مکمل بنزین
رپورتاژ

نکاتی درباره پاوربانک

با روی کار آمدن و متداول شدن خرید و فروش گوشی موبایل و تبلت، استفاده از این دستگاه‌ها برای عکاسی، چت و دیگر استفاده‌های روزمره از آنها بیشتر شد و طبعا باتری این دستگاه‌ها نهایتا یک روز می‌توانستند دوام بیاورند و بعد از آن نیاز به شارژ داشتند. از سوی دیگر ممکن بود پریز برق در دسترس کاربر نبود و در بیرون از خانه یا حتی جاده و جنگل قادر به پیدا کردن پریز برقی نبودند تا حداقل نیم ساعت بتوانند دستگاه خود را مجددا شارژ کند. این شد که وجود یک باتری شارژر مورد نیاز شد.

پیشینه پاوربانک

با مراجعه به مراکز خرید و فروش لوازم الکترونیکی، دستگاه‌هایی به اندازه‌های مختلف اما شبیه به باتری در رنگ‌های متفاوت می‌بینید که پاور بانک یا باتری شارژر نام دارند. در واقع از عمر این دستگاه‌ها زمان زیادی نگذشته و در اوایل قرن حاضر نخستین پاروبانک‌ها طراحی و ساخته شدند و در سال 2011 در نمایشگاه بین‌المللی مصرف کننده لاس وگاس برای اولین بار در معرض تماشا و معرفی عموم قرار گرفتند. از آن زمان به تدریج این دستگاه‌های کوچک که ویژگی اصلی‌اشان این است که به راحتی در جیب یا کیف جا شوند و البته وزن سنگینی هم نداشته باشند توسط شرکت‌های معروفی مثل ای‌دیتا، ال جی، سامسونگ، سیلیکون پاور و بعدها برندهای چینی مثل شیائومی دست به تولید انواع مختلفی از پاور بانک‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف و با ویژگی‌های متنوع تولید شدند و بدین ترتیب خرید و فروش پاوربانک رونق گرفت و به این صورت شغل‌های جدیدی در رابطه با این دستگاه‌های جدید پا گرفتند. اما اینکه یک پاروبانک خوب باید چه مزایایی داشته باشد و چه نکاتی را باید رعایت کنیم که عمر پاوربانک‌مان بیشتر شود.

نکات ضروری

اول اینکه باید پاوربانک را در دمایی بین صفر درجه و حداکثر 45 درجه سانتی‌گراد نگه دارید، دمای زیر صفر و بیش از 45 درجه سانتی‌گراد آسیب جدی به این دستگاه‌ها خواهد زد. ضمن اینکه برای جلوگیری از کاهش عمر پاوربانک خود اجازه ندهید تا میزان شارژ این دستگاه‌ها از 80 درصد بیشتر و از 40 درصد کمتر شود.

مدت زمانی که باید برای شارژ پاوربانک‌ها وقت بگذارید بسته به شارژر و ظرفیت آن دارد مثلا یک پاوربانک ده هزار میلی آمپری با یک شارژر یک آمپری بین ده تا یازده ساعت طول خواهد کشید تا کاملا شارژ شود. برای شارژ هم باید از کامپیوتر و لپ تاپ استفاده کرد و کابل دو سر پاوربانک را به آن دستگاه‌ها متصل کرد و یا مستقیما به پریز برق وصل کرد تا مجددا شارژ شود. روش محاسبه زمانی که یک پاور بانک نیاز به شارژ مجدد دارد، بدین صورت است:

ظرفیت پاوربانک (به میلی آمپر ساعت (mAh)) × راندمان×  تخلیه دستگاه ÷ ظرفیت دستگاه (mAh)

برای مثال: 6000 × 8/0 × 8/0 ÷ 1500=  تقریبا 5/2 مرتبه شارژ

هرچقدر میزان میلی آمپری که روی جعبه است بیشتر باشد، قدرت پاوربانک بیشتر است و طبعا قیمت بالاتری دارد پس مراقب باشید که پاوربانکی می‌خرید حتما گارانتی داشته باشد تا اگر آسیبی دید بتوانید به شرکت فروشنده مراجعه کنید. از نکات دیگری که باید توجه کنید، اندازه مناسب پاوربانک و وزن سبک آن باید باشد تا بتوانید به راحتی در کیف کوچک یا حتی جیب کت خود آن را جای دهید.

در آخر باید گفت معمولا بین 200 تا 1000 دوره شارژ بسته به کیفیت باتری و ترکیبات شیمیایی، عمر مفید پاوربانک تمام خواهد شد. با هر بار شارژ کامل می‌توانید بین دو تا سه بار بسته به قدرت پاوربانک و دستگاهی که می‌خواهید با آن پاوربانک را شارژ کنید، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا