Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تورم خودرو کماکان در حال صعود و داغ خودروسازان برای افزایش قیمت!

یکی از مسائلی که برای خودروسازان و به تبع آن برای اهالی بازار خودرو بسیار با اهمیت است نرخی تورم خودرو است که از سوی بانک مرکزی اعلام شده و باعث می‌شود تا شورای رقابت فرمول مخصوص خودروسازان را طبق این تورم خودرو استخراج کرده و به آنها اعلام کند که طبیعتا در بلبشوی نوسانات ارزی چند ماه اخیر این نرخ بسیار بالا رفته و طبق نرخی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده طبیعتا باید شاهد افزای قیمت قابل توجهی در قیمت خودرو باشیم.

به گزارش چرخان، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای شاخص بهای تولید کننده را اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش نرخ‌های صورت گرفته از شهریور ماه سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری بسیار زیاد بوده و عملا وسایل نقلیه موتوری را مشمول افزایش هزینه‌های بسیار سنگینی کرده است.

فروش خودروهای کارکرده ایران‌خودرو گرانی خودرو محصولات ایران‌خودرو تورم خودروگفتنی است که همان طور که قبلا در چرخان خواندید بسیاری از اهالی قیمت گذار خودرو در وزارت صنعت از جمله شورای رقابت یکی از علت‌های مربوط به عدم قیمت گذاری جدید خودرو را عدم اعلام تورم خودرو و شاخص بهای تولید کننده از سوی بانک مرکزی اعلام می‌کردند که به نظر می‌رسد با اعلام جدید بانک مرکزی آنها به هدفشان رسیده و بباید منتظر عملی شدن وعده شورای رقابت و وزارت صنعت برای افزایش قیمت خودرو باشیم!

طبق چیزی که بانک مرکزی اعلام کرده شاخص بهای تولیدکننده در شهریور ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه سال 96 عدد 14.6 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه قبل‌تر از آن افزایش 5 درصدی را نشان می‌دهد. نکته اصلی ماجرا در زمینه شاخص بهای تولیدکننده وسایل نقلیه موتوری و تریلرها افزایش نرخی است که از شهریور نسبت به مردادماه سال جاری رخ داده و عدد بررسی شده 2.1 بوده است که یک افزایش بسیار قابل توجه ارزیابی می‌شود.

ایران‌خودروهمچنین طبق داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده قطعات خودرو در شهریورماه نسبت به مرداد ماه افزایش بیش از 5 درصدی را نشان می‌دهد که طبیعتا برای قیمت گذاری خودرو موثر بوده و در کل باید شاهد افزایش قیمت قابل توجهی در این بخش باشیم. نکته وقتی در بحث قطعات وخیم‌تر می‌شود که بدانیم این عدد نسبت به شهریور ماه سال گذشته عدد 18.6 را نشان می‌دهد که جزو اعداد بالا نسبت به چند سال اخیر به شمار می‌رود.

این افزایش نرخ‌ها در حالی رخ داده است که بسیاری از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقد هستند همه این افزایش هزینه‌ها از بابت افزایش نرخ ارز بوده و تا زمانی که دولت در زمینه با ثبات کردن نرخ ارز موفق نشود و نرخ ارز برای تولیدکنندگان قطعه و خودرو مشخص و سهل الوصول نباشد همه این مشکلات ادامه‌دار خواهد بود و قیمت‌ها نیز افزایشی خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.