مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

زندگی بعد از سرعت 100 کیلومتر; چرا شتاب صفرتا صد همه‌چیز نیست؟

سال‌های سال است که خودروسازان و در حالت کلی، صنعت خودروسازی جهان، به مردم موضوعی را القا می‌کنند که گویا همه‌چیز در آن خلاصه‌شده و هیچ‌چیز دیگری به‌جز آن اهمیت چندانی ندارد. این موضوع مهم، همان شتاب صفرتا صد کیلومتر است که می‌تواند خودرو را از حالت سکون کنده و به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

هنر شتاب گیری

بدون شک، توانایی شتاب گرفتن یک خودروی از آن مقوله‌هایی است که علوم مهندسی زیادی را در خود جای‌داده و می‌تواند ثابت کند که یک خودرو ازنظر علوم مدرن مهندسی در چه سطحی قرار دارد. هنری که از حالت صفر مطلق، لاستیک‌ها را به چرخش درآورده و با چسبندگی ایجادشده بین آن‌ها و جاده، بعث آزاد شدن اسب‌هایی می‌شود که درون قلب تپنده خودرو جای گرفته‌اند.

البته دراین‌بین، چسبندگی و قطر لاستیک نیز تأثیر بسزایی در عمل شتاب گیری دارد. برای مثال، خودروی آمریکایی دوج چلنجر باقدرت 707 اسب بخار و قطر لاستیک 275 میلی‌متری، توانایی شتاب گیری در عرض 3.5 ثانیه را دارد. در این مورد، مواردی مانند، قدرت چسبندگی بالای لاستیک‌ها و جابجایی وزن خودرو به قسمت عقبی، کمک شایانی به موتور خودرو در امر شتاب گیری می‌کنند.

سیستم تعلیق عقبی تیونینگ شده در خودرو نیز می‌تواند کمک بسیاری به‌شتاب گیری کند. در صورت تیونینگ شدن نادرست سیستم تعلیق عقب خودرو، قدرت و گشتاور به‌جای چسبندگی بالای لاستیک با جاده، بیشتر تبدیل به دود خارج‌شده از لاستیک شده و تأثیر بسیار کمتری در شتاب گیری خواهد داشت. البته در خودروهای مدرن و دارای توربوشارژ امروزی، سیستمهای کنترلی نصب می‌شوند که به صرعت در مقابل هدر رفت انرژی و قدرت خودرو (خیلی سریع‌تر ازآنچه که تصورش را بکنید) واکنش نشان می‌دهند.

خودروهای مدرن امروزی با سیستم کنترلی ظاهر می‌شوند که بدون آن‌ها، شتاب گیری صفرتا صد سریع چندان میسر نخواهد بود. برای مثال، خودروی مرسدس AMG CLA 45 با این سیستم می‌تواند در زمان 4.1 ثانیه از صفر مطلق به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که بدون این سیستم کمکی الکترونیکی، چیزی بیش از یک ثانیه به زمان شتاب گیری آن افزوده خواهد شد. پس در حالت کلی، بدون این سامانه کمکی، شتاب گیری‌های صفرتا صد جادویی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

درست به همین دلیل است که شرکت فورد، خودروی فوکوس RS خود را طوری طراحی کرده که بتواند به‌طور مداوم، بدون این سیستم نیز کار کند؛ زیرا فورد فهمیده است که اگرچه این کار ممکن است به‌طور خیلی خفیف، در شتاب گیری صفرتا صد خودرو اثر منفی بگذارد اما دراین‌بین چیزی مهم‌تر از این شتاب گیری وجود دارد که فدای این سامانه کمکی نشده است.

چیزهایی مهم‌تر از شتاب صفرتا صد 

اگرچه برای خیلی‌ها این شتاب گیری صفرتا صد از همه‌چیز مهم‌تر است اما خودروها وسایلی هستند که از موادی مانند فلز، کامپوزیت، چوب، پارچه و … ساخته‌شده و می‌توان برای آن‌ها یک روح نیز متصور شد (البته منظورمان به خودروهای مدرن و به‌اصطلاح ابر خودروهاست). خودروهایی که درون خود چیزی بیشتر از شتاب گیری صفرتا صد داشته تا بتوانند آن را به راننده و سرنشینان خود تقدیم کنند. چیزی مانند لذت از رانندگی با آن خودرو که برای خیلی‌ها از اهمیت کمتری نسبت به‌شتاب خودرو برخوردار است.

توانایی خودروها در ارتباط برقرار کردن با راننده، تنفس با جاده، صحبت باسرنشینان و ترکیب کردن خودرو و راننده به یک جسم واحد و مشترک که توانایی تنفس در جاده‌ها را دارد. در این خودروها اگرچه آزمون‌هایی مانند شتاب گیری صفرتا صد (که یکی از صدها تستی است که وجود دارد) اهمیت دارد اما بعضی چیزها نیز هستند که مانند شتاب گیری، نیروی گرانش (عدد G)، اسب بخار و گشتاور و یا هر کمیت متریک دیگر، در قالب عدد و زمان نمی‌گنجند. شما نمی‌توانید لذت رانندگی، ارتباط برقرار کردن با خودرو، یکی شدن با خودرو و این‌طور مسائل را در قابل اعداد بیاورید. پس درست به همین خاطر است که شرکت‌های خودروساز تا این حد به این اعداد و برای بازاریابی بیشتر خود، توجه خاصی نشان می‌دهند.

زندگی بعد از سرعت صد کیلومتر

اهمیت بیش‌ازحد و افراطی شرکت‌های خودروسازی برای بازاریابی بیشتر خودروهایشان در شتاب گیری صفرتا صد قابل‌درک است. رقابت دائمی که هرروز بیشتر شده و چیزهای مهم‌تری را دراین‌بین از قلم می‌اندازند. چیزهای مهمی نیز وجود دارند که می‌توان ا آن‌ها به‌عنوان لذت رانندگی یادکرد و چیزهایی مانند سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت که از اهمیت بسیار کمتری برای خودروسازان برخوردار است. شک نکنید که زندگی، بعد از سرعت 100 کیلومتر آغاز می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا