مکمل بنزین
تاریخچهتحلیلی

آلفارومئو جولیا؛ افسانه اتاق ۱۰۵

اگر عنوان این مطلب را دیدید و با ذوق تصمیم به خواندن آن گرفتید، پس شما یکی از هوادارا آلفارومئو جولیا هستید. اما اگر از روی کنجکاوی آنرا مطالعه می‌کنید، در پایان احتمالا یکی از دوستداران این مدل خواهید شد.

آلفا جولیا

خوب یادم است که اولین بار اتاق ۱۰۵ آلفا جولیا سلون (Saloon) در یکی از فیلم های ایتالیایی با بازی باد اسپنسر دیدم. آنوقت‌ها نام آن را نمی‌دانستم اما خیلی تند می‌رفت، حتی وقتی کمیسر چاق (باد اسپنسر) پشت فرمانش بود و چند پلیس دیگر سوارش می‌شدند و دنبال خلافکارها می‌رفتند.

شاید فکر کنید آنوقت‌ها برای چنین صحنه‌هایی، مد بود که فیلم را به اصطلاح تند می‌کردند، اما اگر مشخصات این خودرو را بدانید، هرگز چنین فکری نخواهید کرد. هر گاه در مورد اولین خودروی کوچک اسپرت خانوادگی دنیا صحبتی به میان آورده شود، معمولا بی ام و اولین چیزی است که به ذهن خطور می‌کند، اما آلفا زودتر از این ها این راه را شروع کرده بود. در اواسط دهه شصت٬ آلفا با اتاق ۱۰۵ یکی از پیشروترین اتومبیل‌های آن زمان را معرفی کرد. مدل سلون با موتور پرتوان ۱۱۰ اسبی با ۲ میل سوپاپ آلیاژی سبک در بالا (DOHC) گیربکس ۵ سرعته و وزنی کمتر از یک تن٬ نسبت قدرت به وزن فوق‌العاده ای را ارائه می‌داد؛ عملکردی که از بسیاری از خودروهای اسپرت آن دوران بهتر بود. طراحان مدل سلون با صرف وقت در تونل باد٬ توانستند به ضریب پسار ۰/۳۴ دست پیدا کنند (معادل فراری F430) که با آن اتاق جعبه ای شکل به هیچ عنوان قابل تصور نیست.

اگر بخواهید تمام مدل‌های جولیا اتاق ۱۰۵ را ازهم تشخیص دهید٬ کار بسیار سختی پیش روی شماست٬ زیرا بسیار گیج‌کننده خواهد بود. اما معروف‌ترین اتاق ۱۰۵ مدل کوپه آن است که همچنان محبوبیت بسیار بالایی در بین کلاسیک بازها در تمام دنیا دارد. جورجتو جوجیارو بدنه آنرا بسیار ساده٬ زیبا و پویا طراحی کرده و کیت‌های مختلفی بر روی آن قابل نصب بود. فرمان پذیری این خودرو آنچنان خوب است که امروزه نیز یکی از گزینه های مناسب برای مسابقات ریس محسوب می شود. گاهی که هوس تجربه رانندگی با آن به سرم می‌زند، سراغ بازی فورتزا موتور اسپرت می‌روم و کمی پشت فرمان چوبی‌اش آرام می‌گیرم. 

آلفا سوپر اسپرینت

حتما شما هم به این نتیجه رسیدید که فیلم به هیچ وجه تند نشده بود!!! از قدیمی‌ها شنیدم که چند دستگاه از آن اتاق در ایران هم موجود بود٬ اما امروزه هیچ اثری از آنها نیست‌. بعید بنظر می‌رسد و حتما با مدل دیگری آنرا اشتباه گرفته‌اند. با این حال٬ شاید پای جولیا مدل ۲۰۱۶ که به تازگی معرفی شده در آینده‌ای نه چندان دور به ایران برسد. در پایان٬ اگر آن چهره اخمو و چراغ های گرد و جلو پنجره مثلثی شکل به دلتان نشست، پس به اجتماع آلفیستی خوش آمدید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا