مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه رهام با جک J4؛ نوبرانه ها!

در حال حاضر، بازار خودرویی ایران دچار نوسانات شدید و نابسامانی‌های بی سابقه‌ای شده و قیمت محصولات موجود در این بازار، هر لحظه در حال تغییر هستند. خودروهای اقتصادی دیگر همانند سالیان گذشته ارزان قیمت نیستند و خرید آن‌ها برای برخی از اقشار جامعه همچون یک رویا شده است.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو محصول جدید بازار خودرویی ایران به نام‌های رهام و جک J4 بپردازیم و با نگاهی کلی به این دو خودرو، برتری هر یک را نسبت به دیگری در بخش‌های مختلف بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خوردو باید بگوییم که رهام به عنوان جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا، نخستین بار در نمایشگاه بین المللی شیراز معرفی شد. این خودرو بر روی پلتفرم ملی سایپا و با چهره‌ای شبیه به محصولات برلیانس تولید و به زودی به بازار خودرویی کشور عرضه خواهد شد.

در سوی مقابل، جک J4 نیز به عنوان جدیدترین محصول شرکت سازنده (مونتاژ کننده) خود یعنی کرمان موتور محسوب شده و به واسطه همکاری این شرکت ایرانی با برند چینی جک، به عنوان یک سدان اقتصادی وارد بازار خودرویی کشور شده است.

 

2-طراحی ظاهری

پیرامون نمای بیرون این دو مدل باید گفت که طراحی ظاهری هر خودرو رابطه مستقیمی با نظر مشتریان داشته و خریداران نهایی تعیین کننده زیبایی یا زشتی هر کدام از این دو خودرو طبق نظر خود هستند. اما در این بخش،‌به اعتقاد کارشناسان، سایپا رهام نسبت به جک J4 دارای طراحی شکیل تر و عامه پسند تری بوده و پیروز این بخش محسوب می‌شود.

 

3-طراحی داخلی

به دلیل اقتصادی بودن این دو خودرو، جنس متریال به کار رفته در ساخت ادوات، ابزارک‌ها و اتاق داخلی در اغلب نقاط از پلاستیک سفت بوده و نمی‌توان انتظار آنچنانی را پیرامون کیفیت متریال استفاده شده در این دو مدل داشت. اما به طور کلی، کابین داخلی سایپا رهام و جک J4 معمولی بوده و در این بخش میبایست هر دو اتومبیل را با یک دیگر برابر دانست.

4-مشخصات فنی و عملکرد

پیرامون مشخصات فنی و عملکرد این دو خودرو باید بگوییم که رهام از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱۶۵۰ سی‌سی بهره می‌برد که این موتور دقیقا همان موتوری بوده که به تازگی بر روی برلیانس سری ۳۰۰ و C3 استفاده شده و قدرت تولیدی آن برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاورش ۱۵۴ نیوتن متر است و با توجه به گفته مدیران سایپا، قرار است این قدرت تولیدی توسط دو نوع گیربکس که نوع اول به صورت ۵ سرعته دستی و نوع دوم به صورت ۶ سرعته اتوماتیک هستند، به چرخ‌های جلو انتقال یابد.

پیرامون عملکرد این خودرو در حال حاضر نمی‌توان به صورت دقیق سخنی را مطرح کرد، اما با توجه به پیشرانه، نوع گیربکس و وزن خودرو،‌ رهام می‌بایست برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از صفر مطلق، زمانی در حدود ۱۳.۵ الی ۱۴ ثانیه را در مدل دستی به خود اختصاص دهد و حداکثر سرعت آن نیز بین ۱۹۰ الی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین با توجه به نوع پیشرانه، مصرف سوخت رهام در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۶.۸ الی ۷.۱ لیتر بنزین تخمین زده می‌شود و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.

اما در سوی مقابل، جک J4 از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۵ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶ نیوتن متر است که این نیرو تولیدی توسط یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT یا گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در زمینه علمکرد نیز باید گفت که جک J4 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، نیازمند زمانی برابر با ۱۴.۵ الی ۱۴.۹ ثانیه بود و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، به صورت ترکیبی برابر با ۵.۹ الی ۶.۲ لیتر بنزین بوده و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. (گنجایش باک جک J4 برابر با ۴۵ لیتر است)

حال با در نظر گرفتن مشخصات فنی و عملکرد هر دو مدل، می‌بایست یکی از این دو خودرو را پیروز این بخش اعلام کنیم که سایپا رهام با دارا بودن شتاب اولیه سریع تر (به صورت فرضی)، حداکثر سرعت بیشتر (به صورت فرضی)، حجم و قدرت موتور بیشتر، جعبه دنده بهتر و … پیروز این میدان است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی باید بگوییم که سایپا رهام در مدل لوکس و سوپر لوکس خود با دارا بودن آپشن‌های رفاهی بیشتر نسبت به جک J4، در این قسمت نیز پیروز میدان است. اما برای درک بهتر این موضوع، امکانات موجود در هر دو مدل را عنوان خواهیم که برای سایپا رهام لیست آپشن‌ها در تصویر زیر مشخص است.

و برای جک J4 نیز باید مواردی همچون چراغ‌های جلو اتوماتیک، آینه‌های برقی، آینه با گرمکن، سانروف برقی، کروز کنترل، ریموت کنترل، آینه ضد تابش، سیستم تهویه مطبوع اتومات، کیسه هوای پرده ای، سیستم ترمز ABS + EBD، قفل حساس به سرعت، TPMS، فرمان با قابلیت جذب ضربه و … را نام برد.

6-قیمت در بازار

سرانجام، در رابطه با قیمت این دو خودرو باید بگوییم که جک J4 با توجه به اینکه هنوز به صورت انبوه وارد بازار داخلی کشور نشده و تعدادی محدود از آن وارد بازار شده است، قیمت قطعی را در بازار خودرویی کشور دارا نیست، اما کرمان خودرو که شرکت خدمات دهنده و مسئول تولید و فروش این خودرو است، قیمت J4 را برابر با  ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

و در سوی مقابل، سایپا رهام نیز به دلیل آنکه هنوز به صورت انبوه وارد بازار خودرویی کشور نشده است، دارای قیمتی قطعی نبوده و نمی‌توان با قاطعیت گفت که قیمت نهایی آن چقدر است. اما به اعتقاد کارشناسان، قیمت رهام با توجه به مدل‌های مختلف این خودرو، مابین بازه قیمتی 50 الی ۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

به سوپر گروه جک J4 ملحق شوید

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام.بررسی کاملا غیر منطقی و غیراصولی بود .چرا اینو نميگيد که امنیت جک تست شده هست موتورش تحت لیسانس میتسوبیشی و یکی از بهترین موتور های چینی روش هست .چرا نميگيد رهام رو فقط تو ایران می شناسند .چرا نميگيد که از هر خودرویی یه چیز برداشتن شده رهام وخیلی چرای دیگه..

    1. اگه رهام برمبنای برلیانس 230 باشه اونم 5 ستاره چینه
      تو بقیه موارد رهام سرتره
      جک j4 الان تو دنیا خیلی اعتبار داره که میگی رهام رو تو ایران میشناسن؟ رهام هنوز تولید انبوه نشده انتظار داشتی قبل از تولید شدن تو کشورهای دیگه سوارش شده باشن؟

  2. شما دارید یه ماشینی که وارد جاده شده رو با یه ماکت که اصلا نمیدونیم میتونه راه بره مقایسه میکنید واقن عجیبه

  3. با سلام . نقد من به خودرو ساز داخلی
    1.درصد خیانت در گفتن حقایق در مورد خودرو چقدره
    2. مصرف سوخت خودرو ایا واقعی گفته شده
    3. کیفیت همین قطعات پلاستیک خشک داخلی ایرانی با خارجی قابل مقایسه هست ؟
    4.ترمزهای این خودرو داخلی رو کی چک کرده کبابی سر کوچه کدام سازمان بین المللی خودرو بهش ستاره ایمنی داده
    5. ایا خودروساز داخلی ما وجودش رو داره لیسانس خودرو تولیدیش رو از NCAP بگیره
    پیشنهادم اینه اگر می تونید خودروی خارجی بخرید تا خودرو ساز داخلی مجبور به تولید خودر با استاندارد بین المللی بشه دوم اینکه خودروساز داخلی نیازی به حمایت مردم نداره چون با حمایت کافی از طرف دولت روبرو هست به همین دلیل بیشتر از جنگ جهانی دوم ادم کشتن و براشون مهم نیست سوم در هیچ دادگاهی در ایران نمی تونید خودرو ساز داخلی رو برای به خطر انداختن جان خود و خانوادتون محکوم کنید چون :))))))) . داداش اینجا ایرانه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا