مکمل بنزین
خبر

نیسان جوک، در دنیا به‌اندازه ایران محبوب نیست

نیسان جوک زمانی که به‌دنیا معرفی شد، نظرات متفاوتی را به‌خود جلب کرد و عده‌ای آن را یک سنت شکنی از سوی نیسان می‌دانستند ولی محبوبیت آن رفته رفته کاهش یافت. دلیل کاهش محبوبیت این خودرو در جهان کراس‌اوورهای سایز کوچک جدید مانند تویوتاC-HR، هیوندایی Kona، مزدا CX-3 هستند که با هدف رقابت و تصاحب بازار جوک عرضه شدند و به نظر موفق می‌آیند.

نیسان جوک در حدود یک دهه، توانست 1.5 میلیون دستگاه در دنیا فروش داشته باشد. هرچند که Juke هرگز در استرالیا محبوب نشد اما در سال 2013 همزمان با ورود به بازار پر رونق این کشور، حدود 10،000 دستگاه در ۵ سال فروش داشت که رقم متوسطی است. ما اینبار یک دستگاه نیسان جوک ۲۰۱۸ را با قیمت 37،790 دلار استرالیا، مورد هدف قرار دادیم.

موتور بکار رفته در این خودرو شباهت زیادی با Clio RS دارد. جوک با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 160 کیلو وات حدود ۲۱۴ اسب بخار (در 6000 دور در دقیقه) و 280Nm گشتاور (بین 3600 و 4800 دور در دقیقه) گزینه قدرتمند مناسبی مpسوب می‌شود. این مدل که برای تست انتخاب شده با گیربکس شش سرعته دستی روانه بازار شده که نسبت تعویض‌دنده مناسبی دارد.

تا همینجا کاملا مشخص است که می‌توان گزینه مناسب‌تری را با قیمت کمتر یافت اما باز هم جلو می‌رویم تا با این جوک بیشتر آشنا شویم. گشتاور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، هر چند سعی شده تا با دیفرانسیل لغزش محدود کمی شرایط بهبود یابد.

تمام مشخصات خروجی نشان می‌دهد که این پیشرانه توربو کم قدرت است و تا زمانی که دور موتور خط قرمز را لمس نکن، توربو وارد مدار نمی‌شود. خبر بد دیگر این است که بدون توجه به حالات رانندگی، صدای موتور همیشه تند و تیز است. اما شاید بدترین بخش برای این کراس‌اوور فضای سرنشینان باشد. مردم معمولا شاسی‌بلندهای سایز کوچک را برای بدست آوردن چیزی بیش از هاچبک‌ها خریداری می‌کنند اما جوک فضای زیادی ندارد و شاید بتوان آن را هاچبک دانست.

نیسان اعلام کرده برای موتور این خودرو باید از سوخت گران‌قیمت 98 RON استفاده کرد و جوک در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند. بنظر می‌رسد استرالیایی‌ها ضعف‌های این خودرو را دیده‌اند و همین باعث استقبال کم آنها از جوک شده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا