصولات جدید نسبت به خودروهای مشابه چینی پایین‌تر بوده و احساس راحتی و آسایشی که از خودرو به راننده منتقل می‌شود بسیار بهبود یافته و حتی در بعضی از موارد نزدیک به برندهای معروف و گران قیمتی خارجی است.

گفتنی است که در حال حاضر محصولات جدیدی که از کشور چین وارد بازار خودروی ایران می‌شوند، معمولا از گیربکس دو کلاچه تر استفاده می‎کنند ولی قطعا انتخاب و خرید از برندهای معتبر و شناخته شده از بین خودروهای دارای این تکنولوژی می‌تواند به تجربه بهتری از این خودروها منتج گردد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا