مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

اتفاقاتی که باعث خرابی موتور خودرو شما خواهند شد!

موتور خودرو از جمله موارد داخل خودرو است که در صورت عدم رسیدگی به موقع آن و با ایجاد مشکلاتی که نیازمند تعمیر یا تعویض قطعه‌ای داشته باشد به پرخرج‌ترین مواردی تبدیل می‌شود که برای مالک خودرو تلقی شده و هزینه‌هایی که برای آن پرداخت می‌شود رقم‌هایی بالایی است که با گرانی‌های اخیر عملا از توان بسیاری از افراد خارج بوده و مشکلات زیادی را به همراه دارد!

اگر شما نیز دارای خودرویی حتی در حد پراید هستید و نمی‌خواهید در دام هزینه‌های میلیونی تعمیر خودرو بیفتید پیشنهاد می‌کنیم به مواردی که در ادامه اشاره خواهیم کرد توجه کرده و از این چند عمل ویرانگر که موتور خودرو را در آستانه یک بحرن جدید قرار می‌دهد، پرهیز کنید.

البته اگر موتور خودرو شما سالم بوده و عملکرد آن دچار مشکل نشده نیز باید توجه کنید که نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود عملا نکاتی است که به روان ماندن عملکردش کمک کرده و شما را برای داشتن یک خودروی بی نقص کمک می‌کند. بدیهی است در خودروهای مختلف و گران قیمت عمل به این نکات از نان شب واجب‌تر بوده و تقریبا با عمل کردن به رفتارهای بدون هزینه زیر، شما را از هزینه‌های چند میلیونی می‌رهاند.

تعویض روغن موتور باید به موقع انجام شود!

روغن موتور عامل اصلی حیات موتور بوده و یکی از مواردی است که در صورت عدم رسیدگی به آن هزینه‌های بسیار زیادی روی دستتان خواهد ماند. یکی از اشتباهاتی که مالکان خودرو مرتکب می‌شوند این است که با عدم رسیدگی به موقع به این موضوع و یا با تصور صرفه جویی در هزینه‌ها از تعویض به موقع روغن موتور خودداری می‌کنند و و موتور خودرو دچار مشکل می‌شود. هزینه‌های تعمیر آن در خودرویی مانند سمند به چیزی در حدود 3 میلیون تومان خواهد رسید! اغلب روغن موتورهای موجود در بازار بین 5 تا 10 هزار کیلومتر کارکرد دارند و در کیلومترهای بالاتر از این عملا با ریسک بالایی همراه است.

البته گفتنی است که حتی اگر موتور خودرو در موارد این چنینی دچار مشکل حادی نشود ولی در بلندمدت این عادت شما به ضررتان تمام خواهد شد و از کیفیت موتور می‌کاهد و در بلندمدت هزینه‌های تعمیر را روی دستتان خواهد گذاشت. از روغن موتور سینتیک برای موتور استفاده کنید و از پرداخت هزینه بالاتر برای این مورد ترس نداشته باشید چرا که در بلندمدت هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و روان بودن موتور را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجینشتی روغن را جدی بگیرید

بعضی از افراد نسبت به نشتی روغن بی اهمیت هستند و آن را جدی نمی‌گیرند. این را باید بدانید که نشتی روغن نشانه مهمی در خودرو بوده و عملکرد آن را در حتی در کوتاه مدت دچار مشکل می کند که از جمله مشکل‌های پیش آمده موردی است که در بالا به آن اشاره کردیم. معمولا این نشتی علاوه بر اینکه باعث نرسیدن روغن به اجزای مختلف می‌شود، منجر به فرسایش در دیگر قطعاتی می‌شود که با این روغن برخورد دارند و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

چراغ اخطار روغن را جدی بگیرید!

شاید نسبت به توجه ما برای روغن و موارد مربوط به آن برای شما عجیب باشد ولی نکته اصلی اینجاست که روغن موتور و موارد این چنینی اهمیت بسیار زیادی در خودرو و موتور خودرو دارند و عدم رسیدگی و توجه به آنها عملا منجر به خرابی و هزینه‌های بسیار زیاد برای شما خواهد شد.

روشن شدن چراغ اخطار روغن نشان دهنده شروع آسیب دیدگی موتور بوده و عدم توجه به آن یعنی شروع یک ضرر سنگین و قابل توجه که قطعا برای مالک خودرو بسیار بالا خواهد بود. پایین بودن فشار روغن یا نبود روغن کافی در موتور از مواردی است که باعث روشن شدن چراغ خطر شده و در هر زمان و مکانی که هستید باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کرده و عیب‌یابی لازم را انجام دهید و هیچ کار دیگری را بر این مورد اولویت ندهید!

سیستم خنک کننده خودرو را جدی بگیرید

تعویض مایع خنک کننده موتور در هر 48 هزار کیلومتر یا هر 3 سال یکبار بسیار توصیه می‌شود و بایستی این کار را فراموش نکنید. البته توجه کنید که بایستی این مایع کاملا خالی شده و مایع کاملا جدید به جای آن ریخته شود و از رفتارهای صرفه جویانه دیگر که در بلندمدت بسیار اشتباه است خودداری کنید. حداقل هزینه این کار در خودروهای مختلف حدود 40 هزار تومان خواهد بود و در خودروهای گران‌تر، طبیعتا هزینه نیز بالا خواهد رفت.

متاسفانه یک عادت بزرگ در بین مالکین خودرو وجود دارد و آن هم این است که تا زمان مشکل‌دار نشدن سیستم خنک کننده خودرو نسبت به آن بی توجه هستند و صرفا زمانی به آن توجه می کنند که عملا ایجاد مشکل کرده است. در صورت عدم تعویض به موقع مایع خنک کننده موتور خودرو شاهد کاهش عمر قطعاتی خواهید بود که این مایع درون آنها در حرکت بوده و منجر به خرابی آنها می‌شود.

یکی از نشانه‌های بزرگ برای این موضوع داغ کردن زیاد از حد موتور خودرو است که بایستی هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض این مایع خنک کننده اقدام شود. هرگز برای رانندگی با خودرویی که دمای موتور آن در حال بالا رفتن است اصرار نکنید چرا که احتمالا در حال انجام گران‌ترین مسافرت عمرتان هستید!

آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجیاز ورود بیش از حد آب به داخل موتور خودرو جلوگیری کنید

یکی از عادات بد رانندگان ایرانی این است که وقتی آب زیاد ساکنی را مشاهده می‌کنند با سرعت از روی آن رد می‌شوند و از برخورد شدید آب با خودرو لذت می‌برند! یا اینکه در آب و هوای طوفانی و بارانی رانندگی‌های طولانی دارند و به راحتی خودرو را در این موقعیت‌ها با ورود آب به داخل موتور به خطر می‌اندازند!

منیفولد ورودی مخلوط سوخت و هوا به موتور است که در صورت ورود آب به این قطعه عملا شاهد اتفاقات بدی در موتور خودرویتان خواهید بود که این موضوع در تعداد کم مشکل ساز نخواهد بود. در صورت تکرار این موضوع باید شاهد کج شدن شاتون‌های موتور باشید که منجر به خرابی شده و مشکلات زیادی را در عملکرد موتور خواهد داشت.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا