مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هر آن‌چیزی که از خودروهای ضد گلوله (Armored Cars) باید بدانید

خودروهای لوکس این روزها به قدری پیشرفته شده‌اند که شاید تفاوت‌هایی که سازنده‌های این خودروها به دنبال آن هستند، دیگر آن مواردی نیستند که بسیاری از مردم فکر می‌کنند و بعضا دیده می‌شود که بسیاری از ثروتمندان به دنبال خرید اتومبیل‌هایی هستند که علاوه بر امکانات معمول و بسیار لوکس موجود همه خودروهای خارجی، خودروهای ضد گلوله (Armored Cars) را خریداری کنند که در این مقاله قصد توضیح تکنولوژی این خودروها را داریم.

خودروهای ضد گلوله (Armored Cars) این روزها بیشتر از قبل مورد توجه ثروتمندان قرار گرفته و شرکت‌های بزرگ خودروسازی نیز برای تامین نیاز این قشر از جوامع مختلف بین‌المللی یکی از دغدغه‌های این شرکت‌ها تبدیل شده است. این خودروها معمولا توسط خودروسازهای قوی و ضعیف ساخته می‌شود که از جمله مشهورترین سازنده‌های این خودرو می‌توان به شرکت‌های معروف آلمانی و فرانسوی اشاره کرد.

خودروهای ضد گلوله
خودروهای ضد گلوله

از جمله شرکت‌های بزرگ سازنده خودروهای ضدگلوله در جهان شرکت دی اس فرانسه است که در کنار این کار، به لاکچری سازی نیز معروف بوده و تا حدی در زمینه ساخت خودروهای ضدگلوله پیشرفته کرده که بسیاری از مسئولان سیاسی کشورهای مختلف از این خودروها استفاده می‌کنند و شاید بزرگترین فرد سیاسی حاضر در لیست مشتریان خودروهای ضدگلوله دی اس، رئیس جمهور فرانسه است که تصاویر خودروسواری او در خیابان‌های فرانسه در شبکه‌های اجتماعی مختلف جنجال زیادی به پا کرده است.

البته گفتنی است که بسیاری از بازیگران هالیوود، ورزشکاران معروف و سیاستمداران از این خودروها استفاده می‌کنند و مشتریان پروپاقرص این نوع از خودروها هستند. به طور کلی خودروهای ضد گلوله (Armored Cars) را می‌توان یک نوع از خودروهای تیونینگ شده نامید که به سال‌های جنگ جهانی دوم ارتباط می‌دهند. این نوع از خودروها به طور بسیار ساده‌تر و ابتدایی‌تر، در جنگ جهانی دوم تولید و استفاده شد.

خودروهای ضد گلوله
خودروهای ضد گلوله

بدیهی است که نوع ساخت این نوع از خودروها به شدت به نوع سلاح‌های تولیدی در هر زمان نیز بستگی دارد و این بدین معنی است که در صورت تولید سلاح‌های جدید و نو، تکنولوژی ساخت این نوع خودرو به دلیل ماهیت کاربرد آنها نیز تغییر پیدا می‌کند.

خودروهای ضد گلوله (Armored Cars) به طور کلی به دلیل حفاظت از جان سرنشینان از سلاح‌های مخرب ساخته می‌شوند و بدیهی است که بسیاری از ویژگی‌های خودروهای لوکس و اسپرت در این نوع از خودروها استفاده نمی‌شود و اولویت اول همان چیزی است که روی اسم این نوع از خودروها وجود دارد. بدیهی است هر چقدر که زمان گذشته و شرکت‌های خودروساز به پیشرفت‌های بیشتری در زمینه ساخت این نوع از خودروها رسیده‌اند، ایمنی این خودروها بالاتر رفته و خودروهای تولیدی زمان فعلی، بسیار امن‌تر از چند سال قبل هستند.

خودروهای ضد گلوله
خودروهای ضد گلوله

در مورد انواع خودروهای ضد گلوله (Armored Cars) باید بدانید که این خودروها دارای انواع مختلفی هستند که درجه بندی امنیت آن‌ها را نشان می‌دهد. امنیت خودروهای مختلف بر اساس نیاز مشتریان بوده و  بهترین نوع این خودروها که قطعا برای افراد بسیار خاص سیاسی و امنیتی استفاده می‌شود، نوعی است که حتی در برابر انفجارهای بسیار بزرگ و موشک‌های جنگی نیز مقاومت کرده و آسیبی به سرنشین وارد نمی‌شود!

خودروهای ضد گلوله
خودروهای ضد گلوله

از جمله افراد مهمی که در دنیا از این نوع خودرو استفاده می‌کنند، ریاست جمهوری کشورهای مختلف است که بی برو بگرد از این خودروها بهره می‌برند. همان‌طور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم، امانوئل مکرون رئیس جمهور کشور فرانسه مشهورترین فردی است که از خودروهای ضدگلوله دی اس فرانسوی استفاده می‌کند. بدیهی است مقام‌های کشورهای مختلف نیز بسته به حضور برندهای خودروساز قوی در کشورشان ترجیح می‌دهند که از خودروسازان داخلی خود برای این کار استفاده کنند.

البته گفتنی است که علیرغم اولویت ضدگلوله بودن در این نوع از خودروها، خودروسازان بزرگ تولیدات جدید این شکلی خود را با رعایت حفظ سرعت بالا و آپشن‌های لوکس آنها اقدام به تولید می‌کنند که از جمله آن می‌توان به دی اس، بنز و هیوندای اشاره کرد.

خودروهای ضد گلولهمواد و متریالی که خودروسازان برای تولید این نوع از خودروها استفاده می‌کنند با آن چیزی که برای خودروهای معمولی به کار می‌برند قطعا تفاوت بسیار زیادی داشته و معمولا این تفاوت به 100 درصد آن چیزی که در دو تولید دیده می‌شود، می‌رسد.

از جمله موادی که در این خودروها استفاده می‌شود می‌توان به فولاد بسیار مقاوم و ضد ذوب اشاره کرد که در اسکلت و شاسی این خودروها به کار می‌رود تا به هدفی که این سازنده‌ها دنبال می‌کنند نزدیک شوند. نکته اساسی در طراحی بدنه این خودروها این است که این قطعات به صورت دولایه ساخته می‌شوند و در این دولایه که از فولاد بسیار مقاوم و ضد ذوب ساخته می‌شوند، کامپوزیت‌های نرم به کار برده می‌شود که کاربرد این لایه کم کردن سرعت گلوله ایست که به بدنه خورده می‌شود و صدا و قدرت آن را از بین می‌برد.

خودروهای ضد گلولهیکی از تغییراتی که خودروهای ضدگلوله جدید نسبت به قدیمی‌ها پیدا کردند این است که در خودروهای قدیمی بین این دولایه از شن نرم استفاده میشد که به شدت وزن خودروها را افزایش می‌داد و از سرعت و کیفیت کار این خودروها می‌کاست اما با تغییر آن به کامپوزیت نرم، وزن این خودروها نیز کاهش یافته و سرعت این خودروها بهبود بسیار بالایی پیدا کرده است.

یکی از نقاطی که این ساختار بسیار قوی‌تر شده و شاید بتوان ادعا کرد که نابود کردن آن محال است، ستون‌های خودروهای مورد بحث هستند که به دلیل اهمیت آنها در ماهیت خودرو و علی‌الخصوص خودروهای ضدگلوله بوده و از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

ساختار طراحی ستون‌ها در این خودروها به صورت مثلثی بوده که استحکام بسیار بیشتری نسبت به ساختارهای دیگر داشته و در برابر موج انفجارها مقاومت بیشتری دارند. همچنین تمام قطعات داخلی خودرو با مواد بسیار با کیفیت عایق بندی می‌شوند تا از نفوذ صدا و گرما و سرما به داخل خودرو جلوگیری شود و حتی این خودروها در برابر سرما و گرمای شدید نیز مقاومت داشته باشد و فرد داخل خودرو از ایمنی بالایی برخوردار بوده و حتی تا چندین روز امکان زنده ماندن در داخل خودرو را داشته باشد.

همچنین آخرین ویژگی در ساخت این خودروها شباهت ظاهری این خودروها به انواع معمولی آن است که جزو مشخصه‌های اصلی آن در استانداردهای امنیتی به شمار می‌رود.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا