Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

خودروهای محبوب دهه 70 در بازار خودروی کشور + تصاویر

خودروهای محبوب در هر دوره از تاریخ کشورمان شاید آن‌چنان متنوع و دلچسب نباشد ولی تاریخ پرفراز و نشیب صنعت خودروسازی کشور دوره‌های متفاوتی را در زمینه تولید و واردات پشت سر گذاشته و عملا شاید دهه هفتاد را بتوان یکی از دوره‌های جذاب برای این صنعت دانست چرا که دیگر خبری از سایه سیاست بر این صنعت نبود و تجار وارد بازار خودرو کشورمان شدند و دوران جدید شروع شد.

به گزارش چرخان، شاید برای بسیاری از مردم صنعت خودروسازی کشور در قبل از انقلاب با نام برادران خیامی عجین شده باشد و وقتی نام خیامی‌ها می‌آید خاطرات خوب و بد آنها به یادشان می‌آید ولی این صنعت خودروسازی و به طور کلی تولید خودرو در کشورمان نقاط عطف متفاوتی داشت و اگر شروع آن با برادران خیامی را یکی از آنها بدانیم قطعا دوران پس از جنگ دوره عطف دیگری در این صنعت است که با شکوفایی در سرمایه گذاری‌های مربوط به خودرو همراه بوده است.

خودروهای محبوببرنامه‌های دولت هاشمی رفسنجانی علیرغم تورم‌هایی که در این دوران شاهد بودیم باعث شده بود که موجی از شکوفایی و امید را به مردم تزریق کرده و عملا دوران رکود و مشکلات اقتصادی زمان جنگ به باد فراموشی سپرده شد ولی این سیاست‌های خوب در اقتصاد کشورمان پابرجا نماند و تصمیمات بد اقتصادی همه چیز را خراب کرد ولی همین دوران باعث شد تا شاهد تاثیرات مثبت در صنعت خودروسازی باشیم ولی خودروهای محبوب این دهه چه مواردی بودند و از کجا آمدند؟

اگر بشنوید که قرارداد مهم کل تاریخ خودروسازی کشور یعنی قرارداد سایپا و کیا برای تولید پراید در ایران در این دوره منعقد شد، شاید تعجب کنید! قراردادهای مربوط به واردات لکسوس ال‌اس در این دهه بسته شد و محصولاتی از آئودی، مازراتی و پورشه نیز وارد بازار کشورمان شد که البته تعداد بعضی از مدل‌ها حتی به تعداد انگشتان دست یک انسان هم نرسید!

از این‌ها که بگذریم می‌توان به خودروهای زیر و مشخصات آنها اشاره کرد که قطعا برای شما نیز جذاب خواهد بود.

پژو 405 مدل 1370

اولین خودرو بسیار محبوب برای ایرانی پژو 405 بود که به حق با کیفیت بسیار بالایی همراه بود و در حالی که بازار ایران برای تولید پیکان و مدل‌های این چنینی دست و پا میزد شاید حضور این خودرو همان چیزی بود که سخت پسندان به دنبال آن بودند. این مدل از پژو 405 پایه گذار تولیداتی بود که بعدها به سمند، دنا و ….. مشهور شدند و حالا علیرغم حضور خودروی پایه‌شان به گران‌ترین خودروهای تولید داخل نیز تبدیل شده‌اند!

پراید مدل 74!

افسانه پراید برای ایرانی آنقدر بزرگ است که حتی بسیاری از افسانه‌های اساطیری نیز مقابل آن حرفی برای گفتن ندارند! تولید فورد و سپس انتقال فناوری آن به مزدا و مشتری شدن کیا برای تولید این خودرو باعث نشد تا خیری به این شرکت‌ها برسد و حتی طراح این خودرو هم گمان نمی‌کرد که روزگاری در کشوری به قدری طرفدار پیدا کند که میلیون‌ها نسخه از آن برای بیش از 20 سال تولید شده و حتی خریدارانی برای آن وجود داشته باشد که این خودرو را با قیمت غیرقطعی و با زمان تحویل یکساله خریداری نمایند!

دوو سیلو مدل 75!

اگر از نظر کیفی بخواهیم خودروهای محبوب دهه 70 را بررسی کنیم رسیدن به خودرویی مانند دوو سییلو راحت‌ترین انتخابی است که رخ می‌دهد. تولید این خودرو به قدری جذاب بود که بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو از بی رقیب بودن آن سخن می‌گفتند و حتی بسیاری از کارشناسان دلیل توقف تولید این خودرو را کیفیت بالای آن در مقابل خودروهای هم رده داخلی می‌دانستند که هیچ وقت این شبهه و ابهام حل نشد!

رنو 21 مدل 1371

یکی از ناکام‌ترین خودروهایی است که در دهه هفتاد وارد بازار خودروی کشورمان شد ولی عملا چیزی که برای آن حاصل شد صرفا نام اولین خودروی قراردادی ایران با رنو فرانسه بود ولی در مابقی توصیف آن صرفا گفت که یک شکست خورده بزرگ در مقابل پژو 405 بود! یکی از دلایل اصلی شکست این خودرو امکانات ضعیف و سواری خشک آن بود، درست مثل محصولات ارزان رنو در ایران!

دوو اسپرو

دیگر خودرو از خودروهای محبوب در کشورمان دوو اسپرو است که در دهه هفتاد به یکی از آرزوهای دست یافتنی جوانان ایرانی تبدیل شد و بسیاری از طرفداران محصولات ژاپنی را به صف کرد. موتور ضعیف این خودرو به هیچ وجه هماهنگ با ظاهر خشن و اسم سوپر لوکسش در دهه هفتاد نبود ولی طرفدارانی پیدا کرد که حتی در سال 97 نیز دنبال یک کم کار کرد خوش رنگش هستند!

هوندا آکورد

آخرین خودروی مورد بررسی ما در مورد خودروهای محبوب دهه هفتاد هوندا آکورد است که نمونه‌های امروزی آن با قیمت‌های سرسام آور معامله می‌شود ولی روزگاری نسخه بروز آن به صورت صفر زیر پای جوانان ایرانی وارد میشد و واردات آن به صورت عمده انجام میشد. قیمت نسبتا بالای این خودرو باعث شده بود به یکی از نشانه‌های لاکچری بودن برای طبقه متوسط تبدیل شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.