مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی جی ام سی S350؛ JMC در جاده‌های ایران!

با توقف واردات خودرو خارجی، هنوز راه برای ورود محصولات چینی باز است و خبرهایی مبنی بر تولید محصولات چینی جدید در ایران و عرضه آن منتشر می‌شود که نشان می‌دهد بازار آینده خودرو کشور بصورت کامل به انحصار چینی‌ها در خواهد آمد و ممکن است همان بلایی که پژو و رنو فرانسه بر سر کشور آوردند، روزی این چینی‌ها همان بازی را در پیش بگیرند و در جایی که نیاز صد در صدی به آنها وجود دارد، میدان را ترک کنند و ما بمانیم و یک مخروبه، با نام خودروسازی ایران! خب، حقیقت این است که در حال حاضر تفکر مدیران ما اینگونه است و امروز را به فردا ترجیح می‌دهند.

بعد از انتشار اخبار تولید خودروهای بیسو و بایک در ایران، حال ریگان خودرو همانطور که از قبل وعده داده بود، روند مونتاژ و تولید خودروی JMC S350 را جدی‌تر دنبال می‌کند، محصولی که ممکن است در بین چینی‌ها، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. JMC بعنوان زیرمجموعه خودروسازی نه‌چندان محبوب و معروف جیانگ لینگ محصولات خود را روانه بازار می‌کند. JMC فعالیت رسمی خود را با معرفی یک شاسی‌بلند در سال ۲۰۱۰ آغاز نمود که S350 نام داشت. در سال ۲۰۱۷ نسخه جدید این شاسی‌بلند از سوی JMC عرضه شد که ریگان خودرو قصد دارد این مدل را در کشور عرضه کند. امروز با بررسی این چینی تازه از راه رسیده با شما هستیم، با سایت چرخان، همراه باشید…

طراحی خارجی

به‌دلیل همکاری شرکت جیانگ لینگ با فورد آمریکا، ۳۵۰ بر اساس پلتفرم فورد اورست طراحی شده و بر خلاف سایر خودروهای چینی، JMC تمام تلاش خود را بکار گرفته تا این خودرو کپی‌برداری از روی دست سایر برندها نباشد. نمای جلو با جلوپنجره باریک و ورودی هوای بزرگ در سپر، سبک خوبی از طراحی را همانند خودروهایی مانند جک اس ۵ و یا نمونه قدیمی خودروهای ام‌جی نشان می‌دهد. چراغ‌های بزرگ و اخم گونه، یک چهره تهاجمی را پایه‌گذاری کرده‌اند که با خطوط ضخیم بدنه بخصوص در بخش سپر، تکمیل شده است. در نمای جلویی می‌توان امتیاز قابل قبولی به این خودرو داد اما فرم بدنه کم عرض در ۳۵۰ کمی از لحاظ ظاهری تاثیر منفی داشته است.

خطوط ضخیم تا حدودی در بخش جانبی نیز حفظ شده‌اند اما برخی از این خطوط سر در گم و اغراق آمیز بنظر می‌رسند. سایز کوچک چرخ‌ها مهمترین ضعف نمای جانبی خواهد بود و جی‌ام‌سی ترجیح داده از بخش‌های پلاستیکی در اطراف چرخ‌ها استفاده نکند. در نمای عقب چراغهای بیضی شکل ساده با نوار کرومی که آنها را به یکدیگر متصل کرده، صحنه‌‌ای نه‌چندان جذاب مانند خودروهای بی‌وای‌دی اس ۶ و یا همان فورد اورست را ایجاد کرده است. از لحاظ ابعادی ۳۵۰ در طول 4798 میلی‌متر و در عرض 1895 میلی‌متر، ابعاد دارد و ۱۸۵۵ کیلوگرم وزن هم نشان می‌دهد در صورتی که پیشرانه قدرتمندی بر روی آن نصب باشد، می‌توان به آن امیدوار بود.

کابین

کابین همانند سایر محصولات چینی، ظاهری متداول دارد و سعی نشده با عناصر مدرن، سبک جدیدی در آن پیاده‌سازی شود. S350 از کابین هدفمندی بهره می‌برد که متریال داخلی کیفیت متوسط دارند و خطوط تیز و قسمت‌های حجیم، هم راستا با نمای بیرونی خودرو شکل گرفته‌اند. قرارگیری صفحه‌نمایش سرگرمی در یک 8 ضلعی بخش جذاب دیگری در کابین این محصول است. راحتی کابین و صندلی‌ها را می‌توان خوب قلمداد کرد اما این به‌معنای برابری S350 با خودروهای کره‌ای نیست و حتی از برخی رقبای چینی دیگر خود نیز ضعیف‌تر خواهد بود.

پیشرانه

بخش جذاب و دوست‌داشتنی این خودرو را می‌توان در پیشرانه دید. بر خلاف سایر برندهای چینی که از موتورهای میتسوبیشی برای خودروهای خود بهره می‌گیرند. جی‌ام‌سی به سراغ فورد آمریکا رفته و موتور 2.0 لیتری این برند را با نام ECO BOOST GTDI در این خودرو بکار گرفته البته تنها در چند سایت خارجی به این موضوع پرداخته شده. این موتور قدرتمند توان تولید 202 اسب بخار و 325 نیوتن متر گشتاور را را دارد و یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخته کمپانی ZF وظیفه انتقال قدرت را برعهده خواهد داشت. هنوز مشخص نیست S350 در مدل تک دیفرانسیل عرضه می‌شود و یا دو دیفرانسیل اما بی‌شک عرضه این خودرو با موتور چهارچرخ متحرک، ارزش آن را بیش از بیش بالا می‌برد.

تجهیزات و ایمنی

ما تمام سایت‌های خارجی را بررسی کردیم تا نتایج تست ایمنی موسسه استاندارد چین را بر روی این خودرو بیابیم اما تلاش ما بی‌نتیجه ماند. از لحاظ ایمنی بنظر می‌رسد S350 با تجهیزاتی نظیر سیستم ترمز ABS+EBD،ESP،سیستم TCS کنترل کشش، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم های پایداری در سراشیبی،سیستم ترمز کمکی، 6 کیسه هوا ۱۰ نقطه، شرایط خوبی داشته باشد. از دیگر تجهیزات رفاهی اس۳۵۰ نیز می‌توان به اتولایت، پاور ویندوز، آینه‌های برقی تاشو، ترمز کمکی، ورود بدون کلید، فرمان چرم، خروجی 12 ولت در قسمت بار، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، ، نشان‌گر باد لاستیک، فیلتر تصفیه هوا، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صفحه نمایش 8 اینچی، حالات مختلف رانندگی و … اشاره کرد.

کلام آخر

با توجه به شرایط و قیمت‌گذاری‌های اخیر، احتمالا جی ام سی S350 با قیمتی بین ۲۵۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. با این تفاسیر قشر کارمند جامعه احتمالا نتواند به این خودرو دست یابد و پولدارهای کشور، باید به خرید این خودروهای چینی فکر کنند. در خصوص قیمت خودرو در ایران بارها صحبت شده و دیگر باید به این شرایط و قیمت‌ها عادت کنیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا