مکمل بنزین
رپورتاژ

اتومبیلی از سرزمین آفتاب

مثل بسیاری از محصولات با کیفیت ژاپنی، مزدا هم از سرزمین آفتاب می‌آید. سال ۱۹۲۰ میلادی فردی به نام جوجیرو ماتسودا کارخانه خودروسازیی به نام ماتسودا اما با نام تجاری مزدا را تاسیس کرد. نام مزدا برگرفته از اهورامزدا، نام خدای اولین تمدن غرب آسیاست. در ابتدا این شرکت ژاپنی اقدام به تولید ابزار و ماشین آلات کرد و حدود ده سال بعد به تولید خودروهای سواری و فروش مزدا روی آورد. بدین ترتیب خودروهای مزدا به تدریج به کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران صادر شد.

مزدا در ایران

دهه هفتاد میلادی وانت‌ها و سواری‌های مزدا به ایران وارد شدند و افرادی که به دنبال اتومبیلی با کیفیت بودند علاقمند به خرید مزدا از نوع سواری مانند مزدا ۹۲۹ کوپه، خودروی جمع و جور و محبوب آن زمان و یا وانت مزداها به صورت نقدی و یا با اقساطی بلند مدت و ارزان کردند. سال ۱۳۳۸ خورشیدی گروه بهمن به مونتاژ سه چرخه‌های مزدا با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم برای حمل بارهای سبک کرد که سال‌ها در خیابان‌های شهر و روستاهای ایران تردد می‌کردند و بعدها در دهه ۵۰ شمسی به مونتاژ وانت مزداها مانند مدل‌های ۱۰۰۰ و ۱۶۰۰ روی آورد.

مدل‌های اتومبیل‌های مزدا به تدریج و با سرعتی خوب پیشرفت کردند به طوریکه در ایران و جهان افراد بسیاری جزو علاقمندان پر و پا قرص خودروهای ساخت این شرکت ژاپنی محسوب می‌شوند و شاید بتوان گفت حتی کسانی هستند که غیر از این برند، خودروی ساخت برند دیگری سوار نمی‌شوند.

تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی مدل‌های قدیمی این شرکت خودروسازی و به خصوص مدل مزدا ۹۲۹ در رنگ‌های نقره‌ای، نارنجی و … در خیابان‌های ایران به وفور دیده می‌شد و جالب این بود که رانندگان این نوع خودرو با دیدن مدل مشابه و ۹۲۹ دیگری با بوقی به یکدیگر ابراز آشنایی می‌کردند.

بعدها با ورود ماشین‌های کره‌ای مانند دوو و البته گرانی اتومبیل‌های ژاپنی در بازار آن روزها این خودرو از دید علاقمندان ایرانی مدتی ناپدید شد تا اینکه جانشین خلف این مدل وارد بازار جهان و ایران شد.

مزدا ۳۲۳

خودروی تحت نام برند معروف و جهانی مزدا با دنده اتومات، ظاهری شکیل، کولر با کیفیت اما با مصرف سوختی نه چندان کم که با توجه به سال تولید آن انتظار زیادی نباید از آن داشت و البته با قیمتی نه چندان اقتصادی وارد بازار ایران شد و سال‌ها دوام یافت تا اینکه سال ۱۳۸۶ تولید آن متوقف شد اما همچنان مدل‌های کارکرده آن هم طرفداران زیادی دارد بطوریکه وقتی تبلیغات سایت دیوار را مشاهده کنید کسانی هستند که مدل تصادفی و حتی چپ کرده مزدا ۳۲۳ را با قیمتی توافقی خریدارند تا به اصطلاح دستی روی آن بکشند و به مشتری دیگری بفروشند و یا خود از آن استفاده کنند.

تجربه رانندگی با اتومبیلی ساخت کشور ژاپن، چیزی است که بسیاری از افراد به آن علاقمند و وابسته هستند و لذتی خاص به آن می‌دهد. جوری که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند حتی مدل‌های کارکرده برندی مانند مزدا به بسیاری از مدل‌های صفر اما بی‌کیفیت امروزی برتری دارد.

منبع : ویرلن

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا