مکمل بنزین
خبرداخلی

همه آن‌چیزی که از صادرات پراید به ایتالیا و عراق می‌دانیم!

شاید اگر روزی خبر می‌رسید که سمند، دنا و آریو به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، آنچنان تعجب نمی‌کردیم که بشنویم خودرویی همانند پراید به عراق و ایتالیا صادر می‌شود و در قبال آن حتی درآمد بیشتری نسبت به قیمت فروش داخلی سایپا، نصیب این شرکت می‌شود و البته گفتنی است که این صادرات بسیار محدود بوده و در ادامه به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

به گزارش چرخان، گروه سایپا از آن دسته شرکت‌هایی است که علیرغم ارائه ارزان‌ترین خودروهای موجود در داخل کشور اما همیشه مورد انتقاد مردم بوده است که در اکثر موارد این اعتراضات و انتقادات به درستی انجام نمی‌شود. یکی از این انتقادات قیمت فروشی است که سایپا برای پراید در کشورهای دیگر مشخص کرده است.

یکی از اشتباهات موجود در شبکه‌های اجتماعی قیمت‌های کذبی است که معمولا بین 5 تا 15 میلیون تومان عنوان می‌شود ولی جالب است بدانید که طبق محاسباتی که از صادرات این شرکت به کشورهای ایتالیا و عراق منتشر شده است، قیمت پراید در این کشورها چیزی در حدود 5200 دلار است که با دلار 8000 تومان فعلی، درآمد سایپا از این مقدار فروش چیزی در حدود 40 میلیون تومان می‌شود که قطعا از 22 میلیون تومان بازار ایران بالاتر است.

البته اگر قیمت دلار را بر مبنای بانک مرکزی در نظر بگیریم نیز قیمت پراید همان قیمتی خواهد شد که در بازار ایران به مشتریان عرضه می‌شود و بدیهی است واردات ارزی که از این طریق انجام می‌شود سود اقتصادی بیشتری نسبت به سود حسابداری داخل ایران برای این شرکت خواهد داشت.

البته یک اشکال بزرگ در آمار منتشر شده پیرامون صادرات سایپا این است که کد تیبا و پراید در صادرات این شرکت به بعضی از کشورها مشترک بوده و قطعا بخشی از صادرات انجام شده، خودروی تیبا بوده است ولی قطعا آمار آن کمتر از پراید است.

طبق آمار منتشر شده، 1472 دستگاه خودرو با ارزش کل 7 میلیون و 660 هزار دلار به کشور عراق صادر شده است. البته این آمار قطعی بوده و صرفا برای پراید ثبت شده است.

53 دستگاه پراید یا تیبا نیز در یک آمار دیگر به منظور صادرات به عراق ثبت شده است که قیمت 456 هزار و 300 دلار ارزش داشته است. 20 دستگاه خودروی پراید یا تیبا نیز با ارزش 139 هزار و 300 دلار به کشور گینه صادر شده است.

پراید5 دستگاه خودروی پراید یا تیبا نیز به کشور ایتالیا صادر شده است که ارزش این 5 خودرو 20 هزار و 300 دلار بوده است که کمتر از قیمت فروش سایپا به کشور عراق بوده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوب با این وصف چرا کارخانه ها فروش داخلی انجام می دهند همه تولیدات سایپا وایران خودرو را صادر کنید.
    تا ارز اوری شده وبه صنعت خودرو کشور کمک شود.
    ما حاضریم با دوچرخه تردد کنیم.راضی به زیان خودرو سازها نیستیم. والا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا