مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

بهترین طراحی های داخلی خودروهای دهه 80 میلادی!

در دهه 80 میلادی، موارد مربوط به صنعت خودرو بسیار متفاوت‌تر از امروزه بودند. مصرف بهینه سوخت چندان اهمیتی نداشت، ستاره‌های ایمنی چندان مهم نبودند و هر کشوری برای خود یک برند منحصربه‌فرد برای ساخت خودرو نیز نداشت.

در این دهه، درون کابین خودروها به‌جای وسایل الکترونیکی و صفحه‌نمایش‌های لمسی، تنها دکمه‌ها بودند ک مسئولیت خود را ایفا می‌کردند. دکمه‌های زیادی که همه جای کابین و داشبورد دیده می‌شدند. کنترل هوای کابین، سیستم صوتی و بسیاری از چیزهای دیگر، توسط این دکمه‌ها کنترل می‌شدند.

با چرخان باشید تا بهترین طراحی‌های داخلی خودروهای مشهور در دهه 80 را به شما معرفی نماییم.

مرسدس بنز 560 SEC

با بازگشت به سال 1985، مرسدس بنز از خودرویی رونمایی کرد که درواقع همان نیاکان S کلاس امروزی محسوب می‌شود. خودروی لوکسی که مرسدس، آن را به‌خوبی تجهیز کرده و فن‌آوری‌های بروزی را در آن استفاده کرده بود. با نگاهی به درون کابین 560 SEC متوجه سادگی، زیبایی و دکمه محور بودن فضای درونی این مرسدس می‌شویم.

آئودی V8

قبل از اینکه آئودی A8 معروف معرفی شود، این V8 با موتور 8 سیلندر خود بود که وجود داشت. خودرویی که در اواخر دهه 80 یعنی سال 1988 معرفی شد و درست مانند مرسدس 560 SEC، برای هر عملکرد اصلی خودرو، یک دکمه وجود داشت. تنها مشکل این دکمه‌ها این بود که خیلی کوچک طراحی‌شده بودند و راننده برای استفاده از آن‌ها، به‌خصوص در هنگام رانندگی به مشکل برمی‌خورد.

البته اواخر دهه 80 زمانی بود که خودروهای لوکس از فضای دکمه‌ای کم‌کم خارج شدند و به سمت پنل های دیجیتال پیش رفتند. فضایی که برای خودروهای آلمانی بیشتر نمود پیدا کرد.

رنو 25

این خودرو ازجمله مدل‌های رنو است که در دهه 80 میلادی توانست هم در زمینهٔ طراحی خارجی و هم طراحی داخلی، خود را متمایز نشان دهد؛ اما با نگاهی به درون کابین رنو 25 متوجه تعداد زیاد دکمه‌هایی می‌شویم که شاید راننده را در برزخی از ابهام برای استفاده از آن‌ها فروببرد!

به‌علاوه روکش چرم و تزئینات چوبی، این خودروی فرانسوی، طراحی داخلی جالب‌تری نسبت به هم نوعان آمریکایی و آلمانی خود داشت.

بیوک ریتا

بیوک در دهه 80 میلادی تمام سعی خود را برای معرفی یک خودروی به‌واقع منحصربه‌فرد انجام داد و حاصل این تلاش نیز خودروی جذاب ریتا از کار درآمد. خودرویی کوپه که برخلاف دیگر خودروهای تولید آن زمان بیوک، یک الماس در بین سنگریزه‌ها به شمار می‌آمد.

ریتا، این فرصت را به جنرال موتورز (شرکت مادر بیوک) داد تا بتواند فن‌آوری‌های جدیدی مانند صفحه‌نمایش، کامپیوتر و کنترل آب‌وهوای دیجیتال را معرفی نماید. کابینی که از منحصربه‌فردترین‌های زمان خود به‌حساب می‌آمد.

کادیلاک بروگهام

اگرچه بروگهام و کادیلاک ریتا، هر دو از خودروهای جنرال موتور به‌حساب می‌آمدند اما نه در طراحی داخلی و نه در طراحی خارجی، هیچ نقطه اشتراکی با یکدیگر نداشتند. دکمه‌های به‌کار رفته در بروگهام، بسیار ساده و زیبا طراحی‌شده بودند و به‌ منظور تنظیم صندلی و کنترل دمای داخلی خودرو نیز به کار می‌رفتند.

اگرچه مانند ریتا، هیچ کامپیوتر و صفحه‌نمایشی درون کابین بروگهام دیده نمی‌شود اما از آن جایی که این خودرو، یک نمونه لوکس محسوب می‌شد، پس بازهم دکمه‌ها بودند که وظیفه کنترل همه‌چیز را بر عهده داشتند.

آلفارومئو 164

در سال 1987 بود که آلفارومئو 164 متولد شد و چهره‌ای جذاب و دیدنی از خود به نمایش گذاشت. طراحی داخلی آن، چیزی فراتر از زمان خود به‌حساب می‌آمد. به‌طوری‌که یک داشبورد ساده و درعین‌حال، جذاب، چهره‌ای از آینده را نشان می‌داد. آلفا رومئو تصمیم گرفت که به‌جای استفاده از تریم چوبی، از تریم پلاستیکی مشکی‌رنگی استفاده کند که بهتر روی طراحی داخلی آن می‌نشیند.

درست مانند آئودی V8، این خودرو نیز از کابینی با دکمه‌های پرکاربرد تشکیل‌شده تنها با این تفاوت که نیازی به زدن عینک برای دیدن آن‌ها نیست.

استون مارتین لاگوندا

خودرویی که از سال 1976 تولیدش آغاز شد و تا سال 1990 نیز توانست درصحنه رقابت باقی بماند. لاگوندا خودرویی است که بیشتر عمر خود را در دهه 80 میلادی گذرانده و با کابین خود که در عین سادگی، کاربردهای زیادی داشت، عرضه شد.

برای راننده لاگوندا نیز استفاده از این دکمه‌های زیاد و درعین‌حال جذاب، می‌توانست کاری دشوار به‌حساب بیاید.

نیسان گلوریا

ژاپن، نام کشوری است که پیشتاز رونمایی از فن‌آوری‌های نوین در عرصه خودرویی بوده و هست. با بازگشت به سال 1987، هفتمین نسل از نیسان گلوریا، خودروی لوکس سدان، به صحنه رقابت آمد. خودرویی که ظاهر آ، شاخصه‌های جذابی را ارائه می‌داد و داخل کابین آن نیز بیشتر شبیه استریوهای موسیقی خانگی بود تا فضای داخلی یک خودرو.

فرمان گلوریا نیز به دلیل استفاده از دکمه، برای کنترل رادیو و صدا، یک فرمان خاص محسوب می‌شد. دکمه‌هایی که روی ارزان‌ترین خودروهای معمولی امروزی وجود دارند اما در آن زمان واقعاً چیز خاصی محسوب می‌شدند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا