مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

وسپا پریماورا، یک موتورسیکلت ساده!

کمپانی وسپا سالهاست که بعنوان یک تولیدکننده موتورسیکلت‌های شهری با تکنولوژی ساده فعالیت می‌کند. همین سادگی این موتورها باعث شده تا بین جوانان طرفدار داشته باشد. موتورسیکلت‌های این برند از اسکوتر‌ها الهام گرفته شده‌اند و پریماورا نیز از این قانون مستثنی نیست. در سال 1968، این مدل به دنیا معرفی شد و اکنون در حدود ۵۰ سال است که حضور موفق را در کشور خود، ایتالیا و سایر نقاط جهان، تجربه می‌کند.

شیوه طراحی موتورسیکلت‌های وسپا از گذشته یکسان بوده و با گذر زمان در ظاهر آنها تغییرات جزئی مثبت اعمال شده است. این اسکوتر دو چرخ، پیچیدگی سواری با موتورسیکلت‌های دیگر را ندارد. طراحی کلاسیک این موتورسیکلت برای خاص پسندان است و نوع طراحی آن باعث شده تا ایمن نیز باشد. نسخه‌های مختلفی از وسپا در ایران عرضه شده که قیمت چندان کمی هم ندارند. مدل‌های مختلف این موتورسیکلت از پیشرانه‌ای با حجم ۱۲۵ الی ۱۵۰ سی‌سی بهره می‌برند که نسخه ۱۵۰ سی‌سی 12.9 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 7,750 تولید می‌کند. مصرف سوخت نیز در 98 MPG  معادل 43.2 کیلومتر مسافت به‌ازای هر لیتر است. بنابراین با باک ۸ لیتری پریماورا می‌توانید مسافت خوبی را طی کنید.

شما با این مدل می‌توانید در حدود ۹۵ کیلومتر بر ساعت، سرعت داشته باشد. لازم به ذکر است که قیمت جهانی این مدل 5,249 دلار است. کیفیت سواری با پریماورا باعث شده تا عده‌ای برای راحتی بیش از اندازه، آن را انتخاب کنند. صندلی نرم با راحتی فراوان و محل استقرار مطمئن پاها با فضای کافی و سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، دلیل این سطح از راحتی و کیفیت هستند. سیستم تعلیق این موتورسیکلت نیز بخوبی ضربات را جذب می‌کند و لرزش چندانی موتور نخواهد داشت. ترمزها نیز قدرت خوبی دارند و از سامانه ضد قفل بهره می‌برند.

در جدیدترین مدل وسپا پریماورا از یک صفحه‌نمایش TFT بعنوان سیستم نمایش اطلاعات بهره گرفته شده تا کمی عنصر مدرنیته نیز داشته باشد. شما برای داشتن یک وسپا پریماورا ۱۵۰ در ایران باید مبلغی در حدود ۶۵ الی ۷۰ میلیون تومان پرداخت کنید که باتوجه به قیمت جهانی آن ناعادلانه بنظر می‌رسد. در کشور ما علاوه بر دلار، دلالان، واردکنندگان و … نیز حقی بر گردن وسایل حمل و نقل دارند بنابراین یک موتور ۵.۰۰۰ دلاری در ایران معادل یک خودرو قیمت خواهد داشت.


علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا