مکمل بنزین
تحلیلیخبر

کاسترول و انقلاب در نحوه تعویض روغن خودرو

معمولا زمانی که صحبت از خودرو به میان می‌آید، به مسئله­‌ای مانند تعویض روغن توجه چندانی نمی‌­کنیم. حال فکر کنید آن خودرو، یک استون مارتین والکان ۲/۳ میلیون دلاری ۸۲۰ اسبی، اسباب بازی میلیاردرهای ماجراجو در پیست مسابقه باشد که با جاذبه­‌های فراوانش، می­‌تواند هر کسی را به وجد آورد. در چنین شرایطی، نحوه تعویض روغن از آخرین مواردی است که به ذهن خطور خواهد کرد. با این حال، یکی از جالب­‌ترین نکات پیرامون والکان، سیستم روانکاری پلاگ اند پلی آن است که شما را قادر می­‌سازد به سادگی گذاشتن یک کپسول اسپرسو در دستگاه قهوه ساز، روغن ماشین خود را بطور کامل تعویض نمایید. این تکنولوژی قرار است بزودی در خودروهای ارزان­‌تر و عادی­ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Castrol-nexcel

به گفته فراسر دان، سرمهندس مرکز عملیات پیشرفته Q استون مارتین واقع در ولینگزبورن انگلستان، شرکت کاسترول برای نصب سیستم نکسل (Nexcel) به دنبال خودرویی با ­­­تیراژ محدود بود و در این میان، استون مارتین والکان با تولید ۲۴ دستگاه برای پیست مسابقه، گزینه­‌ای ایداه­‌آل به شمار میرفت. تکنولوژی نکسل شرکت کاسترول جعبه‌­ای متشکل از روغن و فیلترهاست که همزمان نقش مخزن موتورهای کارتل خشک را نیز ایفا می­کند و از طریق سه پایه کانکتور تغذیه، برگشت و تهویه روغن به خودرو متصل می­‌شود. تصویر بالا نمایی از نحوه تعویض روغن در والکان را نشان می­‌دهد؛ همه چیز در کمتر از ۱۰ ثانیه بدون هیچگونه کثیف کاری انجام می­‌گیرد. بدین صورت که ابتدا کاپوت را بالا زده، نکسل قدیمی را برداشته و نکسل جدید را جایگزین نمایید؛ به همین سادگی.

ایده اصلی در پس این سیستم، حصول اطمینان از کیفیت مناسب روغن مورد استفاده و همچنین کاهش زمان انجام سرویس بوده، مخصوصا برای خودرویی مانند والکان که شاید بین زمان استفاده در پیست تا دفعه بعدی، مدت زیادی را در گاراژ سپری کند. مزیت بعدی این سیستم این است که نوع دقیق روغن مصرفی مشخص است که این مهم فرآیند بازیافت روغن سوخته را آسان­تر می­‌نماید. بنابر گفته شرکت کاسترول، نکسل می­‌تواند ۱/۸ جی فشار مداوم و شدت جریان بالای ۱۵۰ گالن در دقیقه را تحمل کند.

کاسترول در تلاش است تا نسخه مشابهی برای خودروهای دیگر معرفی نماید و هم اکنون در حال متقاعد کردن خودروسازان برای استفاده از این سیستم در تولیدات انبوه آن­هاست که طبق پیش‌­بینی شرکت، تا ۵ سال دیگر محقق خواهد شد. اما از آنجایی که این یک تکنولوژی انحصاری است، احتمالا همه چیز آن وابسته به کاسترول خواهد بود، اما در هر صورت چنین ایده ساده­ و بی دردسری واقعا تحسین برانگیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا