مکمل بنزین
مشاوره خریدگزارشبرگزیده‌ها

خودروهای اقتصادی که دیگر نمی‌توان آن‌ها را ارزان نامید!

بی تردید، سال 1397 را می‌توان به عنوان سال مرگ بازار خودرویی ایران نامید. زیرا در این سال علاوه بر مشکلات شدید اقتصادی، اوضاع فروش خودروهای داخلی و وارداتی به شکلی پیش رفته که دیگر نمی‌توان به راحتی اقدام به خرید محصولی در بازار خودرویی کشور کرد و قدرت خرید مشتریان بیش از 60 درصد در مقایسه با سال 1396، کاهش یافته است.

در این مطلب می‌خواهیم با نگاهی به قیمت خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت در بازار خودرویی کشور، به این حقیقت تلخ پی ببریم که چگونه اتومبیل‌های اقتصادی کم کم به یک رویا برای خریداران داخلی تبدیل شدند.

1-پراید

خانواده پراید را می‌توان ارزان قیمت ترین خودروهای صفر کیلومتر بازار نام نهاد. اگر به روند صعودی قیمت این خودرو در سالیان اخیر نگاهی بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که حتی اقشار کم درآمد نیز دیگر به راحتی نمی‌توانند این خودرو را تهیه کنند، زیر قیمت این محصول در کمتر از 3 سال، از حدود 18 الی 20 میلیون تومان در نمونه‌های مختلف به نزدیک 30 میلیون تومان در حال حاضر رسیده که این قیمت بسیار بیش از حد ارزش واقعی این خودرو است.

2-سمند EF7

یکی دیگر از خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت که همواره مورد توجه خانواده‌های کم درآمد و متوسط ایرانی قرار داشته است، سمند نام دارد. اگر به روند قیمت سمند در چند وقت گذشته نگاهی بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که نمونه EF7 این خودرو که در اوایل سال 1396 شمسی، دارای قیمتی در حدود 32 میلیون تومان بود، در حال حاضر قیمتی بیش از 45 میلیون تومان را در نمونه صفر کیلومتر خود دارا است.

3-دنا (ساده و پلاس)

دنا در واقع فیس لیفت سمند بوده که به عنوان سومین محصول ملی ایران خودرو شناخته می‌شود. دنا در نخستین روزهای ورود خود به بازار خودرویی کشور، دارای قیمتی در حدود 38 میلیون تومان بود. اما در حال حاضر، نمونه ساده آن قیمتی بیش از 56 میلیون تومان را دارا بوده و مدل پلاس آن نیز دارای ارزشی بیش از 76 میلیون تومان است.

4-پژو 206 تیپ 5

پژو 206 تیپ 5 در اوایل سال 1396 شمسی، دارای قیمتی در حدود 36 میلیون تومان بود و برای اکثر مشتریان قشر متوسط جامعه، این خودرو دست یافتنی بود. اما در حال حاضر، قیمت 206 تیپ 5 بیش از 58 میلیون تومان بوده و دوباره زمزمه گران تر شدن آن به گوش می‌رسد.

5-تندر 90

به جرات میتوان گفت که تندر نود به عنوان یک سدان اقتصادی باکیفیت و بادوام، یکی از پر تقاضا ترین خودروهای موجود در بازار خودرویی کشور است. قیمت این خودرو در نمونه E2 در اوایل سال 1396 شمسی، در حدود 38 میلیون تومان بود، اما در حال حاضر قیمت این مدل به بیش از 65 میلیون تومان در بازار داخلی رسیده و نمونه پلاس اتوماتیک آن قیمتی بیش از 80 میلیون تومان را دارا است.

6-رانا

رانا به عنوان دومین محصول ملی گروه صنعتی ایران خودرو شناخته شده و بر روی پلتفرم 206 صندوق دار تولید شده است. رانا در اوایل سال 1396 شمسی، با قیمتی در حدود 31 الی 33 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. اما در حال حاضر قیمت رانا نیز روند صعودی شدیدی را در حال طی کردن بوده و قیمت آن بیش از 51 میلیون تومان اعلام شده است.

پژو 207 هاچ بك7-پژو 207 جدید

207 جدید یکی از سردمداران افزایش بی رویه قیمت خودروهای معمولی بوده به طوری که قیمت این خودرو در نمونه اتوماتیک در اواسط سال 1396 شمسی، در حدود 53 میلیون تومان بود، اما حالا قیمت آن در بازار آزاد بیش از 86 میلیون تومان اعلام شده و احتمال افزایش قیمت دوباره آن نیز بسیار محتمل است.

8-رنو ساندرو استپ وی

استپ وی نیز همانند پژو 207 اتوماتیک، یکی از پر حاشیه ترین محصولات موجود در بازار بوده و روند صعود قیمت آن در مقایسه با سایر اتومبیل‌ها، بسیار بیشتر بوده است. استپ وی در اوایل سال 1396 شمسی، در نمونه اتوماتیک خود دارای قیمتی در حدود 58 میلیون تومان بود، اما در حال حاضر قیمت این مدل به بیش از 91 میلیون تومان در بازار داخلی رسید است.

9-بسترن B30

سرانجام، آخرین خودرویی که نام آن در این مطلب به عنوان یک خودرو اقتصادی و نسبتا ارزان در بازار خودرویی کشور به چشم می‌خورد، بسترن B30 نام دارد. بسترن B30 به واسطه همکاری گروه خودروسازی بهمن با برند چینی فاو، به عنوان سومین محصول بسترن وارد بازار داخلی کشور شد و توانست در طول مدتی برابر با یک سال، آمار فوش بسیار خوبی را کسب نماید. این خودرو در اوایل سال 1396 شمسی، دارای قیمتی در حدود 60 میلیون تومان در بازار خودرویی کشور بود،‌ اما در حال حاضر قیمت آن به بیش از 96 میلیون تومان رسیده است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. کاملا با حرفهای شما موافقم. مخصوصا در مورد پراید که اوایل حضورش دربازار از زمانی که من یادم میاد ۵ ملیون بود و پژو ۴۰۵ که سال ۸۷ پدرم صفرشو ۱۳ ملیون خرید و تندر ال ۹۰ که فقط کمی گرونتر از ۴۰۵ بود. برای ما جوونها از همه شرایط بدتره، تا به خودمون اومدیم و پولی جمع کردیم که خودرو بخریم قیمت ها ۳ برابر شدن و مجبوریم آرزوی ماشین دار شدن رو با خودمون به گور ببریم.

  2. خیابونا کشش این همه خودرو رو نداره.شاید حکمتی باشه اونی که خودرو داره لااقل تو ترافیک کمتری رانندگی کنه.وقتی هیچ محدودیت و تناسبی با پارکینگ ، خیابون و جاده نداره بیشترش مشکلات بیشتری داره.اگر حمل و نفل عمومی درستی داشتیم اوضاع ترافیک خیلی بهتر می بود

  3. خیابونا کشش این همه خودرو رو نداره.شاید حکمتی باشه اونی که خودرو داره لااقل تو ترافیک کمتری رانندگی کنه.وقتی هیچ محدودیت و تناسبی با پارکینگ ، خیابون و جاده نداره بیشترش مشکلات بیشتری داره.اگر حمل و نفل عمومی درستی داشتیم اوضاع ترافیک خیلی بهتر می بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا