مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه‌ای نزدیک؛ برلیانس H230 و رهام

بدون‌شک پارس‌خودرو پر مخاطب‌ترین خودروساز داخلی است چرا که با نگاهی به محصولات این برند متوجه خواهید شد که مردم به خودروهای آن اعتماد دارند. این خودروساز از گذشته با تولید مورانو، ماکسیما، مگان، تندر ۹۰ و ساندرو، بسیار پرطرفدار بوده است. چندسالی هست که پارس‌خودرو بعنوان بخشی از صنایع خودروسازی سایپا فعالیت می‌کند و سایپا در زمانی که حس کرد برلیانس ظرفیت‌های بیشتری دارد، تولید این خودرو را به پارس‌خودرو سپرد و فروش خودروهای برلیانس روز به روز افزایش یافتند.

برلیانس H230 یکی از این خودروهاست که شباهت زیادی به رهام، خودروی تازه متولد شده سایپا دارد. اگر رهام، برلیانس H230  و H330 را در کنار هم قرار دهید، متوجه خواهید شد که می‌توان هر سه آنها را اعضای یک خانواده دانست. در مجله چرخان قصد داریم امروز مشخصات رهام را با یکی از اعضای پرفروش پارس‌خودرو مقایسه کنیم.

با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

برلیانس H230 از لحاظ ظاهر خودروی چندان هماهنگی نیست اما این به‌معنای زشت بودن این خودرو نمی‌تواند باشد. نمای جلویی این خودرو در ایران کاملا متفاوت بوده و چراغ‌های بزرگ با خطوط شکسته و اخم مانند در کنار جلوپنجره‌ای که به شما لبخند می‌زند، ظاهری جدید و متفاوت را به شما نمایش می‌دهد. از لحاظ پلتفرم بدنه برلیانس H230 شباهت زیادی به رهام دارد.

می‌توان گفت سایپا در رهام تمام نقا‌ط ضعف برلیانس H230 را با دقت بررسی نموده و آنها را برطرف کرده است. طراحی چراغ‌ها بروزتر شده‌اند و سعی شده چراغ‌های کوچک عقب برلیانس H230 در رهام به چراغ‌های بهتری تغییر یابند. از لحاظ ظاهری رهام نسبت به برلیانس H230، طراحی بهتری دارد و می‌توان آن را زیباتر دانست.

طراحی داخلی

برلیانس H230 از لحاظ فضای داخلی یکی از زیباترین کابین‌ها را در بین خودروهای ارزان قیمت دارد. قسمت میانی داشبورد با رنگ نقره‌ای پوشش داده شده و در زیر آن نیز دکمه‌های قرار داده شده‌اند. جنس متریال داخلی متاسفانه در برلیانس H230 بسیار ضعیف است، چیزی که پیش‌بینی می‌شود در رهام بهتر شده باشد. رهام در بخش داخلی از تریم دو رنگ بهره می‌برد و در مقایسه با برلیانس H230 باید گفت که رفیق چینی کمی‌ ترکیب رنگ بهتری دارد. انتخاب اینکه کدام محصول در بحث طراحی داخلی زیباتر است، کمی سلیقه‌ای خواهد بود بنابراین در این بخش نمی‌توان گفت کدام یک از این خودروها صد در صد بهتر هستند.

پیشرانه و مشخصات فنی

برلیانس H230 از یک پیشرانه با کد BM15 و حجم ۱۴۹۸ سی‌سی و قدرت ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد. از لحاظ مصرف سوخت این خودرو شرایط بسیار خوبی دارد و در حالت ترکیبی به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند. برلیانس H230 در دو تیپ اتومات و دستی عرضه شده که مدل دنده دستی شرایط خوبی دارد اما خرید این خودرو با توجه به حجم موتور و قدرت با گیربکس اتومات توصیه نمی‌شود و به‌نوعی در برخی از معابر کم خواهد آورد.

سایپا رهام از یک موتور ۱۶۵۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپه با توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. پیش‌بینی می‌شود رهام در حالت ترکیبی مصرفی کمتر از ۷ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. کاملا مشخص است که از لحاظ پیشرانه رهام برتر از برلیانس سری ۲۰۰ خواهد بود.

تجهیزات و ایمنی

از لحاظ تجهیزات برلیانس در مدل اتومات مجهز به آپشن‌های زیر است:

كيسه هواي راننده وسرنشين
مجهز به سيتسم پيشرفته ترمز EBD+ABS
سيستم تهويه مطبوع
سانروف برقي
سنسور پارك دنده عقب
صندلي راننده و سرنشين جلو قابل تنظيم در ۴ جهت
شيشه بالابر برقي (شيشه هاي جلو و عقب)
قفل مركزي به همراه كنترل از راه دور
سيستم صوتي
تنظيم الكترونيكي آينه هاي جانبي
تنظيم ارتفاع نور چراغهاي جلو
چراغ مه شكن جلو
ميله فرمان جمع شونده (مستهلك كننده ضربه)
سيستم تاشو براي صندلي عقب ۴:۶
باز شدن خودكار دربها هنگام تصادف
قفل اتوماتيك دربها هنگام رسيدن به سرعت ۲۰km/h
سيستم ضد سرقت موتور(ايموبلايزر اي سي يو)
هشدار دهنده بسته نبودن كمربند ايمني
صندلي عقب با قابليت پشتيباني ايزوفيكس (صندلي كودك)
قفل شيشه محافظ كودك
كامپيوتر اطلاعات سفر

در مقابل رهام در مدل فول که احتمالا قیمت بالاتری خواهد داشت، تجهیزات بسیار کامل‌تری دارد و هر آن چیزی که شما به آن نیاز داشته باشید در این خودرو گنجانده شده است.

گيربكس اتوماتيك ۶ سرعته
سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدل های دستی و اتوماتیک
صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
دارای ۶ ایربگ جهت تامین ایمنی سرنشینان (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ راننده دو مرحله ای
مجهز به ایربگ پرده ای (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ جانبی روی صندلی (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی Euro NCAP ۳ star
مجهز به آینه های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به هشداردهنده نزدیک شدن مانع روی آینه ها (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سنسور پارک
چراغ های جلو با سیستم چراغ روز روشن
مجهز به سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ
استارت دکمه ای
مالتی مدیای ۷ اینچ و ۱۰ اینچ اندروید (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سان روف (در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
روف رک (مدل کراس)
سقف دو رنگ (مدل کراس)
صندلی چرمی (مدل سوپر لوکس)
تنظیم صندلی برقی (مدل سوپر لوکس)
مجهز به سیستم کروز کنترل  در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک
مجهز به سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی (در مدل کراس)
مجهز به سیستم  ABS (در مدل های پایه)
مجهز به سیستم ESC

کلام آخر

رهام رقبای زیادی در بازار ایران دارد که مشخصات آن نشان می‌دهند که نمی‌توان آن را رقیب ضعیفی در بازار ایران دانست. آنچه که مشخص است در آینده باید منتظر تیپ کراس این خودرو نیز باشیم. امیدواریم روند طراحی خودرو بسیار بیشتر رشد کند و بدون شک سایت چرخان از هر خودروی خوب داخلی حمایت خواهد کرد.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. ظاهرا رهام بین ماشینهای ایرانی رقیبن نخواهد داشت: سیستم کنترل پایداری، گیربکس شش سرعته، شش ایربگ، فولاد استحکام بالا و آپشنهای جذابی مثل کروز کنترل، کیلس و …
    رهام از برلیانسها بهتره خودم برلیانس دارم

  2. اگه ابعادی که توی سایتهای مختلف ازش دیدم، یعنی عرض 176 سانتی متر بدون آینه درست باشه با ماشین خوش تیپی طرف هستیم. کلا ماشینای ایرانی بزرگترین مشکلی که دارن ظاهری هست، یعنی عرض بسیار کمی دارن و این به شدت توی ذوق میزنه.

    امیدوارم رینگهای بهتری در نسخه نهایی استفاده بشه و همینطور در تیپ های بالاتر از لاستیک پهن تر استفاده بشه چرا که لاستیک در امر زیبایی تاثیر گذار هست.

    مشخصه که بخاطر ساخت نسخه ی کراس ارتفاع خودرو رو هم زیاد در نظر گرفتن که یه جورایی به زیبایی خودرو اسیب رسونده.

    در نهایت امیدوارم نهایتا هر 2-3 سال یکبار فیس لیفت انجام بشه و فیس قبلی از خط تولید خارج بشه. وگرنه به سرنوشت سمند، سمند سورنی، سمند دنایی، سمند دناپلاسی، سمند دناپلاسی توربو، سمند دناپلاسی توربوی اتومات و غیره دچار میشه…

  3. با سلام
    جالبه ادعای سه ستاره یوروانکپ ؟؟؟؟همه جا هم نوشته ولی نه سندی هست نه مدرکی هرچی دروغ بزرگتر باورکردنش راحتر

    1. برلیانس 230 دارای 3 ستاره یورو انکپ و 5 ستاره سی انکپ هستش

      وقتی ماشینی رو از روی برلیانس 230 کپی می کنند (بخوانید مونتاژ و تمامی قطعات وارداتی!)، معلومه که همه چیز ماشین قبلی رو به ارث می بره

  4. سلام

    به نظرتون برلیانس h230بهتره یا رهام؟
    کدوم ارزش خریدن داره؟

    1. H230 خوب هست و ۴ ستاره کیفی داره

      جالبه بدونید که تندر ۹۰ فقط ۳ ستازه کثب کرده

      مطابق رده بندی کیفی خودرو در ایران

  5. اقا هرکی میخاد بخره زود بخره این ماشین اینده داره دیگه در اینده نزدیک زیر 100 تومن نمیتونید تهیش کنید ، من خودم همه ماشینای ایرانی رو عوض کردم انگار داری ماشین اروپاییی میرونی باید برونی تا حس رانندگی باهاش رو درک کنی البته طبیعتا بنز نیست و برای پولی که میدید خیلی سرتره

  6. رهام بد برلیاس یا بی ام و عاللللللللللللللللی حتما بخرین

  7. سلام ما شاهین ثبت نام کردیم که اول ا ون امکانات رهام رو داشت ولی اسمی از رهام نبود یک سال که از ثبت نام گذشته حالا اون امکاناتی که سایپا قولشو داده بودبه خودروی جدیدی بنام رهام گذاشته.پس شاهین امکاناتش کمتر خواهد شد این انصاف نیست.

  8. مشخصه برایانس ۲۳۰ خیلی بهتر .مدل جهانی و طراحی ب ام و و موتور بی ام دبلیو ۱۵ …شاهین فقط کپی از برلیانس کرده با کیفیت پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا