مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به 6 برند خسته‌کننده‌ای که زمانی جذاب و هیجان‌انگیز بودند!

در طول تاریخ پرفرازونشیب صنعت خودروسازی، شرکت‌هایی بوده‌اند که یا با شکست کامل مواجه شده‌اند و یا به دلیل ورشکستگی، توسط شرکت‌های بزرگ‌تری خریداری شدند؛ اما دراین‌بین برندهایی نیز بوده‌اند که زمانی دست به تولید خودروهای جذاب و نه صرفاً یک وسیله نقلیه معمولی می‌زدند ولی امروزه آن جذابیت خود را ازدست‌داده و تبدیل به برندهای خسته‌کننده‌ای در بازار جهانی شده‌اند.

با چرخان باشید تا 6 برند بزرگ را که بعضی از آن‌ها می‌توانند دوباره به شکوه سابق برگردند، به شما عزیزان معرفی نماییم.

بیوک

آخرین باری که این برند آمریکایی، یک خودروی به معنای واقعی کلمه جذاب و همه‌پسندی را تولید کرد، به دهه 80 میلادی و خودروی جذاب گرند نشنال برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون، این شرکت یا مشغول تغییر چهره دادن به خودروهای کراس اوور خود بوده و یا به خاطر زیرمجموعه جنرال موتور بودن، توانش توسط زیرمجموعه‌های دیگری مانند پونتیاک (در سال 2010 از بین رفت) و شورلت، گرفته‌شده است.

البته در موتور شو دیترویت آمریکا در سال 2017، شورلت از طرح مفهومی آویستا کوپه خود باقدرت 400 اسب بخار رونمایی کرد که بعدها از ساخت و عرضه آن خودداری کرد.

کرایسلر

هم‌اکنون شرکت کرایسلر آمریکایی تنها 3 خودرو در خط تولید خود دارد (البته اگر پسیفیکا و پسیفیکا هیبرید را دو مدل مجزا در نظر بگیریم). چه اتفاقی برای برندی که زمانی، یکی از مبدع‌ترین برندهای جهان بود افتاده است. در حال حاضر، کرایسلر دچار یک بحران کلاسیک هویتی شده است. بحرانی که در آن، شرکت مادر یعنی فیات-کرایسلر (FCA) که شامل چندین شرکت خودروسازی است، هنوز نمی‌داند که کرایسلر جزء شرکت‌های لوکس ساز و یا نیمه لوکس سازاست.

آیا کرایسلر می‌تواند به دوران اوج خود و خودروهای جذابی مانند 300 SRT8 و یا مدل 300C سال 1957، بازگردد؟

کادیلاک

سومین برند این فهرست نیز یک شرکت آمریکایی است که فاقد هرگونه محصول به‌اصطلاح بازی عوض کن است. مدل‌هایی مانند ATS-V سدان به‌کلی از بین رفته‌اند و تنوع خودروهای کوپه این شرکت نیز بسیار کمتر از سال‌های گذشته و دوران اوج این شرکت است. خط تولید CTS کادیلاک نیز درست مانند پرچم‌دار سدانش یعنی CT6، کند و راکد است. مدلی مانند اسکالاد نیز پا به سن گذاشته است؛ اما این شرکت کراس اوورهایی مانند XT4 و XT5 نیز دارد. پس آن‌ها چه؟

این مدل‌ها تنها کراس اوور بوده و برای سود بیشتر شرکت هستند. کادیلاک به خودرویی نیاز دارد که با مدلی خاص مانند لکسوس LC جذاب، رقابت کند. البته اخیراً، این شرکت از طرحی که نشان از یک کوپه خوش‌چهره بوده و احتمالاً رقیب سری 8 بی ام و باشد رونمایی کرده است. خودرویی که می‌تواند نقطه عطفی برای این برند آمریکایی محسوب گردد.

میتسوبیشی

این برند ژاپنی، مسئول تولید جذاب‌ترین و بهترین شاسی بلندها و کوپه‌های دهه 90 میلادی در جهان است. شرکتی که در حال حاضر تنها تعدادی کراس اوور غیر جذاب و البته خودروی سدان از نفس افتاده میراژ را به تولید می‌رساند. البته خود شرکت میتسوبیشی نیز از این قضیه باخبر بوده و مدیر ارشد این شرکت گفته است که اگرچه تولید یک خودروی خاص و جذاب کار دشواری است اما میتسوبیشی در تاریخ خود این را اثبات کرده که می‌تواند.

این شرکت نیاز به مدیریت صحیح در بازارهای مختلف دنیا داشته و امیدوار است که تا چند سال آینده، نامش از این لیست سیاه بیرون بیاید.

آکورا

این برند ژاپنی زیرمجموعه هوندا، اگرچه خودرویی خاص و مدرن که همان نسل دوم NSX باشد را در خط تولید خود دارد، ابر خودرویی که هم زیباست و هم ازنظر فن‌آوری جزء پیشتازان دنیا قرار دارد اما این مدل گران بوده و هرکسی نمی‌تواند آن را بخرد. چه اتفاقی برای خودروهای افسانه‌ای مانند Legend و یا Integra این شرکت افتاده است؟ بله درست است. جانشینان آن‌ها، مدل‌هایی مانند RLX یا ILX و یا کراس اوور های RDX و MDX هستند.

خودروهایی که نه‌تنها جذابیت آن خودروهای افسانه‌ای را ندارند بلکه تنها به خاطر سود بیشتر شرکت و نه تاریخ‌سازی، به بازار عرضه می‌شوند. کافی است آکورا، سیستم معروف SH-AWD خود را با یکی از پلتفرم‌های هوندا ترکیب کرده و با طراحی مدرن، دوباره تبدیل به همان برند سال‌های پیشین گردد.

لوتوس

این شرکت بریتانیایی تنها و تنها به خاطر یک دلیل و آن‌هم ناتوانی در معرفی یک طرح خاص و جدید، بعد از معرفی طرح Evora که در سال 2009 رونمایی شد، در این فهرست قرارگرفته است. بدون شک، 10 سال معرفی نکردن هیچ طرح خاص و جدیدی آن‌هم برای شرکتی که با سخت‌کوشی خود سعی در رقابت با شرکتی مانند پورشه دارد، کار درستی نخواهد بود. شرکتی که با تولید مدل‌هایی مانند Elise،Exige و Evora در سال‌های متمادی سعی در حفظ برند خود در مقابل رقیبان دارد.

البته خود لوتوس هم از این قضیه باخبر بوده و مشکلات مالی است که اجازه تولید ابر خودروهایی جذاب، مدرن و جدید را به این شرکت خوش‌نام نداده است. بدون شک این شرکت نیز با یک حساب بانکی بی‌نقص می‌تواند دوباره، به دوران اوج و قدرت خود بازگردد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. کرایسلر بعد از ورشکستگی مدتی بوسیله دایلمر اداره شد که در اون زمان ضربه خورد .(اگه اشتباه نکنم.)

      1. بعد هم توی مستندی که در مورد Ralph Gilles طراح srt و chrysler هست این رو بیان میکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا