مکمل بنزین
خبرداخلی

وضعیت سهام ایران‌خودرو و سایپا با گرانی‌های اخیر چگونه خواهد شد؟

وضعیت سهام ایران‌خودرو و سایپا این روزها مهم‌ترین خبری است که برای بسیاری از اهالی بازار مطرح بوده و سهامداران بسیار زیاد این دو شرکت با توجه به گرانی‌های اخیر در بازار خودرو منتظر رشد هماهنگ سهامشان با توجه به رشد قیمت خودروها هستند ولی آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ کارشناسان پیرامون خرید و فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا چه می‌گویند؟

به گزارش چرخان، در حال حاضر بسیاری از فعالان بورس به دنبال این هستند که بدانند آیا در حال حاضر وقت خرید سهام خودرویی‌هاست و یا اینکه باید هر چه سهام در سبد بورسی داریم به فروش برسانیم؟ کارشناسان این بازار به این سوال پاسخ می‌دهند که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم.

بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرویکی از نکات اصلی و اساسی در بازار خودرو این است که شورای رقابت به طور کلی از پروسه قیمت‌گذاری خارج شده و سازمان حمایت مسئولیت قیمت‌گذاری را برعهده گرفته است که عملا امیدها برای کنترل بازار خودرو را از بین برد. با این حال شاید بتوان به راحتی موضوع افزایش قیمت سهام ایران‌خودرو و سایپا را بررسی کرد.

یکی از نکات مهم در مورد رویه سازمان حمایت این است که معمولا این سازمان مستندات هزینه‌ای شرکت‌های مختلف را دریافت کرده و نرخی که به صورت رسمی اعلام می‌کند چیزی در حدود 7 تا 20 درصد بالاتر از آن‌چیزی است که هزینه‌ها نشان می‌دهد و بدین ترتیب همه شرکت‌ها معمولا سودده می‌شوند که این سود به صورت ناخالص بوده و اگر شرکت در زمینه هزینه‌های بعد از قیمت‌گذاری بتواند مدیریت کند قطعا این سود ناخالص به سود عملیاتی تبدیل می‌گردد.

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزادبه طور مثال سازمان حمایت برای یک خودرو با قیمت 100 میلیون تومان به این گونه عمل می‌کند که اگر تمام هزینه‌های شرکت برای آن به 100 میلیون تومان برسد این سازمان قیمت 110 میلیون تومان را به او اعلام می‌کند که با اضافه شدن هزینه‌های قانونی چیزی در حدود 130 میلیون تومان امکان فروش وجود خواهد داشت که به راحتی چیزی در حدود 10 میلیون تومان سود بیشتر روی هر خودرو به خودروساز می‌رسد.

حامد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در مصاحبه‌ای پیرامون این اتفاقات و وضعیت سوددهی خودروسازان گفت: متاسفانه در حال حاضر هزینه خودروسازان برای ساخت هر خودرو بسیار بالا رفته و در صورت افزایش قیمت احتمالی توسط سازمان حمایت نیز صرفا می‌توان متصور پوشش‌دهی بیشتر هزینه‌های این شرکت‌ها شد. به همین دلایل نمی‌توان سوددهی خاصی را برای این شرکت‌ها اعلام کرد.

وی در پایان گفت: هزینه‌های خودروسازن افزایش یافته و نرخ‌های احتمالی افزایش قیمت محصولاتشان صرفا ضرر آنها را کاهش می‌دهد و به همین دلیل تصور افزایش قیمت سهام ایران‌خودرو و سایپا این شرکت‌ها غلط است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا