مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

سرگذشت تندر 90 (L90)؛ خودرویی که قرار بود جانشین پیکان شود!

برند رنو همواره با ساخت خودروهایی با کیفیت و با دوام که دارای قیمتی معقول و مناسب هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مشتریانی بوده که با بودجه‌ای محدود، به دنبال خرید خودرویی با کیفیت و با طول عمر هستند.

در بازار خودرویی ایران نیز محصولات رنو از سالیان دور تا به امروز همواره گزینه‌ای مناسب برای خریداران ایرانی به شمار رفته و آمار فروش بالای تولیدات برند رنو در ایران، به خوبی نشانگر این موضوع است. حال در این مطلب، به سراغ بیان سرگذشت یکی از پر فروش ترین تولیدات رنو در ایران به نام لوگان (تندر 90) می‌رویم.

تاریخچه

تندر 90 یا همان لوگان، ابتدا در اواخر سال 2003 میلادی توسط شرکت داچیا رومانی که زیر مجموعه هولدینگ رنو محسوب می‌شود، تولید و عرضه شد. این خودرو در آن سال‌ها به عنوان یکی از ارزان ترین سدان‌های اقتصادی موجود در بازار جهانی به شمار می‌رفت و به واسطه کیفیت کیفیت ساخت و دوام بالا، توانست آمار فروش بسیار زیادی را برای داچیا (رنو) کسب نماید. لازم به یاداوریست که تندر 90 (لوگان) بر روی پلتفرم X90 برند رنو که مربوط به خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت است، ساخته شد.

ورود لوگان (تندر 90) به ایران

این خودرو نخستین بار در اواخر سال 1384 شمسی برای تست‌های فنی وارد کشور شد و پس از طی مراحل آزمایش و حضور در خط تولید گروه صنعتی ایران خودرو، سرانجام در اوایل سال 1386 شمسی، وارد بازار خودرویی ایران با مدل E0 و پس از آن با مدل‌های E1 و E2 شد. (لازم به ذکر است که تندر 90 ابتدا قرار بود توسط شرکت رنو پارس تولید شود، اما به دلیل بروز برخی مشکلات، تولید آن به صورت مشترک توسط ایران خودرو و سایپا انجام شد)

در روزهای اولیه ورود این مدل به بازار خودرویی کشور،‌ مدیران ایران خودرو از آن به عنوان جانشینی برای پیکان نام می‌بردند و قیمت اعلامی آن در سال‌های نخست، بسته به مدل تولیدی، مابین 9 الی 14 میلیون تومان بود.

میزان فروش تندر 90 و استقبال مشتریان از این خودرو

این خودرو در سالهای اولیه حضور خود در بازار داخلی کشور، نتوانست آمار فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد. زیرا اغلب مشتریان بر این باور بودند که تندر 90 دارای ظاهری قدیمی و بدون هیچگونه طرح خاصی بوده و هنگام رانندگی با آن، دید راننده به خیابان و بخش عقب خودرو، بسیار کم است. (در سال‌های نخست ورود این خودرو، مشتریان بیشتر تمایل به خرید محصولاتی همچن سمند، پژو پارس، پژو 206 و … داشتند)

اما از سال 1390 به بعد، با توجه به افت کیفیت محصولات داخلی و بروز تحریم‌های بین المللی علیه ایران، خریداران داخلی هرچه بیشتر به ارزش تندر 90 در بازار خودرویی کشور پی بردند و اولیت انتخاب خود را مابین محصولات ارزان قیمت موجود، تندر 90 اعلام کردند.

با اوج گیری درخواست مشتریان برای خرید تندر 90، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا مجبور به افزایش تیراژ تولید این خودرو در خطوط تولید خود شدند تا بتوانند پاسخ گوی تقاضا خریداران باشند.

آمار فروش تندر 90 مابین سال‌های 1392 تا 1395 به حدی افزایش یافت که در اغلب ماه‌ها، تندر 90 در صدر جدول فروش خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار خودرویی کشور (بعد از پراید) بود که این امر باعث افزایش قیمت نهایی این خودرو در بازار نیز گردید.

حال اگر بخواهیم به روند فروش و قیمت گذاری بر روی تندر 90 در بازار خودرویی کشور اشاره کنیم، باید بگوییم که به واسطه اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و به تعلیق در آمدن فعالیت‌های رنو در بازار خودرویی کشور، روند تولید این سدان اقتصادی با کندی رو به رو شده و قیمت آن در بازار داخلی به آشفتگی‌های موجود و حضور دلالان بی شمار، بسیار غیر منطقی بالا رفته است.

قیمت این خودرو در حال حاضر با کد تجاری E2 و مدل ساختاری 1397، به دلیل نابسمانی شدید بازار خودرویی کشور، بیش از 66 میلیون تومان توسط فروشندگان اعلام شده است. لازم به یاداوریست که مدل‌های دیگر تندر 90  نیز همچون پارس تندر، تندر اتوماتیک، تندر پلاس دستی و اتوماتیک در بازار موجود بوده و قیمت آن‌ها به ترتیب برابر با 70 میلیون،‌ 78 میلیون، 77 میلیون و 88 میلیون تومان اعلام شده است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا