Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

هر آن‌چیزی که از روش‌های افزایش عمر موتور سیکلت باید بدانید

با گران شدن اتومبیل ‌ها و افزایش هزینه‌های نگهداری از این خودروها عملا استفاده از موتور سیکلت افزایش یافته و یکی از نگرانی‌ها پیرامون آن، عمر موتورسیکلت است که بسیاری از مردم به دنبال راهکارها و آموزش‌هایی هستند تا بتوانند عمر موتورسیکلت خود را افزایش داده و استفاده بهتر و بیشتری از آن داشته باشند که این موضوع دارای راهکارهای بسیار زیادی است که ما در این مطلب به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

موتورسیکلت در کشورمان یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه برای جوانان بوده و کمتر جوانی است که تجربه راندن این وسیله را نداشته و یا به داشتنش فکر نکرده باشد چرا که در شهرهای بزرگ حتی به یکی از وسایل بسیار مهم و مفید برای جابجایی در شهر تبدیل شده و بسیاری از افراد برای صرفه جویی در وقت و عدم اتلاف زمان در ترافیک‌های بسیار طولانی شهر از این وسیله استفاده می‌کنند ولی همان‌طور که در مورد خودرو مطالب زیادی برای نگهداری مطرح می‌شود، در مورد موتورسیکلت نیز مطالب زیادی وجود دارد که در صورت عدم رعایت، عمر موتورسیکلت کاهش یافته و به سرعت مستهلک می‌شود.

خلافی موتور سیکلت قیمت موتورسیکلت‌های ایران دوچرخاولین نکته: در تمیز نگه داشتن موتورسیکلت کوتاهی نکنید!

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم که تمیزی رابطه مستقیمی با عمر موتورسیکلت دارد و به طور کلی موتورسیکلت تمیز کمتر مستهلک می‌شود و خرابی‌های کمتری به سراغ آن می‌آید. یکی از مشکلات افرادی که از این وسیله برای حمل و نقل استفاده می‌کنند این است که کثیفی‌ها به داخل موتور و اجزای این دستگاه رسوخ می‌کنند و در کوتاه مدت باعث خرابی آن می‌شوند.

البته گفتنی است که صرفا دستمال کشیدن ساده روی بدنه موتور کافی نیست و باید بخش‌های پلاستیکی موتور با مواد مخصوص نظافت پاک شوند و منفذهای آن بسته شده و از سخت شدنی که منجر به شکسته شدن قطعه می‌شود، جلوگیری گردد.

برای بخش‌های فلزی نیز باید بدانید که خطر زنگ زدگی و خوردگی بسیار بالا بوده و در صورتی که به نظافت آنها توجه نکنید باید شاهد زنگ زدگی و خوردگی باشید و در بلند مدت از عمر موتورسیکلت می‌کاهد. برای این کار باید از مواد ضد زنگ و خوردگی بهره ببرید که به راحتی از بازار قابل تهیه بوده و در مقابل سودی که شما از این نظافت می‌برید بسیار مناسب است. در مورد موتورسیکلت‌هایی که برای مدت طولانی بلا استفاده می‌ماند اهمیت این پاکیزگی بسیار بالاتر رفته و به شدت بایستی حواستان به زنگ زدگی و خوردگی در آن باشد.

خلافی موتور سیکلتدومین نکته: به مشکلات موتورسیکلت خود توجه کنید!

یکی از ایرادهای بزرگ موتورسیکلت سواران این است که به مشکلات و عیوب موتور توجه نمی‌کنند و برای رفتن به تعمیرگاه و یا تعمیر موارد مشکل‌دار کار را به تعویق می‌اندازند. اگر در حال رانندگی متوجه صداهای اضافی در موتور می‌شوید و یا اینکه فرمان موتور اذیتتان می‌کند این نشانه‌هایی است که بایستی هر چه سریعتر به داد موتورتان برسید قبل از آن که هزینه‌های گزافی را روی دستتان بگذارد!

بسیاری از افراد از حالتی صحبت می‌کنند که موتورسیکلت دارای نرمی و شتاب قبلی را نداشته و به دنبال عیب یابی موتور نمی‌روند و تصور می‌کنند که این شتاب پایین و نرمی چیزی بوده که صرفا در اوایل استفاده از موتور وجود داشته و از دست دادن ان یک اتفاق طبیعی است که یک تصور کاملا اشتباه است. همچنین اگر قطعه‌ای از موتور شکسته و یا بخشی از آن دچار آسیب شده طبیعتا باید هر چه سریعتر برای عدم ایجاد مشکلات بیشتر و بزرگتر اقدام نمایید.

بعضا دیده می‌شود که صاحب موتورسیکلت برای صرفه جویی در هزینه اقدام به تعویق انداختن هزینه کرد آن می‌نماید ولی قطعا در آینده برای آن قطعه و موارد دیگر هزینه‌های بیشتری خواهد پرداخت. عقب انداختن تعمیر موتورسیکلت از جمله عواملی است که عمر موتور را کاهش داده و استهلاک بیشتری دارد.

خلافی موتور سیکلتسومین نکته: نگهداری از موتور را فراموش نکنید

منظور از این موتور، همان پیشرانه موتورسیکلت است. مهم‌ترین بخشی که در موتورسیکلت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و وظیفه بزرگی روی دوش آن قرار دارد بخش موتور است که قدرت رسانی به بخش‌های دیگر را برعهده دارد. به دستورالعمل‌های شرکت سازنده برای نگهداری از موتور توجه کنید و طبق همان دسترات عمل کنید. تعویض روغن موتور هر 6 ماه یا 4800 کیلومتر رانندگی را عملیاتی کنید و از به تعوبق انداختن این دستورات بپرهیزید.

تعویض به موقع روغن موتور باعث کنترل دمای موتور، روان‌تر شدن کارکرد آن و بستن پیستون‌ها کمک می‌کند. اگر قصد خرید موتورسیکلت دست دوم دارید به بررسی بخش‌های مختلف اهمیت کافی بدهید و از کارشناس خبره استفاده کنید.

خلافی موتور سیکلتچهارمین نکته: افزایش عمر موتورسیکلت با فیلتر هوا!

فیلتر هوا در موتورسیکلت یک قطعه بسیار مهم و حیاتی است چرا که فیلتر هوای کثیف اجازه تنفس درست را به موتور نمی‌دهد و باعث استهلاک موتور می‌گردد. حتی این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت موتور می‌شود و به طور کلی در بلندمدت هزینه‌های صاحب موتورسیکلت را بالا می‌برد که این خود متناقض با به تعویق انداختن تعمیر برای صرفه جویی است!

البته برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید به طور مداوم به تمیزی آن توجه کنید و خودتان اقدام به تمیز کردن آن کنید ولی با پایان یافتن عمر مفید آن بایستی هزینه تعویض آن را به دید کاهش هزینه‌های بلند مدت خود ببینید.

خلافی موتور سیکلتپنجمین نکته: به سیستم احتراق موتور توجه کنید

سیستم احتراق موتور وظیفه مشتعل کردن هوا و سوخت درون موتور را دارد که با یک جرقه این وظیفه را عملیاتی می‌کند. حفظ دوشاخه جرقه زنی از جمله موارد مهمی است که باید آن را رعایت کنید. خوردگی و کثیفی این قطعه باعث کاهش قدرت موتور و داغ کردن آن می‌شود. نارنجی رنگ بودن آن نشانه سلامت آن بوده و رنگ سفید نیز نشان دهنده خرابی آن است که باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی کنید.

خلافی موتور سیکلتششمین نکته: عملکرد موتور را به بیش از حد آن افزایش ندهید!

یکی از مواردی که بعضا در بین صاحبان موتورسیکلت به وفور دیده می‌شود مساله تیونینگ موتورسیکلت است که با اضافه کردن قطعاتی این بهبود عملکرد رخ می‌دهد. در صورتی که این کار توسط کارشناس خبره صورت نگیرد قطعا آسیب جدی به موتور وارد خواهد شد که از جمله آن می‌توان به تعویض اگزوز بدون جایگزین کردن کاربراتوری است که وظیفه آن تامین جریان هوای اضافی است.

به طور کلی باید بدانید که دو اصل بسیار مهم در مورد حفظ و نگهداری از موتورسیکلت وجود دارد و آن هم این است که از موتورسیکلت زیاد کار نکشید و تعمیر آن را به تعویض نیاندازید تا از افزایش عمر موتورسیکلت خود لذت ببرید.

1 نظر
  1. محمد می گوید

    توی زمستون و برف و بارون این سایبون موتور سیکلت واقعا جوابه.
    نه خیس میشی نه آفتاب میخوره بهت
    https://www.digikala.com/product/dkp-3876610

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.