مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

هر آن‌چیزی که از خاطره 70 ساله سیتروئن ژیان باید بدانید! + تصاویر

سیتروئن ژیان یکی از خاطره انگیزترین خودروهایی است که مردم ایران و جهان نسبت به آن احساس نوستالوژی داشته و هنوز هم بسیاری از افراد برای دیدن یک مدل سر پا از آن، حاضر به پرداخت ده‌ها میلیون تومان پول هستند و در تجمعات مربوط به خودروهای کلاسیک معمولا گل سر سبد آن‌هاست که حالا وارد هفتادمین سال تولد خود می‌شود!

سال 1948 و در چنین روزی شرکت سیتروئن فرانسه در یک خبری اعلام کرد که خودروی دو سیلندری را تولید نموده که آن را دیان نام گذاری کرده و به زودی به صورت انبوه وارد بازار خواهد کرد. این خودرو در ایران به ژیان معروف شد و خواهان زیادی پیدا کرد.

در مورد سیتروئن ژیان بسیار می‌توان نوشت ولی نکته جالب در مورد ورود این خودرو به بازارهای مختلف جهانی عدم استقبال خوبی بود که در ابتدا برای آن وجود داشت و رفته رفته مورد استقبال قرار گرفت و مدل مهاری آن به یکی از نمادهای بسیار معروف و دوست داشتنی برای فرانسه تبدیل شد که حتی در حال حاضر می‌توان در بعضی از نقاط این کشور رد پایی از این نشانه را یافت.

سیتروئن ژیاناین خودرو با طراحی یگانه و بسیار متفاوت نسبت به خودروهای دیگر توانسته بود نماد یک خودروی بروز و ارزان را از آن خود کرده و نسل نوینی از خودروها را به بازار عرضه کند. سیتروئن ژیان به قدری در فرانسه محبوب شد که همانند پراید به مدل‌های مختلف سواری و وانت طراحی و به بازار عرضه شد ولی تولید این خودرو متوقف شد و هواداران آن دیگر شاهد رخ نمایی مدل‌های صفر آن در خیابان‌ها نبودند.

شاید برایتان عجیب باشد بدانید که سال گذشته یکی از مدل‌های بسیار قدیمی این خودرو با مبلغی در حدود 172 هزار یورو معامله شد که متعلق به یک کلکسیونر مشهور فرانسوی بود! این رقم چیزی در حدود 3 میلیارد تومان است که در حال حاضر با این رقم می‌توان یک خودروی BMW فول آپشن تهیه کرد و در خیابان‌های تهران جولان داد ولی عاشقان سیتروئن ژیان انگار چیزی بالاتر از این خودرو ندارند و نمی‌بینند!

سیتروئن ژیاننمایشگاه اتومبیل پاریس یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های اتومبیل دنیاست که در حال حاضر نیز برقرار بوده و میزبان هزاران نفر از سرتاسر دنیاست و تا یک هفته آینده نیز امکان مراجعه به آن وجود دارد که از جمله خودروهای موجود در آن سیتروئن ژیان در مدل‌های مختلف است.

قصه سیتروئن ژیان در ایران

از مسائل بین‌المللی این خودروی محبوب بگذریم نوبت به حضور آن در کشورمان می‌رسد که به یکی از جذاب‌ترین خودروهای 50 سال اخیر کشورمان تبدیل شد. خانواده‌های ایرانی با این خودرو خاطرات زیادی دارند و به نظر می‌رسد اگر از هر فرد سالخورده‌ای پیرامون این خودرو بپرسید قطعا خاطراتی برای شما تعریف می‌کند که حتی از دارندگان بنز و پورشه فعلی نیز نشنیده‌اید و نخواهید شنید چرا که خوشی آنها با سیتروئن ژیان بسیار فراتر از آن‌چیزی بود که تصورش را بکنید.

تولید این خودرو در سال 1340 شمسی توسط شرکت ستیروئن ایران که همان سایپای فعلی است شروع شد. قیمت اولیه این خودرو 12 هزار تومان تعیین شد و رقیب جدی برای پیکان ایران‌خودرو محسوب میشد که 17 هزار تومان به فروش می‌رسید و به همین دلیل مشتریان زیادی برای تازه وارد فرانسوی پیدا شد!

سیتروئن ژیانبسیاری از خانواده‌های ایرانی که دارای بضاعت مالی مناسبی نبودند به سراغ خرید ژیان می‌رفتند و آنهایی که تمکن مالی بهتری داشتند خرید پیکان را به دلیل شرایط کلی و سایز آن و کمتر بودن مشکل هل دادن در سربالایی انتخاب می‌نمودند.

حضور رنو 5 پس از انقلاب باعث شد تا عملا تولید این خودرو به پایان خود نزدیک شده و پس از آن نیز پراید همه گیر شد تا کسی دیگر سراغ سیتروئن ژیان دوست داشتنی نرود!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا