مکمل بنزین
گوناگونخبر

آشنایی با یک خودروی چینی؛ زینورو 60H PHEV

این خودروساز چینی بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های برند نام آشنای برلیانس، فعالیت می‌کند. زینورو 60H PHEV نزدیک یکسال است که براساس پلتفرم بدنه بی‌ام‌و X1 Li معرفی شده و در بازار چین نیز در دسترس است. این شرکت که نتیجه سرمایه گذاری مشترک بی‌ام‌و و برلیانس است، سومین خودروی خود را با یک پلاگین هیبریدی روانه بازار کرده است.

60H از لحاظ ظاهری مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی را در خود جای داده که روح خودروهای بی‌ام‌و در آن دمیده شده است. از فرم بدنه که بگذریم چراغ‌های جلو و عقب، بسیار شبیه به بی‌ام‌و X1 طراحی شده و بیرون‌زدگی‌های بدنه نیز با مدل آلمانی چندان تفاوتی ندارد.

کابین نیز شبیه به خودروهای بی‌ام‌و است اما متریال داخلی هیچ تناسبی با خودروهای برند لوکس آلمانی ندارد. تمایل کنسول وسط به سمت راننده نشان از این دارد که زینورو، با هدف صادرات به بازارهای پر رونق اروپایی، این خودرو را ساخته است.

موتور هیبریدی شاسی‌بلند نه‌چندان معروف چینی، شامل یک موتور 1.5 لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ با 136 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور و یک موتور الکتریکی با 95 اسب بخاری و 165 نیوتن متری می‌شود. خروجی در حالت ترکیبی 231 اسب بخار قدرت و 385 نیوتن متر  گشتاور است. تمام قدرت این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود که از این لحاظ می‌توان شاسی‌بلند چینی را یک خودروی قدرتمند و کامل دانست.

اما شاید دوست داشته باشید راجع به مصرف سوخت این خودرو بدانید. 60H در هر صد کیلومتر تنها ۱.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند و می‌تواند ۶۳۰ کیلومتر را با توجه به ظرفیت باک خود طی کند و در حالت تمام الکتریکی نیز، این مسافت به ۶۰ کیلومتر می‌رسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۷.۶ ثانیه‌ای، نشان از شرایط خوب این خودرو دارد. قیمت این خودروی چینی 349,000 یوآن تعیین شده و بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای بی‌ام‌و، برای داشتن یک ایکس ۱ با قیمت کمتر به سراغ 60H رفته‌اند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا