مکمل بنزین
خبرداخلی

مشکلات محاسبه ارز خودروسازان و قطعه سازان با نرخ نیما!

مشکل تخصیص و نرخ ارز برای خودروسازان و قطعه سازان به یکی از مشکلات اساسی این صنعت تبدیل شده که به دلیل فاصله قیمتی موجود آن با نرخ ارز مبنای چند ماه گذشته شرکت‌ها دچار مشکل شده و از سوی دیگر در صورت عدم تخصیص این ارز به خودروسازان، هزینه بالای تامین ارز از بازار آزاد تیر خلاصی است که به پیکر این شرکت‌ها خواهد خورد!

به گزارش چرخان، سیاست‌های جدید بانک مرکزی به گونه‌ای طراحی شده که بخش خودرو در گروه 4 کالایی اولویت دریافت ارز قرار گرفته و به همین دلیل سهمی از نرخ ارز 4200 تومانی نداشته و بایستی از نرخ ارز نیما و با شرایط خاص خود استفاده کند ولی این تغییرها باعث شده تا به طور مثال در خودروهایی با درصد داخلی سازی بسیار بالا مانند پراید نیز به مشکل بخورند و افزایش هزینه بیش از 5 میلیون تومانی را داشته باشند!

البته بانک مرکزی و دولت نسبت به ثبت سفارش‌های قبلی تغییری را ایجاد نکرده و در صورتی که عملیات تخصیص ارز به طور کامل انجام شده باشد با همان نرخ محاسبه شده به درخواست کننده تحویل داده می‌شود ولی آن دسته از ثبت سفارشاتی که هنوز به مرحله تخصیص ارز نرسیده بودند و مراحل واردات را به پایان نرساندند بایستی با قوانین جدید اقدام به واردات نمایند.

هم چنین گفتنی است که آن دسته از قطعه سازانی که نسبت به ساخت قطعات نیمه ساخته اقدام کردند برای تکمیل نیازهای خود به بانک مرکزی مراجعه و درخواست واردات داشتند ولی این درخواست‌ها به سمت صرافی‌ها سوق داده شد و آنها نیز عملا برای تخصیص ارز به دلیل عدم متعادل بودن عرضه‌ها به مشکل خوردند و قطعه‌ساز دست خالی از این ماجرا بیرون می‌آید!

گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایداما بازهم مشکل جای دیگری است چرا که در صورت تامین قطعات و مواد اولیه با نرخ ارز نیما نیز مشکل جور دیگری نمایان می‌شود چرا که اثر این محاسبه در قیمت قطعات و مواد تحویلی به خودروسازان مشاهده می‌شود و در حالیکه بسیاری از هزینه‌های خودروسازان بالا رفته آنها با مشکل بزرگتری به نام افزایش قطعات و مواد اولیه مواجه می‌شوند! با وجود این مساله افزایش قیمت‌های دوباره در راه خواهد بود و بهانه جدید دست خودروسازان می‌افتد که بتوانند این افزایش هزینه را از جیب مشتریان تامین کنند.

به طور مثال در خودرویی مانند جک اس5 که قبل از این با نرخ ارز مرجع تامین هزینه میشد اما در حال حاضر با نرخ نیما با هزینه تمام شده 235 میلیون تومانی روبرو است که با این وجود این افزایش هزینه به مشتری تحمیل خواهد شد! یا به طور مثال ایکس 60 که قبل از این با قیمت‌های حوالی 70 میلیون تومان با تسهیلات گوناگون فروخته میشد، در حال حاضر هزینه 160 میلیون تومانی برای کرمان موتور دارد!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    آیا محصولاتی که قبلا با قیمت قطعی ثبت نام شده افزایش قیمت دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا