مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی چری تیگو 8: زیبا اما کم توان!

مدیران‌خودرو همکاری نزدیکی با چری چین دارد و تقریبا محصولات این کمپانی بعد از عرضه محلی در چین، به ایران آورده می‌شوند و تولید در کشور نیز آغاز خواهد شد. با توجه به نزدیکی آغاز فعالیت نمایشگاه خودروی تهران پیش‌بینی می‌شود چری تیگو ۸ و مدل فیس‌لیفت ام‌وی‌ام ایکس 33، سورپرایزهای مدیران خودرو برای این نمایشگاه باشند. به همین بهانه امروز نگاهی خواهیم داشت به مشخصات این شاسی‌بلند هفت نفره چری؛ با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

در طراحی تیگو ۸ دیگر نواقص خودروهای چینی دیده نمی‌شوند و می‌توان از لحاظ پختگی طراحی، این خودرو را با کره‌ای‌ها مقایسه کرد. در نمای جلویی خودرو شاهد بکارگیری زبان طراحی چری با جلوپنجره مشبک بزرگ و بخش‌های کرومی هستیم که دو چراغ جلو را به هم متصل کرده‌اند. نمای جلویی چری تیگو ۸ را می‌توان در بین خودروهای چینی کم نظیر دانست و این کمپانی سعی کرده تا با خطوط عمیق، کمی خودرو را عضلانی‌تر نشان دهد. البته سپرهای بزرگ و بیرون‌زده نیز باعث شده‌اند تا حس قدرتمند بودن این خودرو به‌خوبی نمایان شود.

در نمای عقبی شباهت‌هایی با برخی از خودروهای کره‌ای دیده می‌شود اما چری سابقه استفاده از چنین طراحی‌هایی را در تیگو ۷ نیز داشته است، پس نمی‌توان آن را کامل کپی دانست. خطوط عمیق در طراحی نمای جانبی و عقبی دیده می‌شوند که باعث شده خودرو یک‌دست شود. این خودرو با رنگ‌های مختلف قابل خریداری است اما به‌نظر رنگ نقره‌ای و خاکستری با نمای کلی هماهنگی بیشتری داشته و چری تیگو ۸ با این رنگ‌ها، خواستنی‌تر می‌شود.

طراحی داخلی

جنس متریال اولین نکته مثبت فضای داخلی تیگو ۸ است و چری به‌جای استفاده از مواد بی‌کیفیت ترجیح داده از چرم و پارچه‌ای مخملی، بهره ببرد. طراحی داشبورد ساده در عین حال مدرن است. صفحه‌نمایش میانی چندان بزرگ نیست اما از کیفیت بالایی بهره می‌برد و می‌تواند اطلاعات کافی را به شما منتقل کند. پشت آمپر دیجیتالی نیز به مدرن شدن تیگو ۸ کمک کرده و غربیلک فرمان اگرچه طرحی قدیمی دارد اما خوش‌دست است. صندلی‌ها نیز طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و می‌توان تفاوت‌های زیادی در بین این صندلی‌ها با سایر خودروهای موجود در کشور پیدا کرد.

مشخصات فنی

متاسفانه از لحاظ فنی تیگو ۸ چندان هیجان‌انگیز نیست و بسیاری از خودروهای چینی معمولا از گزینه موتوری قدرتمندی بهره‌ نمی برند. تیگو 8 به پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی با توان خروجی ۱۵۰ اسب بخاری و 205 نیوتن‌متر گشتاور و جعبه دنده 6 سرعته دستی یا 7 سرعته دو کلاچه مجهز است.

زمانی که متوجه شوید این خودرو تنها گزینه دیفرانسیل جلو نیز دارد، مایوس‌تر خواهید شد. پیشرانه ۲.۰ لیتری دیگری نیز برای تیگو ۸ در نظر گرفته شده که بسیار ضعیف است و توانایی تولید 122 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور را دارد؛ بنابراین نمی‌توان از چری تیگو ۸ بعنوان یک خودروی قدرتمند یاد کرد.

تجهیزات

از جمله تجهیزات چری تیگو ۸ که در سایت‌های خارجی به آن اشاره شده می‌توان به گزینه‌هایی نظیر سیستم کنترل آب و هوای داخل کابین (به صورت 2 و یا 3 منطقه‌ای)، سیستم صوتی از نوع Cloudrive 3.0 با قابلیت کنترل با صدا، سیستم اطلاعاتی مجهز به صفحه نمایش لمسی 9 اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم های کمکی برای حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک جهت جلوگیری از تصادف، سیستم هشدار نقاط کور، آینه‌های مجهز به گرمکن و الکتریکی و صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن اشاره کرد.

کلام آخر

در این بررسی از اطلاعات سایت‌های خارجی بهره‌گرفته شده که متاسفانه اطلاعات بیشتری از این خودرو منتشر نشده و تاریخ عرضه تیگو ۸ نیز بهار ۲۰۱۸ اعلام شده، بنابراین زمان عرضه این خودرو در ایران نیز فرا رسیده است. قیمت پایه تیگو ۸ در حدود ۱۱۰ هزار یوان در نظر گرفته شده و با توجه به قیمت خودرو در کشور باید توقع مبلغی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را برای این خودرو داشته باشیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا