مکمل بنزین
خبرداخلی

خودروهای خارجی دپو شده در گمرک کماکان در انتظار تصمیم گیری مسئولین!

بازار خودروهای خارجی به دلیل کمبود عرضه و عدم امکان واردات خودروهای جدید دچار تلاطم شده و در عین حال که خریدار جدی برای این محصولات وجود ندارد اما فروشندگان از قیمت اعلامی خود پایین نمی‌آیند که این عدم تعادل عرضه و تقاضا منجر به گرانی در سایر بازارها شده است. یکی از دلایل این اتفاق خودروهای خارجی دپو شده در گمرک است که طبق اعلام مسئولین چیزی در حدود 14 هزار دستگاه است که بعضا ماه‌هاست در انبار گمرک باقی مانده‌اند!

به گزارش چرخان، وضعیت بازار خودروهای خارجی به قدری بهم ریخته است که اولا شرکت‌های واردکننده را دچار مشکلات زیادی نموده است و تعدیل نیرو و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله اتفاقاتی است که این ممنوعیت و بلاتکلیفی منجر به آن شده است.

تعرفه واردات خودروهای خارجی واردات خودرومصوبه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی که در 30 ام خرداد سال جاری و به دلیل نوسانات نرخ ارز به گمرک کشور اعلام شد باعث شد تا بسیاری از برنامه ریزی‌های انجام شده برای واردات خودروهای مذکور عملا کان لم یکن تلقی شود و حتی مشکلات شرکت‌های مذکور و بحران موجود در بازار این خودروها باعث شد تا نمایندگان مجلس اواخر شهریورماه و اوایل مهر ماه صحبت‌های زیادی پیرامون این موضوع داشته باشند و حتی گفته میشد که لایحه‌ای به صحن علنی مجلس خواهد رفت که به طور کلی مشکلات مربوط به این حوزه را حل خواهد کرد ولی گویا به طور کلی از ذهن نمایندگان مذکور پاک شد!

بحران اصلی خودروهای وارداتی از آنجایی شروع شد که نرخ دلار در حوالی 10 هزار تومان یک رکورد جدید را ثبت کرد و پس از این ممنوعیت رکوردهای بعدی را به ثبت رساند و توانست تا رقم 19600 تومان رشد کند که عملا خودروهای خارجی را نیز به ارقام نجومی رساند که نمونه آن را در یکی از محصولات هیوندای مشاهده کردیم که به رقم یک میلیارد تومان رسید و حالا همین خودرو در حوالی قیمت 700 تا 800 میلیون تومان معامله می‌شود!

خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجیدولتی‌ها معتقدند که تمام تلاششان را برای رفع مشکلات موجود انجام می‌دهند و به زودی (که بارها اعلام شده است) تسهیلاتی برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک ایجاد خواهد شد! این نبود بازیگرهای اصلی خودروهای وارداتی باعث شده تا جولان خودروهای چینی با ارقام بسیار بالا بیش از پیش شود و آنها با یک ترفند جالب که همان واردات قطعات CKD و مونتاژ آن در خط تولید بسیار محدود است، اقدام به واردات کنند و خلا موجود برندهای معتبر را به این نحوه پر کنند!

کارشناسان بازار خودرو معتقدند که در صورت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک به راحتی می‌توان شاهد کاهش قیمت 20 تا 30 درصدی قیمت این خودروها در بازار بود و تعادل بهتری در بازار ایجاد خواهد شد! از سوی دیگر در صورتی که تسهیلاتی در روند عملکردی شرکت‌های معتبر واردکننده این خودروها ایجاد شود نیز قطعا بازار از دست دلالان خارج می‌شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. اینا همش یه بازیه که با مردم میکنن. تمام این بامبولک بازی‌ها فقط بخاطر بالا بردن قیمت خودروهای داخلی و در نهایت همین خودروهای وارداتیه که وارد کنندشون همین خودروسازای داخلیه که این سوپاپ اطمینان را برای خودشون درست کردند که هم حال فروش تولیدات بنجل داخلی رو ببرن و هم در صورت نخریدن خودروی داخلی، خودروی خارجی رو چند ده برابر به مردم بدبخت و بیچاره ایران قالب کنند.

  2. چرا دستگاهای نظارتی وسازمان بازرسی وارد عمل نمی‌شوند؟ اگر خود دولت و دستگاه‌های نظارتی ذینفع نیستند، پس چرا قیمت واقعی خودروها رو تعیین نمی‌کنند. مردم ایران مگه شماها خواب مرگ گرفتید که هیچ اعتراضی نمی کنید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا