مکمل بنزین
خبرداخلی

چینی‌ها در کمین بازار خودروهای داخلی ایران هستند!

بازار خودروهای داخلی کشورمان در حالی روزهای بدی را سپری می‌کند که از یک سو خبر افزایش قیمت رسمی خودروها در زمزمه‌های اهالی بازار شنیده می‌شود و از سوی دیگر نیز کمبود عرضه خودروسازان و به طور کلی کمبود عرضه در بازار باعث شده تا قیمت خودروهای داخلی به شدت بالا رفته و پیچیدگی‌های متعددی را برای این بازار ایجاد نماید که گویا همه چیز مهیای چیره شدن خودروسازان چینی بر بازار خودروی کشورمان می‌شود!

به گزارش چرخان، خودروسازان چینی که یک تجربه بی نظیر در سال‌های 90 تا 92 دارند و توانستند به تنهایی بخش عظیمی از نیاز خودروی کشور و خودروسازان کشور را تامین کنند در حال حاضر نیز در حال تیز کردن چنگال‌های خود برای چیره شدن بر بازار کشورمان هستند و به نظر می‌رسد که سایپا و ایران‌خودرو با توجه به بدعهدی رنو و پژوسیتروئن صرفا به امید ورود چینی و پشتیبانی قطعه سازان و خودروسازان چینی به کار خود ادامه می‌دهند که طبیعتا این امید به زودی با باج‌های عجیبی که این دو خودروساز به آنها خواهند داد عملی می‌شود!

بازار خودروهای داخلی در چمبره چینکارشناسانی که دو سال گذشته با افتخار فراوان از ورود خودروسازان فرانسوی به کشورمان ابراز خرسندی می‌کردند و مدعی بودند که به زودی تحولی عظیم در خودروسازی کشور رخ خواهد داد اما حالا در کمال تاسف خبر از چینیزاسیونی می‌دهند که چیزی جز پسرفت برای کشورمان نخواهد داشت چرا که این خودروسازان چشم بادامی نه تنها تکنولوژی تولید را وارد کشورمان نمی‌کنند بلکه حسرت تولید خودروهای با کیفیت را به دل ایرانی‌ها باقی می‌گذارند!

البته این تلاش‌ها برای حضور برندهای فرانسوی در کنار زحمات کرمان موتور برای ورود خودروساز کره‌ای یعنی هیوندای نیز بی اثر ماند و در حالیکه حتی بار اول قطعات موردنیاز النترای این شرکت بارگیری شده بود و آماده حرکت به سمت ایران بود با تصویب خروج آمریکا از برجام در همان بندر ماند و هیچ وقت به ایران نرسید!

البته تلاش‌های خودروسازان در چندماه اخیر نشان می‌دهد که آنها برنامه چینیزاسیون خود را شروع کرده بودند و تولید سایپا رهام که موارد بسیار مشابهی با برلیانس دارد نشان دهنده عزم سایپا برای این روند جدید است.

شاید شنیدن آماری مثل افزایش سهم خودروهای چینی از سهم بازار خودروهای داخلی کشورمان از صفر به 18 درصد نشان دهنده عزم بلند مدت خودروسازان چینی برای سیطره عظیم روی بازار کشورمان است. البته بعضی از مسئولین دولتی و خودروسازان مدعی هستند که گویا در تلاشند ورود دوباره و گسترده خودروسازان چینی به کشورمان همراه با واردات تکنولوژی‌های لازم برای داخلی سازی تولید این محصولات باشد ولی سابقه حضور چینی‌ها به همراه وضعیت اقتصادی کشورمان گواه روشنی برای این ادعا نیست!

چینی‌ها به خوبی نشان داده‌اند که از آب گل آلود به خوبی ماهی می‌گیرند و بیش از آنکه علاقه‌مند انتقال تکنولوژی باشد، علاقه‌مند وابسته کشورهایی مثل ایران به محصولاتش است تا تولیدکنندگانش را بیش از پیش تامین نماید!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا