مکمل بنزین
خبرداخلی

قیمت خودرو در بازار به کدام سو خواهد رفت؟

قیمت خودرو در بازار یکی از سوالات و ابهامات بزرگی است که این روزها در بحث بین اهالی بازار به وضوح قابل مشاهده است و هر کدام از فعالان بازار با توجه به شایعاتی که پیرامون این موضوع وجود دارد، نظر متفاوتی ارائه می‌کنند که عملا باعث سردرگمی خریداران و فروشندگان بازار شده است ولی آیا واقعا بازار به همین منوال پیش خواهد رفت؟ آیا سمت و سوی احتمالی بازار قابل پیش بینی نیست؟

به گزارش چرخان، خودروسازان که این روزها متهم ردیف اول گرانی‌های اخیر در بازار خودروهای داخلی هستند سعی در افزایش نرخ محصولاتشان به قیمت بازار بوده و با توجه اتفاقاتی که در مورد محصولات زامیاد شرکت سایپا و همچنین پژو 206 گروه خودروسازی ایران‌خودرو شاهد بودیم عملا این موضوع وارد فاز جدیدی شده است که نشان دهنده عزم خودروسازان برای افزایش قیمت یکباره با درصد بالاست.

قیمت خودرواین موضوع از آنجایی اهمیت دارد که سابقه خودروسازان در بحث افزایش قیمت نشان می‌دهد که آنها قبلا از روش افزایش قیمت اندک اندک برای رساندن قیمت به عدد مد نظر استفاده می‌کردند ولی حالا با کم کردن عرضه و باقی ماندن و حتی چند برابر شدن عظش تقاضا توانستند بازار را به قیمت حدودی مدنظرشان برسانند و حالا بدون آنکه بخواهند ظاهرسازی‌های معمول چند سال گذشته را تکرار کنند، به یکباره وارد قیمتی شدند که در سرانجام بازی‌های معمول به دنبال آن هستند!

البته ناگفته نماند که هزینه‌های تولید این شرکت‌ها به شدت بالا رفته و با توجه به ارزبری محصولات قدیمی حتی محصولی مانند پراید و سمند باعث شده تا در حال حاضر قیمت عرضه این شرکت‌ها به مثابه فروش با ضرر سنگین باشد ولی سوال اینجاست که چرا این شرکت‌ها قبل از این به دنبال کاهش وابستگی محصولات این چنینی خود به ارز نبودند؟

قیمت خودرو قیمت انواع خودروهای داخلی قیمت روز خودرواز سوی دیگر با توجه به سابقه‌ای که از شرکت‌ها سراغ داریم پس از دریافت قیمت مدنظری خود عملا وارد یک عرضه سنگین می‌شوند که نشان از غیر واقعی بودن اظهار نظرهای قبلیشان بوده است! بدین ترتیب در حال حاضر که بازار با یک عدم تعادل عرضه و تقاضا روبرو شده و این موضوع بر طبل گرانی‌ها کوبیده است، با یک عرضه سنگینی روبرو خواهد شد که البته طی چندماه رخ داده و عملا بازار را اشباع می‌کند!

اما از سوی دیگر یک بحثی نیز در میان است که خودروسازها دقیقا موضوع 5 درصد زیر قیمت بازار را به چه نحوی اجرایی خواهند کرد؟ کدام بازار و کدام منبع به عنوان منبع دریافت قیمت بازار خواهد بود و آیا خود خودروسازان در قیمت گذاری بازار دخیل نخواهند بود؟

با توجه به سابقه‌ای که از خودروسازان سراغ داریم آنها به راحتی با یک عدم تعادل در بحث عرضه و تقاضا می‌توانند بازار را متشنج کرده و قیمت‌ها را دست‌کاری کنند! همچنین قیمت گذاری 57 میلیون تومانی پژو 206 تیپ 2 نشان داد که بازار مد نظر ایران‌خودرو چیزی متفاوت از بازاری است که ما تصور می‌کنیم چرا که قیمت اعلامی حدود 4 درصد زیر قیمت بازار بود که نشان دهنده بالا بودن بازار مرجع ایران‌خودرو برای محصولاتش است!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اگر دولت قیمت خودرو را ازاد کنه باید حقوقها را هم 10 میلیون بکنه ببینه ایا میتونه ؟ اینطوری که نمیشه هر کاری بخوان بکنن صدای مردم بلند میشه اونهم بدجور

  2. الانم برای خودروها دیگه مشتری نیست،خیابونها همه تبدیل به پارکینگ شدن،سال دیگه با اشباع بازار روبرو میشیم و قیمتها خودبخود تعدیل میشن و خودروسازها باز مجبورن با طرحهای ویژه و لیزینک ماشینهاشونو بفروشن.به نظر من قیمت خودرو ابان دیگه پره و از این بالاتر نمیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا