مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

از تهران تا بمبئی؛ مقایسه خودروسازی ایران و هند

متاسفانه اوضاع خرید خودرو برای خانواده‌های ایرانی هر روز بدتر از دیروز می‌شود و داشتن پراید هم این روزها زندگی لاکشری محسوب می‌شود. مشخص نیست تا کجا این روند ادامه خواهد داشت که مردم برای داشتن ساندرو که مدل موجود آن در کشور، ساخت حوالی سال‌های ۲۰۰۰ است، باید ۱۰۰ میلیون تومان وجه رایج مملکتی را بدهند. این شرایط در حالی ایجاد شده که حقوق کارمندان میانگین مبلغی کمتر از دو میلیون و پانصد هزار تومان در ماه است. خلاصه مطلب که اوضاع اسفناک و نا امید کننده بوده و شاید خود پراید هم تصور نمی‌کرد که در ایران روزی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

ما در ایرانی زندگی می‌کنیم که حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و وسعت ذخایر آن بسیار زیاد و جوانان باهوش فراوانی دارد اما راه برای فعالیت افراد خلاق بسته است. هند یکی از کشورهای فقیر آسیایی است که کمک‌های خارجی به مردمان این کشور می‌شود تا گرسنگی، آنها را از پای نندازد. این کشور فقیر 1.324 میلیون نفر جمعیت دارد و همین اوضاع را برای آنها سخت‌تر کرده است. اما مسئولان این کشور بدون ادعا و برای پیشرفت خود حداقل در بخش خودروسازی، فعالیت خوبی انجام داده‌اند تا جایی که باعث می‌شود به‌راحتی بگوییم ما چندین سال با خودروسازی هند فاصله داریم.

این کشور اخیرا بدلیل اقتصاد در حال رشد و مدیریت صحیح مورد توجه خودروسازان خارجی قرار گرفته و همین موضوع عامل پیشرفت آنها شده است. رشد این صنعت در کشور هند چیزی جزء منفعت برای مردم این کشور ندارد و زمانی که آنها می‌بینند، مسئولان کشورشان تلاش می‌کنند تا به شرایط خوبی برسند، گرسنگی را هم تحمل می‌کنند و همین باعث پدید آمدن خودروسازهایی مانند ماهیندرا، تاتا موتورز و ماروتی سوزوکی شده است. این سه خودروساز، شرکت‌های اصلی این کشور هستند و بد نیست نگاهی به برخی از خودروهای این خودروسازان هندی بیاندازیم.

تاتا تیگور

یکی از ارزان‌ترین خودروهای هندی که طرفداران زیادی نیز دارد. این خودرو از یک موتور 1 لیتری سه سیلندر دیزل با 67 اسب بخار قدرت و یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی با 83 اسب بخار قدرت بهره می‌برد. صفحه‌نمایش لمسی برای سیستم سرگرمی، تهویهٔ اتوماتیک، حالات رانندگی اقتصادی و شهری، سیستم صوتی با 8 بلندگو و پورت USB و AUX، دوربین دید عقب، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD برخی از تجهیزات تیگور هستند. قیمت تیگور از حدود 6 هزار دلار، آغاز و به 8200 دلار ختم می‌شود.

تاتا نکسون

این خودروی صدرصد هندی از موتور توربو بنزینی ۱/۲ لیتری و موتور توربو دیزل ۱/۵ لیتری با قدرت ۱۰۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. این خودرو قیمتی بین 9067 تا 14647 دلار دارد که نشان می‌دهد از لحاظ قیمتی متناسب با جیب مردم عرضه شده است.

ماهیندرا XUV 500

ماهیندرا قصد ورود به بازار آمریکا را دارد و این نشان می‌دهد که اهداف بزرگ این خودروساز باعث شده تا به رشد خوبی برسد. این کمپانی با برندهای بزرگی همکاری می‌کند و تجربه این همکاری باعث پدید آمدن خودروهای خوبی شده است. پیشرانه 2.2 لیتری دیزل با توانی معادل 103 کیلو وات (140 اسب‌بخار) و نیز گشتاوری برابر با 330 نیوتن‌متر یک نکته مثبت خوب محسوب می‌شود که با سیستم چهارچرخ متحرک تکمیل می‌شود. کراس‌اوور هندی با قیمت 24,900 الی 32,900 دلار در استرالیا عرضه می‌شود که قیمت مناسب را باز در این محصول نیز مشاهده می‌کنید.

خب حالا فقط چند خودرو برای شما نام می‌بریم و شما در ذهن خود مقایسه‌ای بین این خودروها با محصولات هندی انجام دهید و فاصله صنعت خودرو سازی ایران و هند کاملا مشخص می‌شود. پراید، تیبا، سمند، دنا، رانا، ساندرو، رهام و … خودروهای موجود در ایران هستند. زمانی که خیابان‌های هند را تصور می‌کنید، موتورهای سه چرخ در ذهن شما تداعی می‌شود اما این واقعیت هند نیست. این کشور در خودروسازی چند دهه از ما جلوتر است. انسان به امید زنده است و ما نیز امیدواریم روزی شاهد برکناری مدیران ناکارآمد باشیم و اوضاع کمی بهبود بیابد.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا