مکمل بنزین
خبرداخلی

در صورت حذف تعرفه واردات، قیمت خودروهای خارجی چقدر خواهد شد؟

قیمت خودروهای خارجی که این روزها به یکی از معضلات بزرگ بازار خودرو تبدیل شده و با توجه به وضعیت قیمت دلار و همچنین نوسانات موجود در قیمت‌ها عملا رکوردی بر این بازار سایه انداخته که به نظر می‌رسد صرفا با یک تغییر بسیار بزرگ همانند رفع ممنوعیت واردات یا مسائلی مانند حذف تعرفه واردات می‌توان تغییری در آن ایجاد کرد که البته در صورت دوم، عملا می‌توان شاهد کاهش قیمت بسیار بالایی باشیم.

به گزارش چرخان، حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو مساله‌ای بود که برای هفته‌ها به صورت یک مساله حل نشده باقی مانده بود و با ورود وزارت صنعت به این ماجرا و اعلام رسمی این موضوع و انتقال مسئولیت قیمت گذاری به ستاد تنظیم بازار آب سردی بود برای کاهش قیمت‌ها در بازار که بسیاری از کارشناسان را برای اظهار نظر پیرامون افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی مصمم کرد.

خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودرونکته مهم پیرامون شورای رقابت، قیمت گذاری این شورا برای تمامی خودروهای موجود در کشور بود که رفته رفته با افزایش قیمت خودروها صرفا به خودروهای زیر 45 میلیون تومان محدود شد ولی نکته اینجاست که این شورا وظیفه انحصار زدایی از بازارهای مختلف را دارد و هر چقدر که به سمت افزایش قیمت خودروها در بازارهای مختلف پیش برویم عملا انحصارگرایی و خودمختاری شرکت‌های خودروساز را شاهد خواهیم بود چرا که از وضعیت پیش آمده در بازار ارز سو استفاده کرده و به دلیل قرار گیری در خودروهای بالای 45 میلیون تومان به هیچ نهادی پاسخگو نیستند!

انحصارگرایی خودروسازان به قدری ادامه‌دار شد که حتی افزایش قیمت 9.5 درصد قیمت خودروها توسط شورای رقابت در خردادماه سال جاری نیز برایشان کافی نبود و حتی صحبت از افزایش قیمت دوباره در حدود 20 درصد نیز به نظر می‌رسد که مطلوب آنها نیست.

خودروی خارجی خودروهای خارجیبه همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای رفع انحصار از این بازار و به منظور تحریک خودروسازان برای افزایش کیفیت محصولاتشان علاوه بر آزادسازی قیمت رسمی خودروهای داخلی، تعرفه واردات نیز به صفر رسیده و قیمت خودروهای خارجی بدون تعرفه واردات اعمال شده و به فروش برسد!

در صورت رخ دادن این اتفاق قطعا بسیاری از محصولات بالای 200 تا 300 میلیون تومان با ارقام نزدیک به 100 میلیون تومان معامله خواهد شد و حتی در خودروهایی مانند هیوندای آی 10 و جک اس3 که در حال حاضر شاهد قیمت‌هایی نزدیک به 200 میلیون برای آنها هستیم می‌توان متصور قیمت زیر 100 میلیون باشیم جایی که در حال حاضر مشتری ایرانی قادر به خرید خودروهایی مانند پژوپارس، سمند، 206 و امثال این‌هاست که قطعا از کیفیت و جذابیت  کمتری نسبت به خودروهای مذکور برخوردار هستند.

در ادامه جدولی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده قیمت خودروهای خارجی با درهم بازار ثانویه بوده که چیزی در حدود 2200 تومان محاسبه شده و بدیهی است که قیمت‌های فعلی حتی در صورتی که با قیمت درهم بازار آزاد تامین گردد به مراتب برای مشتری بهتر از آن‌چیزی است که بازار آزاد برای آن قیمت گذاری کرده است.

می‌دانیم که مشاهده قیمت‌های زیر 200 میلیون تومان برای خودروهایی مانند سانتافه، سوناتا، النترا، اسپورتیج، سورنتو و راو4 برای بسیاری از مشتریان حیرت انگیز است!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. همه قیمتها دست خودشونه و تا خودشون نخوان قیمتها پایین و بالا نمیشه … منظورم آقا زاده هاست.

  2. سلام درود ،چین دقیقا
    چه تعدادکمپانی خودور سازی،
    چه تعداد کمپانی موتورسیکلت سازی،
    چه تعداد کمپانی ماشین های تجاری،
    چه تعداد کمپانی ماشین های راهداری و معدن،
    دارد؟
    چرا ایران درعوض انتقال تکنولوژی و ایجاد خط تولید و سرمایه گذاری مستقیم چینی ها در ایران ،بازار محصولات خودوریی و موتورسیکلت و کار و تجاری و راهداری و معدن را در اختیار چین نمیگذارد؟؟و ایضا از محصولات چین تعرفه و مالیات نگیرد؟ {{یعنی ایران بشود بازار هدف چین در غرب آسیا و کشور های اسلامی }} «یک مدل هاب منطقه ای»با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا