مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هر آن‌چیزی که از تعویض پلاک خودرو باید بدانید

تعویض پلاک خودرو یکی از کارهایی است که همه خریداران و فروشندگان خودرو با آن سروکار داشته و بعضی از افراد که برای اولین بار به سراغ این کار می‌روند و با روند آن آشنایی ندارند با کندی‌هایی روبرو می‌شوند که البته با یک آموزش ساده این مشکل حل شدنی است.

تعویض پلاک خودرو تقریبا آخرین مرحله قانونی انتقال مالکیت خودرو است که البته این کلمه تقریبا به دلیل رویه ایست که معمولا معامله‌گران ایرانی به آن عادت دارند و مرحله مربوط به نقل و انتقال مالکیت در دفاتر اسناد رسمی است که پلیس بارها نسبت به الزامی نبودن آن اطلاعیه صادر کرده است ولی خلا قانونی موجود در این باره و البته مصوبه اخیر مجلس باعث شده تا مردم اجبارا هزینه‌های این نقل و انتقال را بپردازند.

به هر ترتیب در این مقاله اطلاعات کاملی از مراحل مختلف تعویض پلاک خودرو را تقدیم نگاهتان خواهیم کرد که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد. در این مطلب به مدارک لازم و اقدامات مقتضی برای این مهم گفته می‌شود و به مهم‌ترین ابهامات در این زمینه پاسخ داده می‌شود.

تعویض پلاک خودرواولین مرحله: مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو

بدیهی است که برای شروع این فرایند باید به یک مرکز تعویض پلاک معتبر مراجعه کنید. البته این بدین معنی نیست که مراکز تعویض پلاک غیر معتبری هم داریم ولی ابتدا از طریق منابع اینترنتی آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو را در بیاورید و سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که معمولا مراجعه کمتری به آن وجود دارد. به طور مثال در شهر تهران مراکز میثم و چیتگر از عملکرد بهتر و روان‌تری برخوردار هستند. پس از ورود به این مراکز یک برگه نوبت دریافت خواهیم کرد و به پارکینگ مرکز ارجاع داده می‌شوید.

دومین مرحله: مدارک لازم را تحویل متصدی بدهید

در دومین مرحله از مراحل این کار، مراجعه به ساختمان اداری کاری است که پس از دریافت نوبت انجام خواهید داد. پس از فراخوانی نوبتتان می‌توانید مراحل را با تحویل مدارک به متصدی شروع کنید. متصدی ریز مدارک و کارهایی که شما انجام خواهید داد به شما خواهد گفت. توجه داشته باشید که برای اعلام سکونت در تهران نیاز به قولنامه معتبر هولوگرام دار دارید و بایستی قبوض مصرفی خود را به همراه داشته باشید. همچنین برای دیگر شهرها نیز این مدارک الزامی است ولی سخت گیری‌های کمتری در مورد آنها اعمال می‌شود چرا که به دلیل اتمام پی در پی شماره پلاک‌های تهران، سخت گیری‌ها بسیار بالا رفته است.

تعویض پلاک خودروسومین مرحله: پلاک ماشین اصطلاحا فک می‌شود!

در سومین مرحله از مراحل تعویض پلاک خودرو فک پلاک خودرو صورت می‌گیرد. شما در صورتی که صاحب قبلی ماشین همراهتان باشد با حضور همدیگر بایستی مراحل انتقال برگه سبز و سایر مراحل را انجام دهید و در صورتی که از فروشنده وکالت نامه دارید می‌توانید مراحل را راسا انجام دهید. پس از دریافت مدرک فک پلاک به محل مشخص شده برای فک مراجعه می‌کنید و پلاک را دریافت می‌کنید.

چهارمین مرحله: تحویل پلاک و بازرسی ماشین

در چهارمین مرحله بایستی ماشین خود را به کارشناس خبره مشخص شده در مرکز نشان دهید که وضعیت شاسی و هم‌خوانی شماره شاسی با قرارداد را چک می‌کند. پس از مهر زدن این کارشناس می‌توانید پلاک را به انبار تحویل دهید.

 

پنجمین مرحله: تعویض پلاک معطلتان می‌کند!

اگر اقدام به دریافت پلاک جدید کنید که حدود یکساعت باید منتظر دریافت پلاک باشید ولی اگر پلاک قدیمی داشته باشید و در 6 ماهه گذشته فک و قیچی شده باشد باید زمان انتظارتان را بیشتر نمایید چرا که باید پلاک قدیمی شما استفاده شود. البته این مدت زمان به شدت به شلوغی مرکز و سرعت عمل کارکنان مرکز بستگی دارد و به همین معمولا توصیه می‌شود به مراکز شناخته شده مراجعه کنید که در تهران معمولا مرکز چیتگر را پیشنهاد می‌کنند.

دقت فرمایید، اگر در چند ماه گذشته تعویض پلاک داشته اید، برای تعویض پلاک جدید به همان مرکز پیشین مراجعه نمایید!

ششمین مرحله: نصب پلاک خودرو

ششمین مرحله که تقریبا کار شما را در مراکز تعویض پلاک خودرو تمام می‌کند مربوط به دریافت پلاک جدید است که این نشان دهنده طی شدن موفقیت آمیز مراحل قبلی است. با برگه ورود به پارکینگ و پلاک‌هایتان به محل مشخص شده برای نصب پلاک که معمولا نزدیک به درب خروجی است مراجعه می‌کنید و یک مامور با دریافت پلاک‌هایتان (پلاک عقب و جلو) نصب آنها را انجام می‌دهد که به هیچ وجه وجهی به او نخواهید پرداخت.

تعویض پلاک خودروچه نکاتی را در تعویض پلاک خودرو باید بدانید؟

  • اولین نکته که معمولا این‌کاره‌های معامله خودرو به خوبی از آن خبر دارند این است که داشتن کارت بانکی شتابی بسیار در تسریع امور موثر است! البته جدیدا که بعضی از کارها را صرفا با کارت بانکی انجام می‌دهند ولی در کل سعی کنید کارت بانکی با موجودی کافی در جیبتان باشد!
  • برای تسریع در کارهایتان سعی کنید از دفاتر اسناد رسمی موجود در مراکز تعویض پلاک استفاده کنید چرا که یافتن این دفاتر در سطح شهر کمی سخت است. معمولا تخفیفاتی نیز از سوی دفاتر موجود در مراکز به مشتریان داده می‌شود که البته در دستمزدهاست!
  • شما باید بدانید که تعویض پلاک کاری ضروری است. اولا جرائم صاحب پلاک قبلی متعلق به شما نیست و اگر با پلاک وی تردد کنید عملا در حال حمل جرائم او هستید!
  • با تعویض پلاک عملا دسترسی به همه اطلاعاتتان را به صورت درست و کامل در اختیار پلیس می‌گذارید و با انجام این کار عملا خودرو را به صورت قانونی از آن خود می‌کنید.
  • در این مراکز به هیچ وجه به بعضی از افراد که مدعی اقدامات عجیب مانند تسریع در عملکرد یا فروش پلاک‌های رند هستند توجه نکنید! اگر به دنبال پلاک رند هستید از خود متصدی بخواهید راهنماییتان کند.
  • تخصیص پلاک زوج یا فرد کاملا شانسی است! برای آن هزینه نکنید!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا