مکمل بنزین
خبرداخلی

افزایش سرسام آور قیمت قطعات یدکی خودرو و پیش بینی آینده آن!

چند وقتی است که بسیاری از بازارهای کشور مشمول افزایش قیمت‌های عجیب و غریبی شدند که اغلب به دلیل نوسانات ارزی بوده و فروشندگان از این فرصت استفاده کرده و علیرغم اینکه محصولات خود را با نرخ‌های قبلی دریافت نموده‌اند، محصولاتشان را با قیمت روز عرضه کردند که این موضوع به قیمت قطعات یدکی خودرو تسری پیدا کرد و حالا با افزایش قیمت 300 درصدی این قطعات روبرو هستیم.

به گزارش چرخان، علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت قیمت قطعات یدکی خودرو در بازار گفت: در مورد افزایش قیمت صورت گرفته در حوزه قطعات یدکی خودرو باید این موضوع را از اتحادیه سوال کرد و دلیل آن را جویا شد. متاسفانه قطعات یدکی تقلبی شده‌اند و تعمیرکاران ما را زیر سوال برده‌اند چرا که مردم به گمان عدم کیفیت کار تعمیرکاران گلایه می‌کنند و در حالیکه مشکل اصلی از قطعات یدکی تقلبی و بی کیفیت است.

خودروسازی بازار خودروی عراق قیمت قطعات یدکی خودرووی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که قیمت قطعات یدکی خودرو مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها افزایش قیمت بسیار بالایی را تجربه کرده‌اند و چیزی در حدود 300 تا 400 گران شده‌اند که بایستی اتحادیه مربوطه پاسخ‌گوی این گرانی باشد. از طرفی مردم با گرانی قطعات روبرو هستند و از سوی دیگر عرضه به بازار نیز از سوی کارخانه‌ها کم شده است که علت این کاهش را عدم تامین مواد اولیه توسط آنها ذکر می‌شود که طبیعتا بر مشکلات افزوده است.

با توجه به این اظهارات، حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در مصاحبه‌ای گفت: اولا باید بگوییم که افزایش قیمت صورت گرفته در همه لوازم و قطعات بوده و لوازم یدکی نیز از این موضوع مستثنا نبوده است ولی افزایش قیمت 2 تا 3 برابری بعضی از قطعات یدکی منطقی نیست.

وی در ادامه افزود: ما در چندماه اخیر شاهد افزایش قیمت 40 درصدی هزینه‌ها بوده‌ایم که علت آن هزینه‌های مربوط به نوسانات ارزی و افزایش هزینه حمل و نقل و گمرک و … بوده است. بسیاری از قطعات موردنیاز کشور از خارج تامین می‌شود و طبیعتا افزایش قیمت ارز منجر به اتفاقاتی می‌شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

صنعت خودروسازی ایران قطعه سازانعضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در ادامه با اشاره به یکی از دلایل مهم این اتفاق گفت: یکی از دلایل مهم سردرگمی بازار قطعات یدکی وجود مراکز و نهادهای تصمیم گیر بسیار زیادی است که اتفاق نظر ندارند. طبق قانون اتحادیه‌ها اجازه قیمت گذاری ندارند و از سوی دیگر سازمان‌های قیمت گذار نیز مشورتی با اتحادیه نمی‌کنند و قیمت گذاری آنها دارای مشکل است.

وی در پایان گفت: مصرف کشور در سال 96 چیزی در حدود 11 و نیم میلیارد دلار بوده که برای چیزی در حدود 22.5 میلیون خودرو در کشور بوده است. متاسفانه بخشی از این واردات به صورت غیررسمی بوده و بخشی از آن رسمی است که فروشنده‌ها نیز قادر به تشخیص قطعات اصل و غیر اصل نیستند.

به هر حال به نظر می‌رسد که قیمت قطعات یدکی خودرو در صورتی که شاهد نوسانات شدیدی در نرخ ارز نباشیم در قیمت‌های فعلی ثابت خواهد ماند چرا که گویا با نرخ ارز آزاد قیمت گذاری شده‌اند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. تشریف نداشتید آقای ذاکری چرخان بدون شما سوت و کوره قبلا می اومدین یه پیش بینی چیزی میکردین گفتیم شایذ رفتین سمت خبرگذاری دیگه

    1. با سلام
      شما لطف دارید!
      ولی ما اکثرا فقط نقل خبر می کنیم و شاید یکی دو خبر تحلیل قرار دادیم که ماشاالله مخاطبین باهوشی مثل شما انگار از چشمشون دور نمونده.
      خوشحالیم و مسرور از حضور مخاطبین فهیمی مثل شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا