مکمل بنزین
خبرداخلی

رنو و پژوسیتروئن در صورت خروج باید غرامت بدهند؟

رنو و پژوسیتروئن از جمله شرکت‌های پرحاشیه‌ای هستند که پس از برجام با سر و صدای زیادی وارد صنعت خودرو کشور شدند و حالا با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، دچار مشکل شده و به نظر می‌رسد رویای همکاری بلندمدت برای این دو کشور به پایان رسیده است ولی سوال اینجاست که آیا رنو و پژوسیتروئن برای خروج از ایران باید غذامت بدهند؟

به گزارش چرخان، صنعت خودروسازی کشور از جمله منتفع‌ترین صنایع کشور بود که از برجام استفاده‌های زیادی داشت ولی این انتفاع عمر زیادی نداشت و حالا همین صنعت شکوفاشده به یک بحران بزرگ برای کشور تبدیل شده است و با خروج کامل احتمالی رنو و پژوسیتروئن از این بازار، خودروسازان ایران به سال‌های قبل از تحریم بازمی‎گردند.

پژو 2008

علی اسدی کرم نماینده مردم شهربابک در مجلس در گفتگویی پیرامون حضور این دو شرکت در ایران و احتمال دریافت غرامت خروج از ایران گفت: شرکت‌های خارجی حاضر در ایران در صورتیکه قراردادهای خود را فسخ کنند و از صنعت کشور خارج شوند، موظف به پرداخت غرامت بوده و می‌بایست ضرر و زیان شرکای داخلی را تامین نمایند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تعهداتی که شرکت‌های خارجی به سازمان گسترش و یا سایپا و ایران‌خودرو داده‌اند، در صورت خروج و فسخ یک طرفه قرارداد به هر طریقی که باشد، طبق قراردادهای بین‌المللی عمل شده و آنها بر اساس نظام حقوق بین‌الملل موظف به پرداخت جریمه خواهند بود و باید غرامت این تصمیم را بپردازند.

ایشان در ادامه به راهکارهای ادامه حضور شرکت‌های خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌هایی که برای ادامه حضور رنو و پژوسیتروئن و سایر شرکت‌های خارجی در ایران اندیشیده شده است و اتحادیه اروپا نیز به دنبال این اتفاق است، استفاده از بانک‌های کوچک و متوسط اروپاست که تبادلات مالی و بانکی این شرکت‌ها و شرکای داخلی ایران از طریق این بانک‌ها انجام بگیرد. در صورت استفاده از این بانک‌ها به نظر می‌رسد فسخ یکطرفه صورت نمی‌گیرد و همکاری شرکت‌های خارجی با ایرانی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم شهربابک در ادامه گفت: بدیهی است که با خروج این شرکت‌ها از ایران و کاهش یا قطع عرضه آنها، موجودی داخلی به صفر رسیده و موجودی فعلی خودروسازان نیز با افزایش تقاضا روبر شده و قیمت آنها نیز بالا می‌رود که از جمله تاثیرات خروج این برندهای خارجی از صنعت خودرو ایران است. بازار خودرو ایران علاوه بر واردات خودرو، به نوسانات نرخ ارز نیز وابسته است که همه این‌ها منجر به وضعیتی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا