مکمل بنزین
مقایسهبررسی

مقایسه بیسو T5 با هایما S7 توربو در بازار خودرویی ایران!

همان طور که می‌دانید، بازار خودرویی ایران در حال حاضر در آشفته ترین حالت خود قرار داشته و عرضه و فروش خودروها در این مکان به سختی انجام می‌پذیرد. در این رابطه، باید گفت که به واسطه این نابسامانی، مشتریان نیز نمی‌توانند با بودجه‌ای مشخص خودرو مورد نظر خود را تهیه کنند.

در این مطلب به سراغ مقایسه دو کراس اوور چینی موجود در بازار خودرویی کشور به نام‌های بیسو T5 و هایما S7 توربو می‌رویم و با نگاهی کلی به این دو مدل،‌ برتری هر یک را نسبت به دیگری در هر بخش بیام خواهیم کرد.

1-معرفی کلی

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بگوییم که هایما S7 توربو در واقع جایگزین نمونه اول و تنفس طبیعی همین مدل بوده که به واسطه همکاری برند چینی هایما با گروه خودروسازی ایران خودرو به بازار خودرویی کشور عرضه شده و تاکنون توانسته است میزان فروش خوبی را به خود اختصاص دهد. (هایما S7 توربو یک کراس اوور شهری است)

در سوی مقابل، بیسو T5 نیز یک کراس اوور شهری بوده که توسط این شرکت چینی که متعلق به هولدینگ BAIC است، ساخته شده و به واسطه همکاری برند بیسو با شرکت سیف خودرو، به بازار خودرویی ایران معرفی و به زودی فروش انبوه آن آغاز خواهد شد.

 

2-طراحی ظاهری

پس از معرفی کلی این دو خودرو، حال نوبت به بررسی نمای بیرونی آن‌ها می‌رسد. در این رابطه، باید گفت که طراحی ظاهری هر خودرو بسته به نظر مشتریان هم می‌تواند زشت باشد و هم زیبا و نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام خودو زیبا تر است. اما به اعتقاد کارشناسان، هایما S7 توربو با توجه به طراحی بدنه جذاب تر و اسپرت تر، خودرویی به مراتب زیبا تر در نگاه اولیه بوده و می‌تواند مشتریان بیشتری را در مقایسه با بیسو T5، به سوی خود جذب نماید.

 

3-طراحی داخلی

در زمینه طراحی داخلی و کابین این دو خودرو نیز باید بگوییم که هر دو مدل از کابینی نسبتا زیبا برخوردار هستند و جنس متریال استفاده شده در ساخت اتاق داخلی، ادوات و ابزارک‌ها در اغلب نقاط از پلاستیک درجه 2 بوده است. حال اگر بخواهیم پیرامون زیبایی اتاق سخن بگوییم، می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که کابین بیسو T5 دارای طراحی بهتر و جذات تر نسبت به هایما S7 توربو بوده و در این بخش پیروز این میدان را باید بیسو T5 معرفی کرد.

4-مشخصات فنی و عملکرد

در رابطه با مشخصات فنی و عملکرد این دو مدل باید بگوییم که بیسو T5 تنها با یک مدل پیشرانه وارد بازار خودروی ایران شده است. این خودرو دارای موتوری ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری مجهز به سامانه توان بخش توربوشارژ بوده که قادر است قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار وحداکثر گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن‌ متر را تولید کند. این خودرو در نمونه اتوماتیک خود مجهز به ‌یک گیربکس ۸ دنده و در نمونه دستی خود مجهز به‌یک گیربکس ۵ سرعته دستی است که تمام قدرت تولید شده توسط پیشرانه را به محور جلو منتقل می‌کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو در حال حاضر به صورت قطعی مشخص نشده است اما با توجه به ابعاد و قدت تولیدی این این، می‌توان گفت بیسو T5 عددی در حدود ۱۴ الی ۱۶ثانیه را برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت نیاز خواهد داشت. از دیگر نکات مبهم در مورد عملکرد این خودرو، مصرف سوخت بوده که این مورد نیز هنوز نامشخص باقی مانده است! اما می توان تخمین زد که مصرف سوخت این خودرو به طور میانگین در هر صدکیلومتر مابین 8.3 الی 8.6 لیتر بنزین خواهد بود.

و در سوی دیر این میدان، هایما S7 توربو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز به مولد توان بخش توربوشارژ با حجمی برابر با ۱.۸ لیتر بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید قدرتی برابر با ۱۷۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۳۰ نیوتن متر است که این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ‌به چرخ‌های جلو (FWD) این خودرو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز باید بگوییم که هایما S7 توربو در زمانی برابر با ۹.۸ الی ۱۰.۱ ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق رسیده و حداکثر سرعت آن در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با ۹.۲ الی ۹.۵ لیتر اعلام شده است. (گنجایش باک S7 توربو برابر با ۶۰ لیتر است)

هایما S7 توربو اتوماتیکپس هایما S7 توربو با دارا بودن شتاب اولیه سریع تر، حداکثر سرعت بیشتر، قدرت موتور بیشتر و … در مقایسه با بیسو T5 در این قسمت پیروز میدان است.

5-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو باید بگوییم که هر دو مدل با توجه به بازه قیمتی که در آن قرار دارند، دارای امکانات نسبتا مناسبی بوده و اگر بخواهیم به این امکانات اشاره کنیم، برای هایما S7 توربو باید به مواردی همچون سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل کشش TCS، کیسه هوا راننده، سرنشین جلو و جانبی، صفحه نمایش ۷ اینچی با امکان پخش MP3 و دارای پورت AUX و USB وGPS  و بلوتوث هندزفری، فرمان برقی، تودوزی چرمی، فرمان MFC (دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و…) ریموت کنترل قفل مرکزی، کامپیوتر سفری، چراغ روز، سانروف برقی، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، سنسور باران، صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، قفل کودک، قفل اتوماتیک درب‌ها در سرعت، چراغ روشن در زمان باز بودن درب‌ها، سیستم ضد سرقت موتور، سامانه کنترل باد تایر (TPMS)، قطع سوخت بهنگام تصادف و … را نام برد.

و برای بیسو T5 نیز باید مواردی همچون فرمان برقی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، چراغ روز (Day Light)، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، سانروف پانوراما، سنسور باران، کروز کنترل، صندلی چرم مجهز به گرم‌کن و سردکن، صندوق پران برقی، کیسه هوای سرنشینان جلو، پرده‌ای و جانبی چپ و راست، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و دوربین ۳۶۰ درجه، خروجی کولر برای سرنشینان ردیف دوم و سوم، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، بلوتوث و سیستم رهیاب ماهواره‌ای و … را نام برد.

6-قیمت در بازار

سرانجام، در پایان این مطلب،‌ باید به سراغ قیمت این دو خودرو در بازار آزاد برویم. در این باره، باید گفت که با توجه به آشفتگی بازار خودرویی کشور و تغییرات قیمتی، هایما S7 توربو در حال حاضر دارای قیمتی مابین 188 الی 195 میلیون تومان بوده و که این ارزش قیمتی بیش از حد واقعی است. (قیمت اعلامی برای این خودرو، مربوط به اوایل شهریور 1397 است)

اما در سوی دیگر این میدان، قیمت نهایی بیسو T5 برای فروش انبوه در بازار خودرویی کشور همچنان نامشخص بوده و به اعتقاد کارشناسان، با توجه به قیمت سایر کراس اوورهای چینی موجود در این رده و آشفتگی موجود، قیمت بیسو T5 در حدود 160 الی 180 میلیون تومان در بازار آزاد خواهد بود. (لازم به یاداوریست که قیمت اعلامی رسمی نبوده و حد پیش بینی است)

به سوپر گروه خودروهای بیسو T3 و T5 ملحق شوید

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا