مکمل بنزین
بررسیتحلیلی

تعطیلی خودروسازی ایران٬ چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت؟

شاید سوال مهمی که ذهن مشتریان و خریداران موجود در بازار خودرویی ایران را در چند وقت اخیر درگیر خود کرده باشد، تعطیلی خودروسازی ایران و تبعات حاصل از آن است. در این مطلب قصد داریم با بررسی کلی بازار خودرویی کشور در زمینه تولید و عرضه خودروهای سواری سبک و سنگین، به این سوال مهم پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

1-بیکاری مهندسان و کارگران مشغول در کارخانجات

پیرامون موضوع مطرح شده راجع به تعطیلی بازار خودرویی ایران، یکی از مواردی که به جرات می‌توان گفت بدترین تاثیر را خواهد داشت،‌ بیکاری مهندسان و کارگران مشغول در کارخانه ها است. اگر روزی شرکت‌های خودروساز موجود در کشور دارای آماری منفی در عرصه تولید و عرضه شوند، مجبور به معلق کردن و در نهایت اخراج بخشی از کارکنان و مهندسان موجود در خطوط تولید هستند با بدین وسیله بتوانند حقوق دیگر کارکنان خود را فراهم نمایند.

حال اگر به عمق این ماجرا نگاهی بی‌اندازیم، در خواهیم یافت که در مرحله اول، بیش از 450 هزار کارگر و مهندس مشغول در این صنایع به گفته یکی از مدیران حاضر در صنعت خودرویی کشور بیکار خواهند شد و با بیکاری این افراد، تولید و مونتاژ خودروها با روندی کند تر ادامه خواهد یافت که این موضوع باعث تاخیر هرچه بیشتر در تحویل محصولات به مشتریان می‌شود.

 

2-نبود قطعات منفصله برای تولید و یا مونتاژ خودرو

یکی دیگر از دلایلی که باعث تعطیلی صنعت خودرویی ایران خواهد شد، نبود قطعات منفصله برای تولید و یا مونتاژ خودروها است. قطعات اولیه و کلی برای تولید و یا مونتاژ یک خودرو سبک و سنگین، مهم ترین مورد در روند تولید یک محصول بوده و در صورت نبود این موارد اساسی، بی تردید روند ساخت این‌گونه محصولات متوقف خواهد شد.

در حال حاضر روند تولید خودروهای داخلی و مونتاژی به دلیل عدم وجود قطعات کافی، با تاخیر و مشکل رو به رو شده و اغلب خودروسازان طبق این شرایط به وجود آمده، نمی‌توانند محصولات خود را طبق برنامه از پیش تعیین شده و با روند یکسان، تولید و عرضه نمایند.

 

3-گرانی بیش از حد قطعات یدکی در بازار

از دیگر مواردی که می‌توان از آن به عنوان یکی از عوامل به وجود آمده بر اثر تعطیلی صنعت خودروسازی ایران اشاره کرد، گرانی بیش از حد قطعات یدکی محصولات تولیدی در بازار است.

اگر روزی صنعت خودروسازی سازی ایران تعطیل شود، بی تردید به تبع آن، کارخانجات تولید قطعات مصرفی و اولیه نیز تعطیل خواهد شد. زیرا این کارخانجات با تولید و تهیه انواع قطعات مصرفی و اولیه محصولات خودروسازان داخلی کشور، نقش مهمی را در پیشبرد اهداف و روند تولید خودروهای سبک و سنگین دارا هستند و در صورت نبود ارز کافی و یا سهولت در واردات قطعات از خارج کشور و تولید برخی از آ‌ن‌ها در داخل کشور، هیچ یک از شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند محصول مورد نظر خود را تولید و روانه بازار کنند. به اعتقاد کارشناسان، شرکت‌های قطعه ساز بازوی اصلی کارخانه های اتومبیل سازی بوده و توقف ساخت قطعه در این اماکن، به کلی باعث نابودی صنعت خودرو خواهد شد.

به طور مثال، شرکت‌های قطعه سازی همچون کروز و یا مگاموتور، در صورت تامین نشدن ارز کافی برای واردات مواد اولیه و قطعات منفصله، نمی‌توانند لوازم کافی را برای خودروسازان موجود در کشور تولید کنند که این امر نه تنها باعث ورشکستگی آن‌ها می‌شود، بلکه باعث توقف کامل خط تولید خودروسازان نیز خواهد شد.

4-عرضه کم محصولات به بازار و عدم پاسخگویی به مشتریان

سرانجام، آخرین موردی که پس از تعطیلی احتمالی صنعت خودرویی ایران، کامل مشهود و قابل حس خواهد بود، عرضه کم محصولات به بازار و عدم پاسخگویی به مشتریان از سوی خودروسازان است. صنعت خودروسازی و به تبع آن تولید و عرضه محصولات از سوی خودروسازان، یکی از پر سود ترین و پر درآمد ترین صنایع در سال‌های اخیر بوده و به واسطه دولتی بودن دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، درآمد زیادی از سمت فروش محصولات به دولت و خودروسازان تعلق گرفته است.

اما این نکته را نباید فراموش کرد که در صورت عدم وجود قطعات کافی و بیکاری کارگران، بی شک عرضه محصولات به پایین ترین حد خود خواهد رسید و شرکت های خودروساز دولتی و خصوصی قادر به تهیه اتومبیل‌های پرتقاضا از سمت مشتریان نخواهد بود که این امر باعث نارضایتی شدیدی بین خریداران و کسبه بازار خواهد شد.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. بررسی الاغ و مزایا و معایب برای استفاده درشهر و ترافیک در مقایسه خودروها

  2. الهی به حق این ماه عزیز یه روزی بشنویم جفت این کارخانه ها کامل ورشکست شدن وهیچی ازشون نمونده یعنی اون روز شیرنی میدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا