Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه زوتی T600 با بی‌وای‌دی S6، بلند قامتان چینی!

چند سالی است که بازار خودرویی ایران به مکانی برای عرض اندام انواع و اقساط خودروهای چینی تبدیل شده و اغلب اتومبیل‌های موجود در بازار داخلی کشور که در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان قرار دارند، چینی هستند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو کراس اوور چینی موجود در بازار خودرویی کشور با نام‌های زوتی T600 و بی وای دی S6 بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هر یک را نسبت به دیگری در هر بخش بیان خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بدین صورت بگوییم که بی وای دی S6 در واقع یک کراس اوور بزرگ شهری بوده که توسط کمپانی چینی بی وای دی بر روی پلتفرم لکسوس (RX (2004-2008 ساخته شده و با همکاری شرکت کارمانیا که شریک تجاری این برند چینی در ایران است، وارد بازار خودرویی کشور شده و در رده قیمتی خود یکی از با کیفیت ترین خودروها محسوب می‌شود.

در سوی دیگر این میدان، زوتی T600 به عنوان جدیدترین محصول چینی گروه خودروسازی سایپا محصول می‌شود که به واسطه همکاری این گروه خودروسازی با برند زوتی، وارد خطوط تولید داخلی شده و قرار است به زودی وارد بازار داخلی کشور شود. T600 نیز همانند رقیب خود یک کراس شهری است. (این خودرو تا حدودی مشابه فولکس واگن تیگوان است)

 

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی این دو محصول، حال نوبت به بررسی نمای ظاهری هر کدام از آن‌ها می‌رسد، ولی همان‌طور که در مطالب قبلی گفته شد، نمای بیرونی امری سلیقه‌ای بوده و مشتریان با توجه به نظر خود، اتومبیل مورد نظر را انتخاب می‌کنند. اما در این بخش، با توجه به طراحی قدیمی بی وای دی S6 در مقایسه با طراحی نسبتا به روز تر و زیبا تر زوتی T600، باید پیروز میدان را بی تردید زوتی T600 اعلام کرد.

 

3-طراحی داخلی

پس از نمای ظاهری، حال بهتر است نگاهی به طراحی داخلی و کابین این دو خودرو بی‌اندازیم. در این رابطه، باید گفت که کابین داخلی زوتی T600 و بی وای دی S6 از نظر جنس متریال استفاده شده، نسبتا با کیفیت بوده و نمی‌توان مورد خاصی را در این باره بیان کرد، اما لازم به ذکر است که در ساخت داشبورد هر دو خودرو، در اکثر نقاط از پلاستیک استفاده شده که این امر کمی باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد.

پیرامون زیبایی کابین، ادوات و ابزارها نیز باید بگوییم که اتاق داخلی زوتی T600 در این بخش دارای ارگونومی بهتر و زیبا تر در مقایسه با کابین نسبتا قدیمی تر بی وای دی S6 بوده و پیروز این میدان در این قسمت است.

4-مشخصات فنی و عملکرد

زوتی T600 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۲.۰ لیتر بوده که این موتور قادر به تولید ۱۸۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۵۰ نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاجه اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این خودرو آنچنان اطلاعات خاصی در دسترس نیست، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که زوتی T600 در زمانی برابر با ۹.۰ الی ۹.۵ ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا می‌کند و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، مصرف سوخت این مدل طبق در نمودار سیکل ترکیبی در مجموع صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با ۸.۲ الی ۸.۵ لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو۵ است. (گنجایش باک این خودرو برابر با ۶۰ لیتر است)

اما در سوی دیگر این میدان، بی وای دی S6 از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با حجمی برابر با 2.4 لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با 160 اسب بخار و گشتاوری برابر با 229 نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در رابطه با عملکرد بی وای دی S6 نیز باید بگوییم که این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت، نیازمند زمانی برابر با 14.2 الی 14.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 170 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این مدل در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی بین 9.8 الی 10.4 لیتر بنزین است. گنجایش باک بی وای دی S6 برابر با 72 لیتر است)

با نگاهی به پیشرانه و عملکرد زوتی T600 متوجه خواهیم شد که این مدل در مقایسه با بی وای دی S6 دارای شتاب اولیه سریع تر، حداکثر سرعت بیشتر، قدرت موتور بالاتر، مصرف سوخت کمتر و … بوده و بی شک پیروز این بخش است. (لازم به یاداوریست که اتاق داخلی بی وای دی S6 بزرگ تر بوده و در نتجیه سرنشینان در آن راحت تر خواهند بود)

5-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی این دو خودرو باید بگوییم که هر دو مدل دارای امکانات نسبتا کاملی در بازه قیمتی خود هستند که از این امکانات می‌توان برای زوتی T600 مواردی همچون سیستم‌های ترمز BOS، EBD و ABS، سیستم‌های پایداری (ESC, TCS, BA, HAC, TPMS)، ریموت کنترل، سانروف برقی (در برخی مدل‌ها سقف پانارومیک)، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث ، شش بلندگو و … را نام برد.

و در سوی دیگر این میدان، برای بی وای دی S6 نیز می‌توان مواردی همچون سیستم‌های ترمز BOS، EBD و ABS، 6 کیسه هوای ایمنی در 10 نقطه، مانیتور لمسی 7 اینچ، 9 بلندگو، بلوتوث، پورت USB+AUX، کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان، دارای حالت اقتصادی مصرف سوخت در رانندگی ECO، صفحه کیلومتر دیجیتال TFT با قابلیت تغییر رنگ، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله مجزا، صندلی راننده برقی و قابل تنظیم در 8 حالت، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، درب باک برقی، هشدار فعال بودن ترمز دستی، آینه دید عقب با قابلیت کاهش اتوماتیک تابش نور بهمراه قطب نمای الکترونیکی، سانروف دو حالته، روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو (Automatic Headlight)، چراغ‌های جلوی روشنایی در روز (Daylight)، چراغ خوشامد گویی بر روی آینه‌های جانبی(Welcome Light)، دوربین دید جانبی آینه سمت راست،  2 عدد سنسور پارک جلو، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر  و … را نام برد.

6-قیمت در بازار

سرانجام در پایان این مقایسه، نوبت به اعلام قیمت این دو خودرو در بازار آزاد می‌رسد که در حال حاضر ارزش قیمتی بی وای دی S6 با توجه به آشفتگی بازار خودرویی کشور، از سوی فروشندگان برابر با 145 الی 150 میلیون تومان اعلام شده است.

اما در سوی دیگر، زوتی T600 در حال حاضر به عنوان خودرویی جدید از سوی گروه صنعتی سایپا رونمایی شده و به گفته مدیران این شرکت، به احتمال فراوان این خودرو در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده وارد بازار خودرویی کشور به صورت انبوه خواهد شد. پیرامون قیمت این مدل نیز گفته شده است که زوتی T600 در بازه قیمتی 135 الی 155 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

به سوپر گروه BYD S6 & S7 ملحق شوید

1 نظر
  1. علی می گوید

    اطلاعات اشتباه زیاد دارد:
    شتاب ۹ را از کجا آوردید؟ ۹ ثانیه مال ماشین هایی با موتورهای قوی و استاندارد غیر چینی است.
    یک موتور ۲۰۰۰ توربو مصرفش از ۲۴۰۰ تنفس طبیعی بیشتره بر چه مبنایی کمتر درج شده؟
    مقایسه ظاهری یک خودروی بزرگ با یک خودروی متوسط با صندوق کوچک کاملاً اشتباه است مسلم خودروهای متوسط طراحی بهتری دارند.
    تعداد کیسه هوا و صندلی برقی تاثیر زیادی بر قیمت خودرو دارد که اصلاٌ در نظر گرفته نشده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.