مکمل بنزین
برگزیده‌هاترفند

مهم‌ترین نکات در مورد گرم کردن خودرو در هوای سرد!

با شروع زمستان و هوای سرد بسیاری از مالکین خودرو برای گرم کردن خودرو روش‌های مختلفی را اتخاذ می‌کنند که بعضا طبق شنیده‌ها بوده و بعضا نیز بر طبق توصیه‌هایی است که از سوی کارشناسان شنیده شده است ولی چیزی که مهم بوده و باید به آن توجه شود این است که گرم کردن خودرو یک کار بسیار دقیق و درست بوده و بایستی به بهترین نحو انجام شود تا خودرو کمترین آسیب را در ابتدای شروع به کارش متحمل شود.

وقتی در هوای سرد زمستانی از زیر پتوی گرم و نرمتان خارج می‌شوید و برای مراجعه به محل کارتان آماده می شوید به سراغ خودروی خود می‌روید و احتمالا اگر در استارت خودرو به مشکل نخورید قطعا در عملکرد اولیه خودرو شاهد مشکل خواهید بود و به اصطلاح ریپ زدن‌های آن را شاهد خواهید بود که این مشکل اگر ریشه‌هایی از قبیل انژکتور و سوزن و …. نباشد قطعا به گرم نبودن موتور خودرو باز می‌گردد که هنوز عملکرد آن روی روال نیفتاده است!

این موضوع در خودروهای قدیمی بسیار معمولی بوده و خودروهای کاربراتوری به شدت نیازمند گرم کردن خودرو هستند تا عملکرد بهتری داشته باشند. شما به عنوان مالک خودرو باید توجه کنید که یک خودروی سرد حتی اگر صفر کیلومتر باشد آماده حرکت نبوده و در بلند مدت از عمر مفید آن کاسته می‌شود و به مرور دچار مشکل می‌شود.

رانندگی در زمستاناز جمله بدیهی‌ترین اشکالاتی که در خودرو پیش خواهد آمد افزایش چگالی روانکارهای داخل موتور و سایر اجزای موتور است که بایستی به اندازه کمی گرم شوند تا از چگالی آنها کاسته شده و عملکرد بهتری را برای موتور خودرو پیش بیاورند. یکی از باورهای عمومی در بین مردم برای گرم کردن خودرو که احتمالا شاهد آن بودید این است که خودرو برای دقایق متمادی روشن می‌شود و به صورت درجا کار می‌کند تا دمای موتور بالا رفته و روغن و گریس‌ها نیز روان شوند.

اما کارشناسان می‌گویند که این نحوه گرم کردن خودرو اشتباه بوده و کمک چندانی به خودرو و موتور آن نخواهد کرد چرا که فعالیت درجای خودرو صرفا به سوزاندن بنزین وقت می‌گذراند و تا زمانی که بنزین با هوا به خوبی مخلوط نشده و احتراق‌های بیشتری در داخل آن ایجاد نشود عملا دمای موتور نیز به اندازه کافی بالا نخواهد رفت. ورود بنزین زیاد به محفظه احتراق باعث فرسودگی قطعات شده و عملا نقض غرض رخ خواهد داد!

به طور کلی باید بدانید که روشن نگه داشتن موتور خودرو در هوای سرد زمستانی آن هم برای چند دقیقه طولانی نه تنها سودمند نیست بلکه ضرر متنابهی در بلند مدت به آن وارد خواهد کرد و هزینه‌های گزافی را به دوش شما خواهد گذاشت که قطعا شما نیز به دنبال این اتفاق نیستید!

حالا شاید برایتان سوالی پیش آمده باشد که اگر نحوه گرم کردن خودرو در همه این مدت اشتباه بوده و از طرف دیگر باید گرم کردن خودرو انجام شود تکلیف ما چیست؟

خواب زمستانی خودروبهترین و مناسب‌ترین روش برای این که خودروی خود را گرم کنید این است که از قانون آهستگی و پیوستگی بهره ببرید! بعد از اینکه خودروی خود را روشن کردید بعد از 10 الی 20 ثانیه شروع به حرکت کنید و با دنده یک شروع به حرکت کنید و به مرور سرعتتان را افزایش دهید. پیشنهاد می‌شود که رسیدن سرعت شما به حوالی 60 تا 90 کیلومتر در ساعت، بایستی با فاصله حداقل 3 الی 5 دقیقه صورت بگیرد که در این مدت موتور خودرو کاملا گرم شده و آماده گاز دادن شماست!

البته باید توجه کنید که در مسیر اگر کاری برایتان پیش آمد و برای خرید چیزی پیاده شدید سعی کنید که خودرو را روشن نگه دارید تا از مصرف بنزین کمتر بهره ببرید و عملکرد بهتری از موتور خودرو داشته باشید. البته ذکر این نکته الزامی است که برای جلوگیری از تصادفات احتمالی باید شیشه‌های ماشین را به صورت کامل پاک کنید و تعریق آن را از بین ببرید تا یک راننده بد و بی قانون تلقی نشوید چرا که حرکت آرام آرام شما در خیابان و جاده احتمالا تصورات عجیبی را برای دیگران به همراه خواهد داشت.

البته در خودروهای خارجی و روز دنیا نشانگرهایی برای این موضوع وجود داشته و تا زمانی که نشانگر مربوطه اجازه شتاب گیری را به ما نداده باشد نباید شتاب خودرو را بالا ببرید ولی در خودروهای داخلی این اتفاق به صورت ذهنی انجام می‌شود و بایستی آن را رعایت کنید تا بی کیفیتی تولید خودروهای داخلی منجر به ضرر و زیان شما نشود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا