مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه جک S5 و زوتی T600؛ چینی‌ها!

باید شکرگزار باشیم، که حداقل خودروسازان چینی وجود دارند چون در غیر اینصورت ما باید همچنان سوار پژو 405 می‌شدیم. در این مسئله که خودروسازان چینی در سالهای گذشته، ایران را آزمایشگاه خود کرده‌اند شکی نیست و کشور ما در رشد آنها بی‌تاثیر نبوده اما حال که خودروسازان این کشور رشد داشته‌اند باید منتظر بمانیم تا آنها نیز با منت خودروهایشان را در اختیار ما قرار دهند. جک اس 5 را می‌توان یکی از شاسی‌بلندهای چینی دانست که به‌دلیل کیفیت بیشتر از محصولاتی مانند لیفان ایکس 60 و چری ایکس 33، محبوبیت پیدا کرد. زوتی T600 جدیدترین خودروی چینی برای بازار ایران است. این خودرو قرار است از سوی سایپا عرضه شود و با توجه به مشخصات آن می‌توان حدس زد که فروش نسبتا خوبی را به خود اختصاص دهد.

امروز قصد داریم دو محصول چینی کرمان خودرو و سایپا را با هم بررسی کنیم.

با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

جک اس 5 به‌دلیل شباهت به خودروهای هیوندایی طرفدار پیدا کرد اما در حال حاضر به‌دلیل آنکه چند سالی از حضور این خودرو می‌گذرد، کمی تکراری شده. در اکثر خودروهای چینی، ایرادات ظاهری فراوانی می‌توان یافت برخی از آنها حتی در فرم بدنه نیز تناسب ندارند اما جک اس ۵ یکی از کم عیب‌ترین چینی‌های موجود در ایران است. در نمای روبرویی اس5، شباهت با ix35 کاملا مشخص است، چراغ‌های بزرگ و پهن در کنار جلوپنجره با لوگوی کرومی JAC، یک ظاهر دلربا را ایجاد کرده‌اند. در نمای جانبی به‌لطف رینگ‌های بزرگتر نسبت به مدل دنده دستی، ظاهر خودرو خیلی بهتر شده و خطوط حجیم تا حدودی بدنه عضلانی را در نمای جانبی به‌همراه داشته‌اند.

زوتی T600 را می‌توان یک فولکس‌واگن تیگوان ارزان قیمت دانست. باید اعتراف کرد که این شاسی‌بلند چینی به‌دلیل کپی‌شدن از روی دست آلمانی‌ها، خوب از آب درآمده است. چراغ‌های بزرگ جلو و دو ردیف نوار کرومی با دقت خاصی کنار هم آورده شده‌اند تا باعث شوند عنصر طراحی اسپرت با سبک ساده‌ ترکیب شده و در نتیجه یک محصول خانوادگی خوب ظاهر شود. از لحاظ طراحی زوتی T600 شباهت زیادی با یکی دیگر از اقوام خود با نام کوپا دارد اما برای مقایسه با جک اس5، هر دو یک سبک متفاوت از طراحی را نشان می‌دهند. بنظر می‌رسد زوتی T600 به‌دلیل نوبرانه بودن و طراحی جدیدتر، دوست‌داشتنی‌تر است.

طراحی داخلی

در بخش داخلی، جک اس۵ نقاط مثبت زیادی دارد که طراحی داخلی مشابه هیوندایی ix35 باعث شده، این بخش کهنه نشود. صفحه کیلومتر شمار نیز در پشت غربیلک فرمان و سایر ادوات داخلی از سبک اسپرت بهره می‌برند. صفحه‌نمایش اگر چه عملکرد کندی دارد اما از لحاظ ظاهری خوب طراحی شده. متریال داخلی ترکیبی از پلاستیک خشک و نرم بوده اما خط و خش براحتی بر روی داشبورد و سایر قسمت‌ها ظاهر می‌شود که کمی آزاردهنده است.

در طراحی داخلی نیز سعی شده از سادگی کابین تیگوآن نیز بهره گرفته شود بنابراین شما با یک کابین ساده‌تر نسبت به  که جنس متریال استفاده شده در ساخت اتاق داخلی T600 رضایت بخش بوده اما بنظر می‌رسد در این بخش از لحاظ ظاهر، جک اس 5 زیباتر باشد. کیفیت صفحه‌نمایش بکار رفته در کابین خوب است و کندی خاصی در آن دیده نمی‌شود.

پیشرانه

جک اس5 مجهز به یک پیشرانه ۱۹۹۷ سی‌سی بنزین سوز و مجهز به سیستم پرخوران از نوع توربو شارژر است. این موتور ساخته شده توسط میتسوبیشی بوده و توانایی تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۲۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر در طیف دور موتوری ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. پیشرانه این خودرو را می‌توان یکی از بهترین‌ها در بین چینی‌های موجود در کشور دانست.

زوتی T600 با یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۲.۰ لیتر و توان ۱۸۸ اسب بخاری و گشتاوری برابر با ۲۵۰ نیوتن متر عرضه شده که این قدرت توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قدرت خروجی نشان می‌دهد که از لحاظ فنی باید محصول جدید سایپا علمکرد بهتری داشته باشد اما تا زمانی که تست درایو این خودرو انجام نشود نمی‌توان گفت که آیا از جک اس 5 بهتر است و یا خیر.

تجهیزات

جک اس5 از لحاظ آپشن خودروی کاملی بوده و از جمله تجهیزات آن می‌توان به تنظیم برقی صندلی راننده، مموری صندلی راننده، گرمکن صندلی‌ها، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو + کیسه هوای جانبی جلو (۴عدد)، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد اما امکاناتی مانند سان‌روف، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرمکن، آینه‌های جانبی تا شونده برقی، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های عقب LED،تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تجهیز به سیستم ISOFIX ،سیستم ضد سرقت، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC و… اشاره کرد.

 
در کل خودروهای چینی از لحاظ سطح تجهیزات کامل هستند و زوتی تی600 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو با تجهیزاتی نظیر  سیستم‌های ترمز BOS، EBD و ABS، سیستم‌های پایداری (ESC, TCS, BA, HAC, TPMS)، ریموت کنترل، سانروف برقی (در برخی مدل‌ها سقف پانارومیک)، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، قفل کودک، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث ، شش بلندگو و … عرضه خواهد شد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جک اس5 یکی از خوش شانسترین شاسی بلند چینی در بازار ایران است….بعید میدونم زوتی تی600توان رقابت با جک داشته باشد…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا