مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

11خودرو خاص با طراحی نامتقارن و عجیب را ببینید!

درست مانند هر سازه‌ای در جهان، خودرو نیز باید از یک هماهنگی و هارمونی خاصی در شاخصه‌های طراحی خود برخوردار باشد. هماهنگی که درنهایت منجر به تولید یک خودرو با ظاهری خاص و جذاب می‌شود.

اما اگر این تناسب در طراحی، در 99.9 درصد خودروهای تولیدی در جهان رعایت می‌شود، پس تکلیف آن 0.1 درصد باقی طراحی‌ها چه می‌شود؟ در این نوشتار قصد داریم به شما عزیزان، خودروها و طرح‌های مفهومی را معرفی نماییم که ازنظر طراحی خارجی، این هماهنگی و تقارن را در خود نمی‌بینند و چهره‌ای خاص را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

طرح مفهومی بی ام و ویژن

این طرح مفهومی جذاب شرکت بی ام و که بانام اصلی Vision ConnectedDrive و در نمایشگاه خودرویی 2011 ژنو رونمایی شده بود، تنها هدفش نمایش فن‌آوری‌هایی بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، جای پایی برای خود در خودروهای این شرکت بازخواهند کرد. طرحی که به لطف جولیان بلاسی، از پیشرانه برقی استفاده می‌کرد.

اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قسمت نامتقارن طراحی آن، در قسمت جلویی خودرو و روی کاپوت مشاهده می‌شود.

نمونه اولیه سیتروئن 2CV

در نیمه دوم دهه 30 میلادی،2CV یا همان ژیان معروف خودمان، یک زیبایی خاص نامتقارن به شمار می‌رفت. نمونه‌ای خاص از سیتروئن 2CV که در نمایشگاه خودرویی 1948 پاریس رونمایی شد؛ اما قسمت نامتقارن آن کجاست؟ قرار گرفتن تنها یک چراغ در قسمت جلویی می‌تواند خود یک ناموزونی در طراحی آن به‌حساب بیاید.

طرح مفهومی دی اس X E-Tense

بازهم یک خودروی جذاب فرانسوی دیگر که باهدف نشان دادن مدلی از سال 2035، با طراحی خاص و نامتقارن و مجهز شده با دو موتوربرقی، به نمایش درآمد. طرحی که می‌تواند با استفاده از این دو موتوربرقی خود، قدرت ترکیبی و نهایی عالی 1,360 اسب بخار را به راننده خود تحویل دهد. با نگاهی به قسمت جلویی خودرو، به‌راحتی می‌توان نامتقارن بودن طراحی آن را مشاهده کرد.

طرح مفهومی فورد فیستا اوربا

طرحی که در سال 1989 در ژنو سوئیس به نمایش درآمد. فوردی که طرح آن بی‌شباهت به هیوندای ولوستر و مینی کلابمن های آن زمان بود و تنها تفاوتش با آن‌ها این بود که این خودرو، هرگز به مرحله تولید نهایی نرسید. قسمت نامتقارن آن‌هم طبق تصویر، وجود داشتن تنها یک درب در سمت راننده و دو درب سمت شاگرد است.

هیوندای ولوستر

یک خودروی کره‌ای جذاب که در کلاس کامپکت (کوپه؟) قرارگرفته و با دو موتور 1.6 GDI و قدرت 140 اسب بخار و 1.6 TDGI باقدرت 186 اسب بخار عرضه می‌شود؛ اما قسمت نامتقارن در طراحی این خودروی جذاب هیوندای کجاست؟ درست مانند فورد فیستا اوربا، قرار گرفتن یک درب در سمت راننده و دو درب در سمت دیگر، می‌تواند نقطه نامتقارن جذابی برای این خودرو باشد.

لندروور دیسکاوری

دیسکاوری در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولیدی لندروو است. خودرویی که شاخصه‌های یکسانی با لندروور Range دارد. طبق تصویری که مشاهده می‌کنید، در قسمت عقبی خودرو به‌خوبی می‌توان این طراحی نامتقارن را مشاهده کرد.

مینی کلابمن

اولین مدل کلابمن تولیدی، نمونه بسیار خوبی برای عصر طلایی این برند بریتانیایی بوده است. خودرویی که روی آن، ایده‌های جذاب و جدیدی آزمایش‌شده است. کلابمن طوری طراحی‌شده است که درب‌های سمت راست خودرو درست مخالف جهت یکدیگر بازشده تا نقش قسمت نامتقارن طراحی را به‌خوبی بازی کنند.

طرح مفهومی نیسان Bevel

بدون شک، این طرح از طرح‌های موفق و زیبای نیسان نبوده و نیست؛ اما طرحی که در سال 2007 و در دیترویت آمریکا معرفی‌شده به‌قدری نامتقارن است تا در فهرست ما جای بگیرد. قرار گرفتن دو درب در قسمت شاگرد و یک درب بزرگ‌تر در سمت راننده و همچنین جلوپنجره و سپرهای نامتقارن، این طراحی را بیش‌ازپیش عجیب و سؤال‌برانگیز کرده‌اند.

نیسان Cube (مکعب)

اگر بخواهیم در مورد طراحی صحبت کنیم، نیسان کیوب یکی از عجیب‌ترین خودروهایی است که در دهه گذشته میلادی به فروش رفته‌اند. در حقیقت، یک دهه از فروش آن گذشته اما این طرح همچنان یک خودرو بادید نسبت به آینده به نظر می‌آید.قسمت نامتقارن این طرح نیز در شیشه‌های جانبی قسمت عقب خودرو به چشم می‌خورد.

طرح مفهومی Plymouth XNR

طرحی که در سال 1960 و تنها با یک هدف مشخص رونمایی شد; مبارزه با خودروی آمریکایی شورلت کوروت معروف. طرحی که با موتور قدرتمند خود می‌توانست قدرت 250 اسب بخار را تولید کرده و به‌سرعت نهایی 250 کیلومتر بر ساعت برسد. با نگاهی به قسمت عقبی خودرو، به‌راحتی می‌توان نامتقارن بودن آن را حدس زد.

طرح رنو Eolab

طرح مفهومی که با قوای محرکه پلاگین هیبرید و توسط برند فرانسوی رنو رونمایی شد. طرحی که چند روز قبل از نمایشگاه خودرویی پاریس 2014 رونمایی شد و هرگز به مرحله تولید نهایی نرسید. درست مانند بسیاری از طرح‌های نامتقارن دیگر، این طرح نیز از سه درب برای ایجاد طرحی ناموزون استفاده می‌کند.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. احوال چرخانی های گل چه طوره؟ چه خبرااا. گفتم حالتون را بپرسم. خوب و خوش موفق باشید انشالله. دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا