مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

قصه قیمت سیتروئن C3 و تحویل آن پیچیده شد؛ مشتریان زورشان چربید! + سند

سیتروئن C3 یکی از محصولات پسابرجامی است که توسط شرکت سایپاسیتروئن تولید شده و فروش آن به یکی از رکوردهای مربوط به صنعت خودروسازی کشورمان تبدیل شد ولی فاصله ثبت نام تا زمان تحویل این خودرو اتفاقاتی رخ داد که باعث شد قیمت پیش بینی شده آن با قیمت تحویلی چیزی در حدود 100 درصد متفاوت باشد که باعث اعتراض مشتریان شد و تجمعاتی برای اعتراض به این موضوع نیز صورت گرفت و حالا قصه این ماجرا پیچیده و جالب شده است!

به گزارش چرخان، سایپاسیتروئن که به نظر می‌رسد می‌توانست با محصولاتی مانند چانگان و سیتروئن C3 به راحتی می‌توانست به یکی از شرکت‌های پرطرفدار در بازار خودرو تبدیل شود ولی حالا به یکی از پاشنه آشیل‌های سایپا تبدیل شده و وضعیت تولید سیتروئن C3 در این واحد تولیدی بسیار وخیم است!

سیتروئن C3ثبت سفارش این خودرو در اردیبهشت ماه سال جاری با 60 میلیون تومان نقدینگی انجام شد و حالا سایپا قیمت 240 میلیون تومانی را برای این خودرو اعلام کرده است که عملا پرداختی مشتریان را به چیزی در حدود 100 میلیون تومان می‌رساند و بسیاری از مشتریان به هوای قیمت قطعی 130 میلیون تومان اقدام به خرید این خودرو کردند ولی در حال حاضر قیمت خودرو با دلار گران شده محاسبه شده است.

اعلام قیمت جدید سیتروئن C3 باعث شد تا اعتراضات فراوانی به آن شده و حتی گزارشی از این موضوع در چرخان منتشر کردیم که حاکی از اتحاد جالب توجه خریداران این خودرو بود. مشتریان این خودرو می‌گویند که در اردیبهشت ماه پولی را پرداخت کرده‌اند که در صورت سرمایه گذاری در بازارهای موازی مانند دلار یا حتی خودرو به راحتی پولشان را به چیزی در حدود سه برابر می‌رساند و بایستی ارزش پول پرداختی آنها در قیمت گذاری سایپا لحاظ شود!

سیتروئن C3 پژو 2008 و سیتروئن C3مشتریان و خریداران سیتروئن C3 می‌گویند که بایستی حداقل نیمی از قیمت خودرو با قیمت پیش بینی شده و قبلی محاسبه گردد و نیم دیگر آن با قیمت جدید که تکمیل وجه مشتریان را به چیزی در حدود 100 میلیون تومان خواهد رساند که البته سود مشارکت و جریمه تاخیر نیز به این اعداد باید اضافه گردد.

خروج آمریکا از برجام عملا عاملی شد که سیتروئن علیرغم سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی که در سایپاسیتروئن داشت حضورش را ملغی کرده و به طور کلی از کشورمان خارج شود. این خروج در حالی رخ داد که طبق شنیده‌ها بیشترین سرمایه گذاری در بین خودروسازان خارجی از قبیل هیوندای،سیتروئن، پژو و رنو متعلق به سیتروئن بود و امیدهای فراوانی برای به دست گرفتن بازار ایران توسط این خودروساز فرانسوی وجود داشت.

سیتروئن C3مشتریان سیتروئن C3 می‌گویند که خرید آنها زمانی انجام شده که دلار 4200 تومانی به خودروسازان تعلق گرفته است و طبیعتا تا 30 خرداد سال جاری این موضوع صحت داشته و بسیاری از صنایع توانستند از این نرخ ارز بهره ببرند و بایستی سازمان‌های ناظر نسبت به صنایعی که از این ارز برای واردات بهره بردند نظارت کرده و محصول نهاییشان را با احتساب این ارز بفروشند که در حال حاضر سایپا علیرغم دریافت ارز این چنینی محاسبات خود را در خوشبینانه‌ترین حالت با نرخ نیمایی انجام داده است که ارتباطی به زمان ثبت نام آنها نداشته است.

طبق قانون پیش فروش خودرو زمانی انجام می‌شود که ثبت سفارش انجام شده باشد و اگر قانون در این مورد زیر پا گذاشته نشده باشد، طبیعتا سایپا ثبت سفارش را انجام داده و تخصیص ارز با توجه به نرخ آن زمان نیز صورت گرفته است.

مشتریان این خودرو می‌گویند که بایستی پیش پرداخت آنها باید با احتساب ارزش فعلی محاسبه شده و حداقل ارزشی که برای آن قائل هستند چیزی در حدود دو برابر رقم ریالی است. از سوی دیگر سایپا مدعی است که با توجه به تعداد نفرات اعتراض کننده نسبت به قیمت، مابقی مشتریان راضی بوده و تکمیل وجه کرده‌اند ولی مشتریان می‌گویند که صرفا تعداد کمی اقدام به این کار کرده و مابقی مشتریان توانایی این کار را ندارند.

البته شنیده شده است که سایپا سیتروئن در اقدامی عجیب در پی ارسال دعوتنامه موعدهای بعدی دریافت خودرو بوده تا با دریافت وجوه مربوط به تکمیل وجه خودرو آمار راضی‌ها را بالا نگه دارد! همچنین مشتریان مدعی هستند که سایپا به دنبال ارائه تخفیف و هدایایی است که معترضین اندک مراجعه کننده به محل شرکت سایپاسیتروئن را راضی کرده و به ادامه کار خود بپردازد.

حالا طبق این اعتراضات انجام شده طبق سندی که در ادامه مشاهده می‌کنید، صدور دعوتنامه‌ها متوقف شده و به نظر می‌رسد که در روند رسیدگی به اعتراض مشتریان تغییر صورت خواهد گرفت که اولین و قطعی‌ترین اتفاق کاهش قیمت سیتروئن C3 و افزایش ارزش پیش پرداخت مشتریان است. شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت خودرو به 205 میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد و ارزش پیش پرداخت مشتریان نیز 80 میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد!

سیتروئن C3البته مشتریان موافق این عدد نیستند و حداقل عددی که با توجه به کاهش قیمت خودرو در بین آنها مطرح است رقم 100 میلیون تومان بوده و باید دید که رفتار سایپا در مقابل مشتریان سیتروئن C3 چگونه خواهد بود. البته در صورت قبول شدن این پیشنهاد باید یک سوال بزرگ از مسئولین وزارت و سایپا پرسید و آن هم این است که منطق افزایش 20-30 درصدی پیش پرداخت و افزایش 80 درصدی قیمت خودرو چیست؟

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا