مکمل بنزین
خبرداخلی

بازار خودرو در انتظار موج دومی گرانی‌ها؛ سرانجام ماجرا کجاست؟

کمتر کسی در مردادماه سال گذشته تصور می‌کرد که مرداد 97 کار در بازار خودرو به جایی برسد که پس از افزایش بسیار زیاد بازهم منتظر افزایش قیمت دوباره باشیم و خودروهای خارجی که در سال گذشته با ارقام پایین‌تر از 200 میلیون تومان به فروش می‌رسیدند در حال حاضر قیمت بالاتر از 400 میلیون تومان داشته باشند!

به گزارش چرخان، بازار خودرو این روزها دچار یک مشکل بزرگ به نام عدم تعادل عرضه و تقاضا روبرو است که این اتفاق در بازار خودروهای خارجی به دلیل بالاتر بودن قیمت اعلامی نسبت به انتظار مشتریان و در بازار داخلی نیز به دلیل کمبود عرضه خودروسازان بوده و روز به روز بر اوضاع وخیم این بازار نیز مشکلات جدیدتر اضافه می‌شود ولی کارشناسان می‌گویند که با توجه به اوضاع صنعت خودرو، می‌بایست منتظر موج دوم افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.

خودروافزایش قیمت دلار از جمله مهم‌ترین دلایلی بود که باعث شد نه تنها قیمت خودروهای خارجی افزایش بیابد، بلکه خودروهای داخلی نیز با افزایش قیمت زیادی روبرو شوند که این افزایش قیمت‌ها نیز نتوانست فاصله قیمتی بازار و کارخانه را کاهش دهد.

وضعیت وخیم بازار خودروهای داخلی در حالی فعالیت می‌کرد که منتظر ورود شورای رقابت و مجلس به این موضوع بود و قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان با نوسان بسیار زیادی مورد معامله قرار می‌گرفت که شورای رقابت تنها چیزی در حدود 8 درصد را برای خودروسازان تصویب کرد ولی گویا این رقم نیز نظر آنها را تامین نکرد که تا حدودی نیز قابل توجیه بود چرا که افزایش هزینه قطعه سازان و به تبع آنها خودروسازان بیش از آن بود که با این ارقام پوشش داده شود.

کارشناسان خودرو در رابطه با این وضعیت بازار و رابطه آن با نرخ ارز می‌گویند که ادامه این روند افزایش نرخ و عدم تناسب قیمت خودرو با این نرخ منجر به کاهش صرفه و توجیه پذیری تولید خودرو در کشور خواهد شد و حتی می‌بایست منتظر تعطیلی بسیاری از نهادهای مرتبط باشیم و حتی شاید عطای خودروسازی را به لقایش ببخشیم.

کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند که وضعیت فعلی صنعت خودرو از دو مشکل بزرگ نشات می‌گیرد و یکی از این دو مورد مساله تامین ارز است که در حال حاضر چیزی شبیه به یک ماراتن بوده و عملا امکان تامین آن وجود ندارد! حتی اگر قطعه ساز بخواهد با نرخ ارز بازار آزاد نیز اقدام به واردات مواد اولیه نماید نیز دسترسی به آن بسیار سخت بوده و حتی توسط دولت “ارز قاچاق” نامیده می‌شود!

دومین مورد نیز مساله نرخ ارز است که قطعا محاسبه قیمت محصولات با نرخ دولتی و تامین هزینه‌ها با نرخ آزاد امکان پذیر و منطقی نیست و باید توجه کنیم که وضعیت بهم ریخته بازار ارز در یکی دوماه آینده نمود پیدا می‌کند و شاهد افزایش قیمت‌های دوباره خواهیم بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا