مکمل بنزین
بررسی

ویژگی زانتیا و معایب و مزایای آن با گرانی‌های اخیر!

گرانی‌های اخیر در قیمت خودروهای داخلی و خارجی باعث شده تا بسیاری از مردم برای خرید خودروی با کیفیت به سراغ مدل‌هایی بروند که سال‌هاست از تولید آنها می‌گذرد و عملا جزو خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند که البته به مراتب از خودروهای صفر فعلی بهتر هستند. خودروی زانتیا یکی از این خودروهاست که حالا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته که در این مطلب به بررسی قیمت زانتیا و ارزش خرید آن پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید این خودرو بخوانید.

تولید زانتیا تا سال 89 ادامه داشت و سایپاسیتروئن مسئول تولید این خودرو بود که به عنوان یک خودروی خانگی به مشتریان ایرانی عرضه میشد. نکته جالب در مورد توقف تولید این خودرو قصد سایپا برای تولید زانتیا 2 بود که عملا شکست خورد و عملیاتی نشد!

زانتیا در ایران با دو پیشرانه 1.8 لیتری و 2 لیتری به بازار عرضه شد ولی خودروی با پیشرانه 2 لیتری به دلیل مصرف کمتر و قدرت بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و بسیاری از مدل‌های موجود در بازار نیز از این نوع است. البته این خودرو می‌توانست دوام بیشتری در ایران داشته باشد و همانند پژو 405 که مدل‌های بسیار زیادی از آن تولید شده و در حال تولید است به تولید برسد و در بحبوحه فعلی نبود خودروهای با کیفیت گزینه خوبی برای مردم باشد.

زانتیایکی از مشکلاتی که صاحبان این خودروها با توقف تولید این خودرو پیدا کردند مساله دسترسی به قطعات یدکی آن بود که عملا باعث گرانی و کمیابی شد. اما برخلاف تصور بسیاری از مردم در مورد امنیت این خودرو، اما دلیل اصلی توقف آن بحث‌هایی بود که بر ایمنی این خودرو وجود داشت و با فشارهای ارگان‌های ذیصلاح از خط تولید سایپاسیتروئن خارج شد. به همین دلیل اول از همه بدانید که برای خرید زانتیا باید حواستان به رانندگی باشد و از سواری تند و تیز و نرم این خودرو برای کارهای خطرناک استفاده نکنید چرا که احتمالا اتفاقات بدی در انتظارتان خواهد بود!

زانتیا چه معایب و مزایایی دارد؟

قطعا شما هم در مورد شتاب این خودرو شنیده‌اید و تعاریف زیادی از آن به گوشتان رسیده است که قطعا شتاب صفر تا صد 11 ثانیه‌ای این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای وطنی بسیار وسوسه انگیز است. از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای این خودرو سواری نرم، فرمان‌پذیری مثال زدنی، تعلیق خاص، تعادل و چسبندگی خوب سرپیچ‌ها است که از جمله دلایل جذابیت این خودرو برای خریدارانش است.

بیشترین جذابیت و شاید برای بسیاری از مردم تمام جذابیت این خودرو در سواری نرم آن خلاصه می‌شود و تعلیق بی نظیر این خودرو در مواقع موردنیاز چیزی نیست که در بسیاری از خودروهای وطنی قابل مشاهده باشد. البته زانتیا تا زمانی که یک خودروی بدون تصادف و بدون مشکل باشد به یک خودروی ایده‌آل و رویایی توصیف می‌شود ولی اگر دچار تصادف بشود و یا اینکه مشکل حادی در عملکرد آن پیش بیاید قطعا دیگر در این خودرو کیفیت سابق را مشاهده نخواهید کرد و باید به فکر فروش آن باشید! البته زانتیا فضای کافی برای سرنشینان و بار دارد که از نقاط قوت آن برای مسافرت‌های خانوادگی محسوب می‌گردد.

زانتیااگر بخواهیم معایبی که معمولا توسط اکثر صاحبان این خودروها بازگو می‌شود بشماریم، می‌توانیم به استهلاک زیاد، فراوانی قطعات تقلبی در بازار، مصرف سوخت بالا ، بدنه نازک، کابین ساده و کسل کننده، ظاهر قدیمی، ایمنی بسیار پایین، ستون و سقف ضعیف، قطعات گران‌قیمت و کمیاب، سر و صدای زیاد داخل کابین  اشاره کنیم.

اگر از حامیان سرخست زانتیا هستید و هنوز معایب گفته شده را قبول ندارید باید شما را به بررسی‌های موسسه یورو انکپ ارجاع دهیم که در عین ناباوری تنها 1.5 ستاره از 5 ستاره کیفی این موسسه را کسب کرد و این یک نمره بسیار بد برای یک خودروی این چنینی و تولید شرکت بزرگی مانند سیتروئن است.

 

نقادانه: 5 دلیل برای آنکه زانتیا نخریم!

اگر بخواهیم نظر صادقانه‌ای در مورد زانتیا بگوییم این است که شما اگر خوش شانس باشید و سالم‌ترین زانتیای موجود در بازار را بخرید بازهم چیزی در حدود 5 میلیون تومان باید تعویض قطعات مصرفی هزینه کنید تا یک خودروی سالم و مطمئن با سواری خوب در اختیار داشته باشید چه برسد به خودروهایی که سالم نیستند و یا نسبت به آن شک داشته باشید که در این صورت عملا باید حساب خرج‌های سنگین‌تری را داشته باشید!

زانتیابا چه مقدار پول می‌توان زانتیا خرید؟

همان‌طور که بالاتر گفتیم آخرین مدل تولیدی این خودرو مربوط به سال 89 بوده که اگر حساب مصرف خانگی این خودرو را با نهایتا کارکرد سالی 20 هزار کیلومتر در نظر بگیریم کمترین کارکرد خودروهای زانتیا بایستی چیزی در حدود 160 هزار کیلومتر باشد که نهایتا این عدد تا 130 هزار کیلومتر نیز قابل تقلیل خواهد بود ولی پیدا کردنش کار آسانی نیست!

در حال حاضر مدل 89 این خودرو با کارکرد 180 هزار کیلومتر چیزی در حدود 80 تا 90 میلیون تومان آگهی شده است که بسته به لاستیک و بیمه و …. این رقم متفاوت است. در یکی دیگر از آگهی‌های مجود مدل 2000 این خودرو با سال ساخت 82 و 350 هزار کیلومتر کارکرد!!! 30 میلیون تومان قیمت گذاری شده است که البته صرفا و صرفا به عاشقان شش آتیشه زانتیا پیشنهاد خریدش داده می‌شود چرا که ماشین شدن این مدل‌ها هزینه و وقت زیادی نیاز دارد!

نظر شما چیست؟ آیا زانتیا با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو گزینه خوبی برای خرید هست؟

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫32 دیدگاه ها

  1. زانتیا یکی از ماشینای شاخ زمان خودش بودماشین بسیار نرم و راحتی هست سواری عالی رو داشت شتاب صفر تا صد رو تو ۹/۶ثانیه پرمیکنه و حتی روی کاغذم ۱۰/۳ که به اشتباه نو شته بودین ۱۱ و تو شتاب گیری از خیلی ماشینای چینی و داخلی رو جیب میکنه هندلینگ وتعادل بینظیری داره قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم تعلیق خاصش واقعا عالی صد شرف داره به چینی صفر و لگن های داخلی

    1. سیستم تعلیق و نرمی درست ولی دقیقا طبق نظر نویسنده مقاله متن مثل ی اسباب بازی تا نو هست خوبه و فوری سیستمش بهم میریزه لگن میشه مخصوصا چرخ عقب سمت راننده انحنا پیدا میکنه درد افرادی که ماشین رو نشانه پز دادن میدونن نه رانندگی تو جاده میخوره اسباب بازی مزخرفیه

  2. خودروی خوبی بود ، هندلینگ عالی ، راحتی بسیار خوب ، شتاب بی نظیر (نسبت به رقبا) ، داشتن اصالت برند (چیزی که این روزا اصلا دیده نمیشه) و …. حیف که عوام فریبی و سود جویی شرکت های خودرو سازی ایرانی همیشه روی این صنعت رو سیاه کرده .
    اسفناک تر از این حمایت دولت از این دزدان سر گردنه است !!! البته که شرکتی مثل سایپا شرکت هولدینگ ست ، پس ناگفته اش پیداست ………..

      1. داداش زانتیا. رو با چه ز ای مینویسن من بلد نیستم بیا یادم بده

  3. بهترین خاطرات رانندگی و سفرای طولانی رو با زانی تجربه کردم..
    الان بعنوان ماشین ذخیره ازش استفاده میکنم,,در مورد اسطحلاک و لوازم یدکی باید بگم اصلی بخری چند سال کار میکنه…
    روهم رفته ی شیر پیر بهتر از ی شغالِ ب ظاهر جوونه✌

    1. عاشق رخ وچراغ هاوجلوداشبوردواون آرمشم ولی پولشوندارم بخرن

  4. اول میگید سواری نرم و راحت بعد میفرمایید صدای کابین زیاد!!!!!! آخر ما نفهمیدیم سواری نرم و راحت چیه!!!!!؟؟

  5. سلام دوستان من ۱۰ سال هست که زانتیای مدل ۸۲ دارم .توانمندی ها و سواری نرم و شتاب بالای این ماشین بی نظیر است.باور کنید هنوز که هنوزه سلطان جاده هاست…حتما”برای خرید پیشنهاد میدم مخصوصا مدل ۸۲ تا ۸۶ البته بهترین مدلش ۸۶ است.

  6. سلام
    من مدل ۸۵ وsx2000 رو دارم از سواریش هم راضی ام
    مگه قطعات خودروهای دیگه خیلی ارزون و اصلیه که از قطعات زانتیا بشه ایراد گرفت!!

  7. عجب نقد چرت و بیهوده ای جناب نویسنده!!!! یا شما در ایران زندگی نمیکنید و یا خبر از سایر خودروهای ایرانی ندارید؟!!! مگه بقیه ی خودرو ها ی ایرانی ایمن هستن؟به خدا هرکدوم از این خودروهای ایرانی برن از موسسه های ایمنی ستاره بگیرن نمیتونن ۱ ستاره هم بگیرن. آخه سر و صدای داخل کااابین!! مگه میشه زانتیا صدا بده داخل کابین؟!!! زانتیا از لحاظ سواری و نرمی رقابت میکنه با ماشینای ۲۰۰ میلیونی. تنها عیبش فقط طراحی داخلیشه اونم بد نیست فقط ساده است که اونم قشنگی خاص خودشو داره

  8. سلام چ ماشینی تو این اوضا پیشنهاد میدین نظرم زانتیاس ولی میگن قطعاتش کمیاب و سوختش بالا کسی ک چند ساله زانتیا داشته ی نظری بفرمایید ب راهنمایی با تجربه ها نیاز دارم

    1. من از ۸۸ تا الان زانتیا دارم صفر خریدمش . میگن صدای موتور خیلی توی کابین میاد که اینقدم که میگن نیست . حتی نصف صدای موتور پارس ۱۸۰۰ هم نیست. یا اینکه میگن بدنه اش نازکه نمیدونم از سمند و پژو و پراید نازکتره!!!!!! من متوجه شدم یکی توی یه سایت یه چیزی مینویسه بقیه هم همون مطالب رو باز نویس و نشر میدن. زانتیا طراحیش امروزی نیست و واسه تقریبا ۳ دهه پیشه ولی با تموم این حرفها از پارس و سمند و ۴۰۵ بهتر و جذابتره مصرف سوختشم نسبت به حجم موتورش بدک نیست . قدرت مانورش واقعا عالیه تکی های صندلی عقب کاملا میخوابه و هم سطح کف صندوق میشه و اگه قدی برابر با ۱۸۵ داشته باشید به صورت حالت ضربدر میتونید دراز بکشید وبه راحتی بخوابید مثلا در مسافرت. برخلاف سپر های ماشین های دیگه زانتیا سپر هاش چند تیکه اس و پوسته سپر هاشم چند تیکه و قابل تعویض هستن . خب قدرت و سرعتشم همه میدونن و دیگه نیازی نیست در موردش چیزی بگم اما چندتا عیب داره اولی اینکه دید عقب موقع پارک خیلی محدوده که من با سنسور و دوربین و یک مانیتور حلش کردم. دنده چهار و پنجش هم یه ریزه ناله زوزه داره که باید خیلی حساس باشی که متوجه اش بشی وگر نه چندان مهم نیست . اما موقع دستمزد تعویض روغن و سرویس چون زانتیاست سوبله چوبله میگیرن که اونم واسه تعمیر یا سرویس باید ببری یه کارگاه که منصف باشه . قطعاتش رو اگه از مرکزش نگیری نه تنها گرون میخری بلکه اصلیش یا درجه یکش رو بهتون نمیدن. البته الان قطعه ای بنام اصلی وجود نداره . اما اگه از مراکز فروش قطعه رو تهیه کنید به سبب اینکه تنوع جنس و قیمت وجود داره کمتر سر آدم کلاه میره. در کل من از ۲۰ به زانتیا ۱۹ میدم. غیر از زانتیا یه پاژن استیشن دارم که چند وقت پیش دیدم مطالبی نادرست در مورد عملکرد این ماشین نوشته بودن که سرتا سرش اشتباه و نادرست بود به طور مثال نوشته شده بود در موقع حرکت چرخ های عقب میچرخند و وقتی توی دنده کمکی بزنی چرخ های جلو هم درگیر میشن . این مطالب رو کسی نوشته بود که ادعا میکرد پاژن داره و عکس چند تا پاژن رو هم گذاشته بود اما کاملا اشتباست در موقع حرکت به صورت استاندارد چرخ های جلو میچرخن و با دنده کمکی نیرو به چرخ های عقب منتقل میشه. نشون میده این عزیزان این خودرو ها رو نداشتن و حتی مورد آزمایش هم قرار ندادن تا بفهمن آیا مطالبی رو که هر سایتی میزاره درسته یا نادرست. موفق و پیروز باشید.

  9. سلام بنده یه خانوم هستم ۲۴ساله ۴ساله که یه زانتیا ۲۰۰۰خریدم واقعا از شتباش رازی هستم البته این نکته رو بگم افرادی که تازه راننده میشن در ابتدا با پوزه بلند زانتیا مقداری اذیت میشن اما حل میشه به شدددددددت سر پیچ با سرعت بالا کنترل داره من با جک کورس گذاشتم خوردش تنها ماشینی که بعد از بنز و بی ام و حریفش میشه ماکسیماس اما یه موردم که باید مد نظر دوستان باشه اگر که مثل من عشق زانتیا باشید این رو به جون میخرید که برید مسافرت وهیچ تعمیرگاهی جز تعمیرگاه مخصوص خودش نمیتونه تعمیرش کنه

  10. نوکش شبیه نوک کلاغ و اولین تصادف مساوی با اوراق شدن کلی ماشین چرخ ها و محور عقب هم بعد از مدتی مثل پاهای پیرمردها از هم فاصله میگیره پرانتزی میشه اسباب بازی برای افرادی که دانشی از خودرو و طراحی خودرو ندارند نمیدونم اینهمه جو دادن به یک ماشین منسوخ یک کشور اروپایی برای چیه در کشور تاریکی مث ایران نبودن تنوع بنظرم طبیعیه

    1. آقا پژمان حالا خودت چی سوار میشی که زانتیا رو نمی پسندی؟ میدونی رتبه ی ایمنی پرایدوسمندو۴۰۵ودیگر آشغالای چینی ….چنده؟؟

  11. سلام.من واقعا عاشق زانتیا هستم.ماشینای دیگه هم خرجشون کمتر از زانتیا نیست ولی واقعا ماشین خوبیه هرکسی پول داشت ونخرید ضرر کرده.عیبش فقط طراحی ساده داخل کابیینش هست ولی مثل یک موشکه.عکسشوبرین نگاکنین حالشو ببرین

  12. زانتیا ماشین خوبی بودی اما حیف که خط تولیدت زود متوقف شد.کاش ادامه داشت کدام ماشینه که شتاب تورو داشته باشه

  13. هزینه نگهداری بسبار بالاست سیستم فرمان ترمز و کمک فنر ها و تعادل خودرو فقط بر عهده پمپ هیدرولیک هست که بادر اومدن صدای معروف قر تیک زانتیا پمپ هیدرولیک دیر یازود میترکه و شمارو حتما تو جاده میزاره سرسیلندر بسیار حساس به سوپاپ زدن داره و گیت و سیت و هزار چیز دیگه هست که سوپاپ رو ول میکنه و صاحب ماشین رو بیچاره. مصرفش صدی یازده هست و هرکی میگه کم مصرفه الکی میگه شتاب اولیه به نسبت 206 و سورن توربو یا آریزو 5 نداره و تو شهر راحت جامیمونه لوازمش تو هیچ شهرستانی گیر نمیاد و اگر ایراد فنی در تنظیم ارتفاع پیدا کنید عمرا نتونی ماشین رو مثل روز اولش درست کنید قیمت لوازمش با ماشینهای روز ایرانی و چینی مثل دنا پلاس و یا تیگو 5 راحت برابره لوازم بدنه و داشبوردی اصل رو هیچ وقت حتی در تهران به راحتی گیر نمیاری و تو اولین تصادف صافکار ایرانی حسابی ازت پول میگیره و موقع تعمیر خرده ریز های نایاب زانتیا رو گم میکنه که باید قید پیدا کردنش رو بزنی در سال 99 هیچ زانتیایی رو نمیتونی تو لاین سبقت یا با سرعت بالای 140 تو جاده های ایران ببینی . بنظر من خرید این خودرو در حال حاضر اشتباه و فروش اون کلا حماقت محظ هست من 5 ساله زانتیا داشتم و بعد از فروش زانتیام تا یک سال ماشین دیگه ای رو نتونستم سوار بشم والان هم در حال ترک اعتیادم به زانتیا هست

  14. دوستان کسی زانتیا تر تمیز برا فروش سراغ داشت خبر بده

  15. سلام
    زانتیا هرچی باشه یه چرخش به خدا میرزه به پژوو…

  16. من بین مزدا 3 و زانتیا قطعا زانتیا رو انتخاب میکنم . به نظرم زانتیا ماشین هستش که یک عمر برای آدم ماشینه برعکس ماشین های الان مثل 206 و 207 که فقط 2 سال بیشتر نمیتونی باهاش گاز بدی بعد مجبوری بفروشیش

  17. سلام درود دوستان کسی زانتیا تمیزو سالم داره خبر بده ممنون ازشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا