Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چگونه در اربعین با خودروی شخصی به عراق و کربلا برویم؟

اربعین حسینی نزدیک است و بسیاری از ایرانی‌ها برای راهپیمایی بزرگ اربعین و همچنین زیارت امام سوم خود به کشور عراق سفر می‌کنند که شلوغی مرزها و همچنین هزینه‌های بسیار بالای حمل و نقل به مرزهای مختلف از جمله مرز مهران باعث شده تا بعضی از افراد تصمیم به سفر با خودروی شخصی به این کشور بگیرند که در این مقاله قصد داریم زوایایی از این تصمیم را مورد بررسی قرار دهیم.

در حال حاضر عزیمت به مرز مهران که پرطرفدارترین مرز برای زیارت اربعین محسوب می‌شود باعث شده تا هزینه اتوبوس و خودروهای سواری چیزی در حدود 100 تا 200 هزار تومان از تهران باشد!

اربعین کربلا خودروی شخصیاز سوی دیگر هزینه خودروهای ون موجود در مرز مهران به سمت نجف نیز چیزی در حدود 220 تا 250 هزار تومان ما بوده (قیمت دیناری ون‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است) و عملا رفت و برگشت به عراق را چیزی در حدود یک میلیون تومان برای هز زائر ایرانی (که طبیعتا برای زائران شرق کشور بالاتر خواهد بود) برآورد می‌کند.

به همین دلیل بعضا دیده می‌شود که افراد در گروه‌های 3 تا 5 نفره تصمیم می‌گیرند تا با یک خودرو وارد کشور عراق شده و هزینه‌های این چنینی را یا کمتر کنند و یا حداقل با هزینه کرد همین مقدار با وسیله راحت‌تر و در دسترس به این کشور مراجعه نمایند.

اما در ادامه به معایب و مزایای این اقدام اشاره و نکات مهم موجود در سفر به عراق را یادآوری می‌کنیم که طبیعتا برای سایر مواقع نیز قابل استفاده خواهد بود.

اربعین کربلا خودروی شخصیمزایای سفر به عراق با خودروی شخصی

  • اولین مزیت این کار صرفه جویی در هزینه‌هایی است که طبیعتا در مسیر وجود دارد. در صورتی که افراد به صورت گروه‌های 4-5 نفره عزیمت کنند طبیعتا هزینه 5 میلیون تومانی حدودی محاسبه شده را می‌توان برای سفر و هزینه‌های جانبی مصرف کرد.
  • طبیعتا نبود جای استراحت در مرز مهران و همچنین معطلی‌های بعد از مرز چیزی نیست که به راحتی از آن بگذرید. به خودروی شخصی خود در اربعین می‌توانید به عنوان یک مکان استراحت نگاه کنید!
  • معمولا در رانندگی عراقی‌ها کمی بی احتیاطی وجود دارد که به گفته بسیاری از زائرین سال‌های قبل یک امر ثابت شده است، البته این عجله به دلیل تسریع در روند انتقال زائرین بوده و خرده‌ای نیز نمی‌توان به آنها گرفت ولی طبیعتا در خودروی شخصی می‌توانید با آرامش بیشتری رانندگی کنید.

اربعین کربلا خودروی شخصیمعایب سفر با خودروی شخصی به عراق

برای معایب این امر می‌توان دلایل بسیار زیادتری نسبت به مزایا مطرح کرد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • هزینه نگهداری خودرو در عراق بسیار سنگین است. هزینه بنزین حدود 500 دینار است که به عبارت دیگر شما برای پر کردن یک باک 50 لیتری بایستی چیزی در حدود 350 هزار تومان بپردازید! اگر فقط نیاز به دو بار پر کردن بنزین داشته باشید چیزی در حدود 700 هزار تومان هزینه بنزین باید بپردازید که این در صورت عدم مشکل برای تامین بنزین است!
  • طبیعتا هزینه‌های هر رفع مشکلی از خودروهای شما (که طبیعتا احتمال رخ دادن وجود دارد) با دینار محاسبه خواهد شد! عراقی‌ها نسبت به سال‌های گذشته در اکثر موارد مربوط به نرخ تاکسی و هزینه‌های اجناس تغییری ایجاد نکردند ولی تحولات ارزی کشور ما همان قیمت‌ها را به یک مشکل بزرگ تبدیل کرده است!
  • مسائل مربوط به بیمه در صورت حادثه قطعا شما را اذیت خواهد کرد! حتی اگر متصور این موضوع شویم که بیمه‌های ایرانی و عراقی (که اطلاعات دقیقی از آنها نداریم) به تعهدات خود عمل کنند قطعا معطلی چند روزه برای شما ایجاد خواهد کرد که به طور کلی سفر را به کامتان تلخ می‌کند.
  • مردم عراق سالیان سال است که با جنگ و خرابی دست و پنجه نرم می‌کنند و طبیعتا با وجود هزینه‌های بسیار بالای تامین مالی دفاع از کشورشان توانایی تامین جاده‌های خوب را ندارند و به همین دلیل امنیت جاده‌ها پایین بوده و در صورت عدم آشنایی به آن با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد.
  • نکته آخر اینکه شما برای ورود به کشور عراق یک هزینه 100 دلار و چند هزار دیناری دارید که با قیمت دلار فعلی هزینه حدود 1.5 میلیون تومانی را برای شما در برخواهد داشت!

اربعین کربلا خودروی شخصیاگر با وجود مسائل مطرح شده کماکان برای استفاده از خودرو اصرار دارید، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید و مرحله به مرحله آن را رعایت کنید.

  • ابتدا باید برای همه افرادی که داخل خودرو خواهند بود ویزا تهیه کنید! خنده‌دار است ولی بعضا دیده می‌شود که صرفا راننده ویزا داشته و باقی افراد به گمان دریافت ویزای لب مرز مراجعه می‌کنند که به هیچ وجه شدنی نیست.
  • شما باید گواهینامه بین المللی داشته باشید که در سازمان اتومبیل‌رانی و جهانگردی به صورت آنی صادر می‌شود و هزینه حدود 120 هزار تومانی در پی دارد.
  • علاوه بر گواهینامه باید کارت ماشین بین المللی داشته باشید که آن‌هم به صورت آنی در گمرک صادر می‌شود که هزینه 100 هزار تومانی برایتان خواهد داشت.
  • باید از گمرک برگه کاپوتاژ خودرو را دریافت کنید.
  • در مورد پلاک بین المللی الزامی وجود ندارد و حتی بعضی از مسافرین می‌گویند که با پلاک ایرانی برخورد بهتری می‌شود و پلاک بین المللی برای عراقی‌ها نا آشناتر است!
  • برای عزیمت از تهران به هر کدام از مرزها باید وقت کافی در نظر بگیرید. محاسبه حدودی زمان رسیدن به مرز بسیار اشتباه است چرا که قطعا معطلی چند ساعته در نزدیکی‌های مهران خواهید داشت و مرز چذابه نیز در روزهای منتهی به اربعین با وضعیت بسیار شلوغی روبرو است.
  • هزینه‌های خروجی از ایران برای خودروهای شخصی در اربعین امسال رایگان شده و نیازی به پرداخت عوارض نیست ولی حواستان به 100 دلار موردنیاز برای سمت عراق باشد!
  • حتی المقدور مرز خروجی خود را غیر از مهران انتخاب کنید.
  • ثبت مهر ورود به عراق را فراموش نکنید، بعضا دیده شده است که در برگشت از عراق با نبود این مهر به مشکل برخورده‌اند.
  • تصورتان از محیط گمرک و مرزهای ایران و عراق علی‌الخصوص بخش عراق را دگرگون کنید! این کشور جنگ زده به شدت در مورد زیر ساخت‌ها ضعیف بوده و باید چند ساعتی را برای اخذ مجوزهای سمت عراق صرف کنید.
  • بهترین مسیر برای عزیمت به نجف مسیر مهران، بدره، جصان، عزیزیه، نعمانیه، شوملی، حله، کفل و نجف است که از گوگل مپ به راحتی قابل ردگیری است.
  • ایست بازرسی‌های داخل عراق به شدت زیاد بوده و وقت قابل توجهی را از شما خواهند گرفت. به دلیل مشکلات حضور داعش در این کشور حساس هستند و بازرسی‌های سختگیرانه‌ای را انجام می‌دهند. با آنها همکاری کنید و از رفتارهای تنش زا بپرهیزید.
  • سعی کنید از وجود خودروی شخصی خود کمال بهره را ببرید و از شهرهای مختلف مانند کاظمین، مدائن و بغداد دیدن کنید. برگشت از بغداد به مهران بسیار مناسب بوده و توصیه می‌کنیم آخرین شهر خود را پایتخت عراق قرار دهید.

امیدواریم این آموزش سفر با خودروی شخصی در اربعین مورد توجه شما قرار گرفته باشد و در صورتی که هنوز ابهامی در مورد سفر به عراق با خودروی شخصی دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

7 دیدگاه
  1. كرمانشاهي می گوید

    سلام ممنون بابت راهنمایتون
    ظاهرا امسال فقط اون ١٠٠ دلار رو باید بدیم درسته؟ و اینکه ما چهار نفریم ویزامون اماده س باید اول بریم گمرک بعد بریم مهران برای کاپوتاژ؟و مورد دیگه میتونیم از مهران باک بنزین رو پر کنیم و دو تا بیست لیتری بنزین هم با خودمون ببریم؟
    ممنون

    1. ذاکری می گوید

      سلام
      هزینه های اسناد بین المللی سرجاشه.
      اونی که رایگان شده رو نوشتیم.
      در مورد بنزین هم پر کردن درسته ولی بردن بنزین بسیار خطرناک چون احتمال تصادف بالاست. اگر از تصادف جون سالم به در ببرید از انفجار بنزین ها فکر نکنم.

  2. احمد می گوید

    سلام من ماشینم گاز LPG هست قیمت کپسول گاز اونجا چند هست

  3. زکیه می گوید

    با سلام، امسال هزینه سفر با ماشین به کشور عراق چقدر می شود؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  4. حامد می گوید

    سلام‌هزینه‌ماشین‌کلا‌چقدر‌میشه

  5. امین رنجبر می گوید

    سلام ببخشید من قصد سفر به عتبات با موتور سیکلت را دارم آیا هزینه هایی که فرمودید برای موتور سیکلت هم همان مقدار است لطفا رهنمایی بفرمایید

  6. جواد شیرازی می گوید

    سلام ببخید میگم برا کارت ماشین گواهینامه بین المللی همون سر مرز کاراش انجام میدن یا باید هر که تو استان خودش کاراش انجام بدن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.