مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

شاسی بلندهای پرقدرت و جذابی که به مرحله تولید نهایی نرسیدند!

شاسی بلندهای با عملکرد و کارایی بالا، به خودروهایی گفته می‌شود که هم ازنظر کارکرد فنی و هم ازنظر امکانات، یک سرو گردن بالاتر از برادران خود هستند. شاسی بلندهایی که شرکت‌های سازنده‌شان، با تولید و عرضه آن‌ها، سود بیشتری نیز نصیبشان می‌شود.

اما دراین‌بین هستند خودروهای شاسی‌بلندی که باوجود امکانات و عملکرد عالی خود، تنها در سطح طرح مفهومی و نمونه‌های اولیه باقی ماندند و به مرحله تولید نهایی نرسیدند.

با چرخان باشید تا با تعدادی از این خودروهای جذاب بیشتر آشنا شوید:

ولوو XC90 سوپر شارژ

اگرچه امروزه دیدن یک خودروی شاسی‌بلند یا کراس اوور با عملکرد بالا را نمی‌توان از طرف این شرکت خلاق سوئدی مشاهده کرد. اما با بازگشت به سال 2005 می‌توانیم شاهد یکی از این شاسی بلندها باشیم. خودرویی زردرنگ که با موتور یاماها 8 سیلندر خود و در شرایط عادی، توانایی تولید 311 اسب بخار قدرت و 440 نیوتون متر گشتاور را داشت.

اما ولوو به این مقدار هم راضی نشد و با قرار دادن سامانه سوپر شارژ در این خودرو، قدرت نهایی آن را به عدد بالای 600 اسب بخار رساند. قدرتی که از طریق یک جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار به‌تمامی چرخ‌ها (AWD) منتقل می‌شد و از طریق اگزوز 4 خروجی XC90 دود حاصل نیز به بیرون هدایت می‌شد.

اگرچه XC90 سوپر شارژ هرگز به مرحله تولید نهایی نرسید اما نمادی از توانایی بالای ولوو بود.

شورلت تاهو SS

یک خودروی عضلانی آمریکایی که به اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی بازمی‌گردد. شاسی‌بلندی که می‌توان آن را نسل دوم مدل خود به‌حساب آورد و این نسل نسبت به مدل پیشین خود با تغییرات فضایی زیادی همراه بوده است.

زیر کاپوت این غول آمریکایی، یک موتور حجیم 6 لیتری 8 سیلندری نهفته است که می‌تواند 345 اسب بخار قدرت را به راننده خود تقدیم کند. قدرتی که به چرخ‌های عقب (RWD) خودرو، منتقل می‌شد.

شورلت تاهو اگرچه به مرحله تولید نهایی بسیار نزدیک بود اما درنهایت با تصمیم شورلت، تنها در حد یک طرح باقی ماند تا نمایشی باشد از قدرت فنی این شرکت در قرن بیستم میلادی.

کادیلاک اسکالاد با توربو دوقلو

در طول سال‌هایی که شورلت مشغول خودنمایی با مدل تاهو SS خود بود، کادیلاک نیز، ایده جذاب خود برای تولید یک شاسی‌بلند با عملکرد بالا را دنبال می‌کرد. خودرویی که قلب تپنده آن، یک موتور 6 لیتری 8 سیلندری بود که ورودی هوای آن را نیز دریچه‌های فیبر کربنی تشکیل می‌دادند.

سپس دو عدد توربوشارژ نیز به آن اضافه شد تا قدرت نهایی این خودرو را به عدد 580 اسب بخار و گشتاور خروجی آن را نیز به عدد 786 نیوتون متر برساند. در درون کابین اسکالاد یک سیستم سرگرمی شامل DVD پلیر و کنترل صدا و در طراحی خارجی آ نیز رینگ‌های 20 اینچی به چشم می‌خوردند.

اما سرنوشت این خودرو نیز مانند هم‌وطن خود، تنها در مرحله طرح مفهومی باقی ماند.

جیپ تریلکت (Trailcat)

این شاسی‌بلند قدرتمند بریتانیایی ازجمله خودروهای پرتوانی بود که در سال 2016 میلادی به نمایش درآمد. خودرویی که قدرت فوق‌العاده عالی 707 اسب بخار را به زیر پای راننده خود منتقل می‌کرد.

تریلکت می‌توانست درون خود، یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی، تایرهای بزرگ، فضای باری عالی و امکانات جذاب دیگری که می‌تواند یک آفرود سوار را راضی نگاه دارد را ببیند. امکاناتی که هیچ‌گاه نتوانستند خود را در خدمت یک راننده واقعی و درواقع مشتری شرکت فورد ببینند.

بی ام و X5 لمانس

شرکت باواریایی و خلاق بی ام و در سال 2000 میلادی قصد تولید یک شاسی‌بلند پرقدرت و جذابی را داشت، که بتواند با موتور 12 سیلندر خود، همه را راضی نگاه دارد. شاسی‌بلندی که قرار بود با موتور حجیم 6 لیتری 12 سیلندر خود،700 اسب بخار قدرت و 705 نیوتون متر گشتاور را تولید کند.

اما همان‌طور که تابه‌حال حدس زده‌اید، X5لمانس که مربوط به سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم است، هیچ‌گاه به مرحله تولید نهایی نرسید تا بتواند عملکرد خود را در مقابل رقیبان و در جاده‌های جهان به نمایش بگذارد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. داداش اشتباه هستش جیپ یک شرکت آمریکایی هستش نه بریتانیایی در ضمن یکی از محصولات این شرکت trailcat هستش که خودتون هم گفتین ولی این ماشین بریتانیایی نیست آمریکایی است و همه ی بخش های این ماشین ساخت آمریکاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا