مکمل بنزین
یادداشت

ایران، بدون خودرو!

شاید تخیلی باشد و یا یک رویا اما شرایط کنونی باعث شد تا ما ایران بدون خودرو را تصور کنیم. تصور کنید در خیابان‌ها حتی یک خودرو وجود نداشته باشد، شرایط چگونه خواهد بود، می‌پسندید و یا خیر. شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده در خودروسازی باعث شده تا تحویل خودرو از سوی خودروسازان با مشکل روبرو شود و عملا خودروهای خوب خارجی در کشور کم‌کم به خاطره سپرده می‌شوند. این شرایط باعث شده تا پراید، سمند و … جان تازه‌ای بگیرند و دیگر بحث خروج این خودروها از خط تولید مطرح نباشد. اما با این شرایط آیا ایران خالی از خودرو باشد، بهتر نیست؟

بارها گفته شد که ایران از سوء مدیریت در خودروسازی رنج می‌برد و حال نتیجه این سوء مدیریت در حال پدیدار شدن است و کم‌کم خودروهای چینی هم در کشور دیده نخواهند شد و باید مردم با چند محصول بی‌کیفیت داخلی دست و پنجه نرم کنند. پراید که به ارابه مرگ مشهور است و از سوی دیگر پژوهای از رده خارج که از لحاظ ایمنی چیز بیشتری از پراید ندارد. حال تصور کنید در خیابان‌ها تنها این خودروها تردد کنند، آیا ایران بدون خودرو، امن‌تر نخواهد بود؟

اخیرا مشاهده شده که شرکت‌های خودروساز در تحویل محصولات ثبت نامی دچار مشکل شده‌اند و برخی از آنها در تامین قطعات خودروهای خود مشکل دارند، این درحالیست که هنوز تحریم‌های جدید یکساله نشده‌اند. بنظر می‌رسد تحریم در کنار سودجویی برخی از افراد و احتکار در بازار خودرو و بی‌توجهی مسئولان باعث شده تا این صنعت بزرگ و درآمدزا دچار بحران شود و اکنون برخی از سونامی نابود کننده آن خبر می‌دهند. عده‌ای معتقدند قضیه صنعت نساجی، این‌بار در خودروسازی تکرار شده و بزودی شاهد تعطیلی بزرگترین خودروسازان کشور خواهیم بود.

بر این اساس گزارشات در یک انبار، تعداد هشت هزار و ۸۴۵ دستگاه از انواع خودرو سمند احتکار شده که بنا بر اظهارات مدیر عامل ایران خودرو، دلیل ماندگاری خودروهای تولیدی در پارکینگ این شرکت، کسری برخی قطعات است. اما آیا نباید بررسی شود و با متخلف برخورد شود یا برای مشکلات قطعه سازان فکری کرد.

براساس گفته‌های دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو تولیدی به دلیل کسری قطعات، در کارخانه‌های خودروسازی انبار شده که مشکل تامین قطعه ۲۰ هزار دستگاه برطرف شده اما مشکل همچنان جدی است. تمام این گزارشات نشان می‌دهند که این وسیله نقلیه چهار چرخ در کشور ما دچار بحران شده است که مانند مجموعه‌ای در هم تنیده شده، هر سر این کلاف به شخصی، اداره‌ای، مسئولی و مدیری ختم می‌شود که بخشی از کار آن دچار مشکل است.

نمی‌توان پیش‌بینی کرد شرایط در آینده به چه صورت خواهد شد اما می‌توان انتظار داشت که اوضاع به حدی اسفناک شود که بسیاری از کارمندان خودروسازان بزرگ کشور، بیکار شوند و تعطیلی این دو مجموعه ریشه خودروسازی در کشور را خشک کند. امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا اوضاع به روال عادی بازگردد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا