مکمل بنزین
خبرداخلی

واردات خودرو همچنان بلاتکلیف و مشتریان چشم انتظار!

واردات خودرو حدود دوماهی است که ممنوع شده و علت اصلی آن افزایش قیمتی است که در بحث دلار ایجاد شده است و کمبودهای موجود در این زمینه منجر به حذف واردات خودرو از سبد مصرفی کشور شده است. یکی از امیدهای این صنعت استفاده از ارز حاصل از صادرات بود که توسط پتروشیمی‌ها عرضه می‌شود ولی گویا واردات از این ارزها بی نصیب مانده است.

به گزارش چرخان، با عرضه ارز حاصل از صادرات که توسط شرکت‌های مختلف از جمله پتروشیمی‌ها بوده است بسیاری از بازارها رونق گرفته‌اند و مشکل ارزی آنها علیرغم قیمت بالای نرخ ارز حل شده است ولی امیدهای بازار خودروهای وارداتی و شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی با بسته ماندن واردات آنها و عدم دسترسی به ارز حاصل از صادرات نا امید شده است.

تعرفه واردات خودروهای خارجیگفتنی است که طبق مصوبه هیات وزیران، بسیاری از اهالی بازار خودرو به تصور قانونی شدن واردات خودرو بودند که بتوانند با استفاده از مصوبه دولت از ارز حاصل از صادرات استفاده کنند ولی این اتفاق رخ نداد و حالا شرکت‌های واردکننده با مشتریانی روبرو هستند که منتظر دریافت خودروهای ثبت نامیشان هستند.

در همین راستا مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون واردات خودرو گفت: موضوع واردات خودرو در گروه 4 قرار دارد و با توجه به جزئیات موجود در مصوبه هیات وزیران، استفاده از ارز حاصل از صادرات صرفا برای گروه‌های دو و سه برقرار شده و گروه 4 امکان استفاده از این ارز را ندارند. در حال حاضر هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نشده و فعالان این حوزه می‌بایست منتظر تعیین تکلیف دولت باشند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم هیات دولت در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد که هیات دولت قصد دارد با آزمایش این بازار برای تامین ارز لازم واردات کالاها، بازار ثانویه را برای ورود به محصولات ممنوع شده دیگر آماده و آزمایش کند که قطعا در صورت موفقیت آمیز بودن این مساله در گروه کالاهای 2 و 3 قطعا این بازار در تامین ارز گروه 4 نیز وارد خواهد شد که واردات خودرو نیز در این گروه قرار دارد. به هر حال ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تا اطلاع ثانوی برقرار بوده و هیچ شرکتی اجازه فعالیت در این زمینه را ندارد.

گفتنی است که وزارت صنعت با توجه به وضعیت فعلی به همه شرکت‌های واردکننده اعلام کرده که از طریق خودروهای انبارشده خود به تعهدات عمل کنند و یا پول مشتری را با سود مشارکت عودت دهند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا