Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

فورد موستانگ در 6 نسل چگونه تکامل پیدا کرد؟

فورد موستانگ نامی آشنا و البته جذابی است که به مدت 55 سال تمام توانسته قلب و روح مردم آمریکا و طرفداران خود در سراسر دنیا را به سمت خودش جلب کند. در آمریکا، تنها خودروی شورلت کوروت معروف بوده که می‌توان آن را هم پای موستانگ خوش‌چهره و تهاجمی قلمداد کرده و آن‌ها را ازنظر ادامه‌دار بودن تولیدشان در خاک آمریکا، یک‌جور در نظر گرفت.

در طول 6 نسلی که شرکت فورد تاکنون برای موستانگ در نظر گرفته است، تکامل‌ و جذابیت‌های بصری زیادی را می‌توان در طول ارتقای آن‌ها از نسلی به نسل دیگر شاهد بود.

با چرخان باشید تا نگاهی به این تکامل از جنس آمریکایی انداخته و شمارا با این خودروی نمادین، بیشتر آشنا کنیم.

نسل اول-از سال 1973-65 و 1964

فورد موستانگ برای اولین بار در 17 آوریل سال 1964 و در نمایشگاه خودرویی نیویورک به نمایش درآمد. خودرویی که از همان ابتدا نیز حرف زیادی برای گفتن داشت و فورد در زمان کمتر از دو سال، توانست یک‌میلیون نسخه از آن را به فروش برساند. به موستانگ می‌توان لقب بازی عوض کن صنعت خودرو را نیز داد. به‌طوری‌که این خودرو در ابتدا با موتور 8 سیلندر و قیمت پایین خود، توانست کلاس جدیدی در صنعت خودرو بانام Pony را به وجود بیاورد.

اگرچه موستانگ های 1969 تا 1973 با آن‌هایی که اوایل 1964 و 1965 تولیدشده بودند، دارای تفاوت‌های زیادی بودند اما در کل می‌توان آن را از یک نسل دانست.

نسل دوم: از 1978-1974

نسل دوم موستانگ با موتور 8 سیلندر خود توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت را داشت. همچنین به لطف استفاده از پلتفرم موسوم به پینتو شرکت فورد، نسل دوم نسبت به اولین نسل کمی کوچک‌تر بوده و طراحی خارجی آن نیز دچار تغییرات زیادی شده بود.

اگرچه نسل دوم موستانگ در طول تنها 4 سال به تولید رسید اما در همین مدت‌زمان کم نیز توانست خود را به رقیبان ثابت کرده و یکی از پرفروش‌ترین نسل‌های فورد موستانگی باشد که در نسل‌های قبل و بعد از خود موجود بوده‌اند.

نسل سوم:1993-1979

سومین نسل موستانگ با بدنه روباه مانند خود، یکی از نمادین‌ترین خودروهای دهه 80 کشور آمریکا بود. خودرویی که بر پایه پلتفرم Fox فورد که در آن موقع، فوردهای زیادی از آن بهره می‌بردند، به تولید رسید و در طراحی خارجی آن، شاهد خطوطی بودیم که آن را با نسل دوم به‌صورت کامل متمایز می‌کرد.

نسل سوم موستانگ در سال 1987 فیس لیفتی را به خود دید که ازنظر ظاهر آن را به‌مراتب جذاب‌تر از موستانگ های ابتدای نسل سوم می‌کرد. این خودرو با موتور 5 لیتری 8 سیلندر خود توانایی تولید 240 اسب بخار قدرت را داشت.

نسل چهارم:2004-1994

چهارمین نسل موستانگ که بانام SN-95 Mustang به بازار عرضه شد، در ابتدا با همان پلتفرم روباه و موتور قدیمی 5 لیتری 8 سیلندر که 215 اسب بخار قدرت تولدی می‌کرد، روانه بازار شد. اما در سال 1999 بود که فورد با به‌روزرسانی که روی آن صورت داد، توانست قدرت آن را از طریق همان موتور 8 سیلندر به 260 اسب بخار برساند.

اواخر 2003 و اوایل 2004 بود که این خودروی نمادین، با یک موتور 8 سیلندر و استفاده از فن‌آوری سوپر شارژ، به قدرت فوق‌العاده عالی 390 اسب بخار نیز رسیده بود.

نسل پنجم:2014-2005

نسلی که در طول 26 سال استفاده از پلتفرم روباه شرکت فورد، با ظاهری مدرن، تهاجمی و بسیار جذاب، رونمایی شد. پنجمین نسل موستانگ همچنین لقب سریع‌ترین و قدرتمندترین موستانگی را گرفت که تاکنون وجود داشته است.

نسلی که با موتور شلبی GT500 به‌کاررفته روی آن، که یک موتور 8 سیلندر 5.8 لیتری سوپر شارژ بود، قدرت عالی 662 اسب بخار را به زیر پای راننده خود منتقل می‌کرد.

نسل ششم: از سال 2015 تاکنون

بعد از تولید 50 سال خودروی نمادین موستانگ توسط فورد، این شرکت در سال 2015 دست به دو اقدام جدید زد. یکی اینکه به خودروهای کلاس پونی، یک سیستم تعلیق کاملاً مستقل داد و دوم اینکه آن را بانام جهانی S-550، دست راست خود در بازارهای جهانی قرارداد. نسل فعلی موستانگ، پرفروش‌ترین خودروی اسپورت موجود در دنیا بوده و به لطف استفاده از فن‌آوری توربوشارژ در موتور 4 سیلندر خود توانایی تولید 310 اسب بخار را دارد.

همچنین موتور موجود دیگر روی موستانگ فعلی، پیشرانه‌ای 5 لیتری و 8 سیلندر بوده که 460 اسب بخار قدرت را تولید می‌کند.

منبع Motor1
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.