مکمل بنزین
خبرداخلی

منتظر دوبرابر شدن قیمت خودروهای CKD باشیم؟

یکی از روش‌های تولید خودرو در کشورمان که در اکثر شرکت‌های خودروسازی مرسوم بوده تولید با قطعات منفصله (سی.کی.دی) است که در برخی از موارد به صول فول CKD انجام می‌شود که به همین دلیل باید منتظر دوبرابر شدن قیمت این خودروها باشیم چرا که قطعات خودروهای CKD با ارز ثانویه در حال وارد شدن بوده و نرخ فعلی بر اساس دلار 4200 محاسبه می‌گردد!

به گزارش چرخان، خودروهای CKD که به قطعات منفصله آنها به صورت کامل از خارج وارد می‌شود در حال حاضر با یک مشکل بزرگ روبرو هستند و آن هم محاسبه نرخ آنها با دلار 4200 تومانی و هزینه خرید هر کدام با نرخ ارز ثانویه است که در حدود 8 تا 9 هزار تومان است. همین علت باعث شده تا عملا تولید خاصی از این شرکت‌ها انجام نشده و عرضه این شرکت‌ها محدود به تعهدات قبلی گردد!

تولیدات جدید سایپانکته جالب در مورد خودروهای CKD که اتفاقا به صورت فول وارداتی مونتاژ می‌شوند این است که بسیاری از شرکت‌ها برای فرار از ممنوعیت‌های وارداتی خودروهای خارجی یا استفاده از سوبسیدهای دولتی برای تولید داخلی رو به این نوع از تولید می‌آورند و حتی بعضا کارخانه اختصاصی برای محصولاتشان ندارند که نمونه آن بسیار زیاد بوده و بعضا دیده می‌شود که امکان شماره گذاری برای آنها نیز فراهم نمی‌شود!

به هر حال وابستگی این نوع از خودروها به ارز باعث شده تا هر گونه نوسان در نرخ ارز تولیدشان را به مخاطره بیندازد و حتی در مواقعی مثل چند ماه اخیر عملا به یک معضل لاینحل تبدیل شود که از سویی نرخ‌گذاری آنها با نرخی است که عملا وجود خارجی نداشته و تامین هزینه‌هایشان با نرخی است که فاصله چند برابری با نرخ دولتی دارد!

معمولا در این مواقع شرکت‌ها با کاهش عرضه مستقیم باعث افزایش قیمت در بازار می‌شوند و به همین سادگی و پس از یک کش و قوس ساده با نهادهای نظارتی مجوز افزایش قیمت را می‌گیرند ولی در حال حاضر تفاوت نرخ 4200 تا 8500 تومان چیزی در حدود 2 برابر است که با این وجود افزایش هزینه دوبرابری را برای شرکت‌های مونتاژ کننده به همراه دارد که قطعا بایستی در قیمت خودرو لحاظ شود!

تولیدات جدید سایپا تولید خودرو خودروهای CKDدر حال حاضر شورای رقابت که به طور کلی مسئولیتی در مقابل خودروهای بالای 45 میلیون تومان نداشته و شرکت‌ها را در این زمینه مختار کرده است و در قیمت‌های پایین‌تر نیز کنار گذاشته شده و سازمان حمایت مسئولیت آن را برعهده گرفته است ولی این سازمان در حال تدوین قوانینی است که به طور کلی برای همه خودروسازان قابل اجرا باشد که با توجه به شناختمان از این سازمان باید بگوییم که انتظار افزایش قیمت رسمی و دوبرابری خودروهای CKD انتظار غیرواقعی و دور از ذهن نیست!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا